Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har lige købt et Sony KDL-48W605B og har fundet ud af at jeg kan styre Netflix via en Samsung Galaxy S4 (samt Google Nexus 2014), på sammen måde som hvis man havde sat en ChromeCast i en HDMI-indgang. Dvs at jeg bruger mobil/tablet som remote til at starte netflix filmen hurtigt og nemt, fremfor at skulle bruge SmartTv appen som er tung at bruge med en tv-remote.

Hvad er det som gør at jeg IKKE kan gøre det samme på mit Samsung UE46ES6716 SmartTv som også har Netflix App .. samt Wifi, Wifi-direct, DNLA mf.
Samsung Tv dukker simplemhen ikke op som en enhed jeg kan afspille netflix-filmen på, når jeg bruge mobil/tablet til at start filmen med.

Er det Netflix appen der er dårlig her, forkert opsætning, eller er det bare Samsung's firmware det ikke er så udviklet som på Sony Tv'et ?
Af Terratec
Ja .. men det er jo ikke det der benyttes i dette tilfælde. fordi jeg kan jo slukke helt for min mobil/tablet, og så kører netflix videre på sony tv'et !!

Så vidt jeg kan læse er Miracast jo blot en protocol som tillader at man streamer fra en enhed til en anden (peer-to-peer) ..

I det her tilfælde virker det som om at Sony tv'et har indbygget en ChromeCast dongle. Dvs jeg vælger/starter en film fra min mobil/tablet og så overtager Sony Tv'et selv streamingen fra netflix-serveren. Jeg kan så pause, stoppe, "spole" fra andre mobiler/tablet uafhængig af den første jeg startede filmen med.

Netflix virker meget hurtigere ved denne metode, fremfor at benytte NetFlix app via sony smartv delen.

Men lige hvilken protokol de bruger og om det er Netflix appen som bare understøtter mere på sony tv'et, kunne jeg godt tænke at vide lidt mere om ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er ikke Miracast. Miracast er udelukkende skærmspejling.

Dit Sony-tv har netop "Chromecast", eller mere præcist DIAL, som er den protokol som Chromecast bygger på. DIAL er udviklet af Google/YouTube og Netflix. Du kan formentlig gøre det samme som du gør med Netflix, via din YouTube app på dine tablets, ikke sandt? :)

Samsung ES6716 er ældre end Chromecast, så den har ikke indbygget DIAL. Samsung's nye H-modeller har det derimod: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1399872762

I den første generation skulle Netflix app'en på tv'et være åben. I dette års Smart TV behøver app'en ikke være åben længere. Netflix fortæller mig, at planen er, at man skal kunne gøre det selv når tv'et er slukket, så det kommer måske i 2015-modellerne :)

Vi har også skrevet lidt om hvordan Chromecast/DIAL er indbygget i tv/bokse i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1377686622
Af Terratec
Tak skal du have Rasmus det var lige det svar jeg manglede for at lede mig på sporet :-)
Jeg har ikke fået testet det med Youtube app på mobil/tablet .. men checker det lige og giver et svar tilbage :-)
Senest rettet af Terratec 25 jul 2014, 15:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du er velkommen. Giv endelig feedback :)

Ved nærmere eftertanke prøvede jeg det faktisk på Sony W8. Her virkede YouTube, så det skulle også meget gerne virke på din W6:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1399291728

Nu har Viaplay jo også tilføjet understøttelse. Hvis du har Viaplay, så prøv da også lige dér.

Det er jo herligt, at Chromecast er indbygget direkte i nye skærme. Fed og yderst brugbar teknologi. Ville efterhånden ikke selv kunne leve uden Apple's pendant i Airplay.