Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ceerial
Hej, jeg har prøvet at finde ud af, hvor meget afstand jeg skal have til mit 42'' tv.

Jeg har søgt på det, på nettet, og det er meget forskelligt hvad der bliver anbefalet. Nogen steder siger omkring de 1,6 m og andre steder omkring de 2,0 m.

Et lidt dumt spørgsål måske: men gælder den afstand fra kanten af sofaen, eller fra der hvor man sidder i sofaen?

Men jeg vil gerne høre hvad folk her anbefaler.
Brugeravatar
Af edinger
Det er mest af alt et spørgsmål om kvaliteten af billedet (opløsningen) samt personlig præference.

Man kan uden problemer sidde to meter fra en 60-tommer skærm. Andre føler det tilstrækkeligt med 42-tommer.

Så det er egentlig mere interessant, hvad du selv synes; om du selv er tilfreds.
Af Ceerial
Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men jeg er splittet.

Jeg synes jeg sidder lidt for langt fra tv'et, har været vant til at sætte rimeligt tæt på det. Men rummet tv'et står i nu, er meget større, og hvis jeg vil tættere på, skal sofaen stå midt i det hele, hvilket ikke ser godt ud.

Så jeg har et valg mellem om jeg vil have stuen til at se godt ud, eller jeg vil have den bedste oplevelse med tv'et. Og som den ubeslutsomme person jeg er, har jeg lidt svært ved at gøre et valg.
Brugeravatar
Af edinger
Nu vil jeg nødig blande mig i, hvordan du skal indrette din stue. Men jeg kan da bidrage med min egen erfaring.

Da jeg selv flyttede for halvandet års tid siden, endte jeg også med at sidde længere fra skærmen, end jeg gjorde før. Man kunne så vælge at købe en ny og større skærm, som passer til de nye forudsætninger. Dertil er jeg dog for snusfornuftig. For hvorfor dog kassere en skærm, som fungerer upåklageligt, når hovedparten af tiden alligevel går med DR2 og nogle Netflix-dokumentarer og ikke alle de [Blu-ray] filmaftener, som (måske) ville kunne retfærdiggøre en opgradering?

At rykke sofaen ud midt i rummet lyder som en halv-radikal ungkarleløsning 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At få det optimale ud af sin skærms opløsning er desværre en halvdyr affære, da man skal ret tæt på for virkelig at kunne se detaljegraden i blot et fuld HD signal. Jeg sidder ca. 4 meter fra min 50" og det er for meget. Når der rykkes til 4K så bliver problemet kun værre. Det er ikke helt sort og hvidt mht. hvor tæt du skal sidde for visse billeder er nemmere at se detaljer på end andre - og især når vi så blander bevægelse ind i det.