Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Garm
Jeg døjer med nogle seriøse Pixelerings- og udfaldsproblemer på mine digitale HD kanaler, og håber derfor der er nogle herinde der kan hjælpe mig videre i min fejlsøgning.

Problemet består kort fortalt i at kanaler på mit Samsung UE40C6905 (2010 model) pixelerer groft eller falder helt ud. Værst er det med kanalerne på 248000Khz (DR, SVT2, Info kanalen), men også TV2 (378000 Khz) samt DR2 og andre kanaler er til tider ramt. Kanaler som f.eks 3+ og Zulu har aldrig problemer. Jeg har en medium pakke hos Yousee via en antenneforening, og har haft en tekniker ude ifm. problemet - han kunne konstatere at signalet går fejlfrit igennem fra stikdåsen og gennem mit antennekabel (dobbeltskærmet Yousee godkendt m. ferritkerner - http://www.av-cables.dk/antennekabler/t ... t-3-m.html). Problemet synes derfor umiddelbart isoleret til TV'et, og teknikeren mente det kunne være noget med bøsningen.

Jeg har via min egen fejlsøgning desuden konstateret følgende:

- Det har ikke gjort nogen forskel at prøve forskellige antennekabler (har dog ikke prøvet absolut top tier kabler, men ovenstående kabel burde vel også være tilstrækkeligt)

- Firmware opgradering til nyeste version har ikke hjulpet

- Frakobling af alle enheder fra TV'et (kører som regel med DVD afspiller tilsluttet via HDMI samt HDMI mellem PC og TV) således at kun strøm- og antennekabel var tilbage har ikke hjulpet

- Jeg har forsøgt at slukke TV'et helt og aflade det ved at holde en skruetrækker på indgangene bagpå - interessant nok fjerner det problemet fuldstændig, men kun i en meget kort periode! Jeg kan via TV'ets "signalinformation" følge bitfejl niveauet. I perioder med totalt udfald ligger det på 2000 (maks) mens pixelering sker ved omkring 100-200. Efter afladning er bitfejl 0 på alle kanaler, men vil efter TV'et er blevet tændt efter kort tid begynde at stige stille og roligt over tid. Typisk går der ca. 10-20 minutter inden bitfejl niveauet for pixelering er nået og jeg kan følge med i hvordan de stiger støt.

- Jeg har forsøgt at flytte TV'et over til en bekendt. Her gik der længere tid inden det kritiske bitfejl niveau blev nået (efter afladning), men resultatet var stadig pixelering og udfald i sidste ende.

Mit spørgsmål er nu hvori fejlen kan bestå, og hvorfor kun nogle kanaler er ramt? Når afladning kan løse problemet i en periode, er det da elektrisk støj der er synderen? Er der noget jeg selv kan gøre for at løse problemet, eller tyder det på at der skal en reparation til - og hvor kan jeg i så fald indlevere TV'et (skal det være et samsung service center eller kan man med fordel anvende mindre reparatører?) og kan det overhovedet betale sig (der er ikke længere garanti på TV'et :( ?

Håber I kan hjælpe mig videre!
Tror at teknikeren fra Yousee har ret i at fejlen ligger ved tv'et, også ud fra hva du selv har prøvet dig frem til ! Da garantien er udløbet og fejlen er så nogenlunde lokaliseret, ville det være fornuftigt at få en lokal fagmand til at kigge på problemet, og evt. komme med et uforpligtende tilbud på reparation - mange lokale værksteder er villige til at give et rimeligt bud på hva det ca. vil koste :)

For at sikre dig at det er tv'et den er gal med, kunne du evt. prøve at tilslutte et andet tv til samme antennestik og se om fejlen så forsvinder :)

Hvis der er meget støj på det indkommende signal fra Yousee, kan man isolere det fra den øvrige installation, ved at indsætte en forholdsvis billig (129kr) galvanisk adskiller, som det første led i den interne installation - er iøvrigt altid en go' ide at indsætte et sådant filter, så man får frasorteret evt. støjpulser, inden signalet eksempelvis forstærkes op :)
Jeg har præcis samme problem med et 2 år gammelt Panasonic VT50 tilkoblet et Yousee anlæg hos en boligforening.

Nogle dage er der ingen fejl på kanalerne ved start af TV men så efter 15-30min begynder ca 10 af kanalerne (fattigrøvspakken) at pixelere og gå i sort.
Nu har jeg bestilt et luksus kabel fra stikdåsen til tv.

For jeg har mistanke om at det er støj fra det det der 4G lort der påvirker de kanaler der i forvejen kvalitetemæssigt(fejlrate) ligger tæt på hvad TV´et vil acceptere.

Haha. Angående hvad en Yousee tekniker siger så har jeg sgu aldrig hørt at en af de båtnakker indrømmede at det var deres signal der kuku være årsagen. O_O

Note: Den der med den galvaniske forbindelse lyder interessant. Hvis superkablet ikke virker ku man prøve en adskiller. Tak for tippet. :p
Det med indstråling fra det nye 4G mobil netværk kunne også godt forklare noget af problemet, antog bare at Yousee teknikeren så ville ha fanget den - var måske en lidt hurtig konklusion O_O Er blevet langt mere vigtigt at ens installation er HF tæt, men det behøver ikke koste en herregård i form af hamrende dyre entusiast kabler osv. - bare husk at bruge dobbelt skærmet antenne kabel og HF tætte metalstik, så skulle det gerne kunne gøre det :) Har man brug for en forstærker, skal man selvfølgelig vælge så go' en kvalitet som muligt :)

En galvanisk adskiller mellem ekstern og intern installation, er også helt klart et stort plus :)

Link til galvanisk adskiller http://www.av-connection.dk/?PGr=4227&ML=1550

Er uden tvivl også en del boligselskaber, som ikke har fået deres installation opdateret i årevis, så den overholder kravene til digitalt signal og er HF tæt - ved at mange boligselskaber stadig anvender uskærmede vægdåser f.eks. og det er bestemt ikke godt nok ;;)
Ikke andet for end at i gør boligselskabet opmærksom på problemet med deres installation, da det er deres ansvar at få det opdateret - ring til boligselskabet eller tag det op på et beboer møde, evt. til general forsamlingen i beboer foreningen :)
BrunoB skrev: Nogle dage er der ingen fejl på kanalerne ved start af TV men så efter 15-30min begynder ca 10 af kanalerne (fattigrøvspakken) at pixelere og gå i sort.

For jeg har mistanke om at det er støj fra det det der 4G lort der påvirker de kanaler der i forvejen kvalitetemæssigt(fejlrate) ligger tæt på hvad TV´et vil acceptere.
Du kan evt. lige afprøve samme metode som mig med afladning - når pixeleringen er allerværst, sluk TV'et helt og tag stikket ud, kør en skruetrækker henover indgangene bagpå, tænd TVet igen og se om der er forskel. Du må også meget gerne lige vende tilbage med om et nyt super kabel gør en forskel hos dig.

Jeg har svært ved at forstå hvorfor afladning hjælper og hvordan problemet kan "bygge sig langsomt op" på den måde som det gør. Hvis problemet var 4G signalstøj ville det så ikke være tilstede altid og konstant, også så snart TVet tændes? Når afladning løser det midlertidigt kunne det vel tyde på, at problemet er af elektrisk støj karakter?

RockMedØerne skrev:For at sikre dig at det er tv'et den er gal med, kunne du evt. prøve at tilslutte et andet tv til samme antennestik og se om fejlen så forsvinder :)
Jeg prøvede med en bekendts lidt ældre samsung model, men her kunne vi ikke få indlæst de digitale kanaler ordentligt, så vi var slet ikke i stand til at finde DR, SVT2 m.fl. på dette TV. Så den test var desværre ikke så brugbar.
RockMedØerne skrev:Det med indstråling fra det nye 4G mobil netværk kunne også godt forklare noget af problemet, antog bare at Yousee teknikeren så ville ha fanget den - var måske en lidt hurtig konklusion O_O
(...)
Er uden tvivl også en del boligselskaber, som ikke har fået deres installation opdateret i årevis, så den overholder kravene til digitalt signal og er HF tæt - ved at mange boligselskaber stadig anvender uskærmede vægdåser f.eks. og det er bestemt ikke godt nok ;;)
Teknikeren gjorde konkret det, at han udskiftede stikdåsen på min væg da det var en gammel model, og herefter målte med mit kabel sat fra stikdåsen til hans eget udstyr. Han oplyste at signalet leveres helt i top hos mig og i enden af mit kabel. Han målte dog kun i kort tid (et minut eller lignende), så spørgsmålet er om der havde været en forskel hvis han f.eks. havde målt over 20 minutter.
Hvis man tager teknikerens ord for gode varer kan jeg ikke se det skulle være foreningens installation, men jeg kan prøve at høre den anlægsansvarlige om han har hørt noget fra andre. Og jeg kan som nævnt heller ik forstå hvorfor afladning kan løse problemet kortvarigt? :s
Ud fra det du skriver blir jeg igen ledt hen til det med at få tv'et tjekket hos en reparatør !

Med hensyn til pixelfejl, så lyder de til at eskalere over tid og at dette fænomen nulstilles af at lægge stikkene bagpå til stel - kunne også godt være noget der relaterer sig til tv'et alene !

At din vens tv ikke kan finde alle de digitale kanaler via dit antenne stik, lyder som det der sker når signal styrken er for lav og der er brug for en forstærker, men det lader ikke til at være tilfældet i dit eksempel !

Hvis der er indstråling fra 4G mobil nettet, ses også de samme fejl og den slags forstyrrelser optræder ikke konstant, som du er inde på - de vil optræde meget tilfældigt hen over døgnet !

Men du må jo starte et sted og så få mulighederne afprøvet og evt. udelukket en for en :)
Jeg venter stadig på det dobbeltskærmede luskuskabel.
Men har i mellemtiden lånt et hjemmestrikket kabel i god kvalitet(dobbeltskærmet).
Og har næsten ingen fejl haft med dette kabel. Trods det at det er alt for langt (15-20m).

Mht afladning og galvanisk adskiller så har problematikken gjort mig mistænksom på min (Yousee) kabelinstallation.
For det har undret mig at når jeg slukker fuldstændigt for TVet via stikkontakten - så står det og klikker i ca 15 min før det holder kæft.
Med klikker mener jeg at det lyder som det relæ der slår TVet til og fra der stadig står og får noget strøm så det slår til og fra.
Det sker kun hvis netkablet(220v) er sat i den slukkede(!) stikkontakt.
Hvis netkablet trækkes ud sker det ikke.

En anden måde at undgå klikkeriet er hvis jeg (stadig med isat netkabel) trækker antennekablet fra Yousee ud samtidig med at jeg slukker for de 220v.
Det lyder sgu da som noget spænding/opladning via antenneindgangen, right? O-O
BrunoB skrev:
En anden måde at undgå klikkeriet er hvis jeg (stadig med isat netkabel) trækker antennekablet fra Yousee ud samtidig med at jeg slukker for de 220v.
Det lyder sgu da som noget spænding/opladning via antenneindgangen, right?
Der vil være en vis spænding på antenne stikket i installationen, endda så meget at man nogen gange kan opleve at få stød, hvis man berører leder og skærm samtidig - oplevede at få stød af min egen installation og målte spændingsforskellen mellem leder og skærm til at være omkring 70 volt +/- lidt variation - var egentlig det der fik mig til at sætte en galvanisk adskiller på mellem den eksterne og interne installation, i forbindelse med monteringen af en forstærker, så jeg var sikker på ikke at få støj/induktion fra skærmen forstærket op også :)

Det du forklarer lyder meget sandsynligt, da netledningen når den sidder i, jo sørger for at der er forbindelse til nul, hva enten kontakten er slukket eller ej og dermed sammen med antenneledningen, skaber mulighed for en spænding på tv'et - så logikken er der ialtfald :)
Oh du er en skat.
For det at en netkontakt ikke afbryder begge ledninger har jeg selv haft mistanke om.
Men de steder jeg har spurgt (desværre ikke autoriserede nørder) har rystet på hovedet af min mistanke.
En afbryder afbryder sgu da fuldstændigt for nettet, dit fjols.

Så nu har jeg fået oprejsning :p

Det med at du måler ca 70v på antenneledningen kan jeg så omvendt bakke dig op i.
Jeg får hver gang et lille knald over nallerne hvis jeg stikker dem ind i stikket på ledningen.

Haha. Og så vidt jeg ved så overholder Yousee lige netop stærkstrømsreglementet.
For definitionen på stærkstrøm er (vistnok) at den mindst skal være 80v.
Under 80 = svagstrøm. :D
BrunoB skrev:Jeg venter stadig på det dobbeltskærmede luskuskabel.
Men har i mellemtiden lånt et hjemmestrikket kabel i god kvalitet(dobbeltskærmet).
Og har næsten ingen fejl haft med dette kabel. Trods det at det er alt for langt (15-20m).
Okay tak for info, så vil jeg også give et top tier kabel et forsøg - men skulle godt nok undre mig om det var dér problemet lå hos mig, når jeg nu i forvejen anvender et Yousee godkendt dobbeltskærmet kabel og teknikeren forvissede om at signalet gik fint igennem frem til TV'et...
Problemet er hos mig i øvrigt blevet væsentligt forværret over de sidste dage. Nu er også kanaler der ellers før var stabile i hegnet og pixelerer som bare fanden. Det er lige til at komme op i det røde felt over her i sommervarmen! !:(

BrunoB skrev:Mht afladning og galvanisk adskiller så har problematikken gjort mig mistænksom på min (Yousee) kabelinstallation.
For det har undret mig at når jeg slukker fuldstændigt for TVet via stikkontakten - så står det og klikker i ca 15 min før det holder kæft.
Med klikker mener jeg at det lyder som det relæ der slår TVet til og fra der stadig står og får noget strøm så det slår til og fra.
Det sker kun hvis netkablet(220v) er sat i den slukkede(!) stikkontakt.
Hvis netkablet trækkes ud sker det ikke.

Det lyder sgu da som noget spænding/opladning via antenneindgangen, right? O-O
Hm interessant, har oplevet nøjagtigt det samme her - TV'et klikker af og til på nøjagtig samme måde som når jeg tænder for det på fjernbetjeningen. Mener dog kun det sker hos mig når TV'et er i standby, og ikke kun umiddelbart efter jeg har slukket det.
BrunoB skrev:Nogle dage er der ingen fejl på kanalerne ved start af TV men så efter 15-30min begynder ca 10 af kanalerne (fattigrøvspakken) at pixelere og gå i sort.

Jeg vil lige melde tilbage at min kanalstøj er forsvundet med det kvalitetskabel jeg købte.
Jeg har nu kørt via dette kabel i 3 dage komplet uden fejlbits på nogen af kanalerne.
Det har jeg ikke engang kunnet med det rimeligt kvalitets kabel jeg havde lånt.

Note: Hvorfor jeg har mistanke til 4G instråling er fordi jeg bor i tagetagen lige overfor en 4G mobilantenne.
Den er så tæt på (ca 20m) at jeg udover TV påvirkningen garanteret osse får kræft hvis jeg bor længe nok i lejligheden.
Nu bor jeg i DK. Men hvis det var Sverige kunne man få tilskud til metaltapet der udelukker det skide 4G gylle. ::l

http://www.av-cables.dk/antennekabler/c ... 7-5-m.html
En mulighed, der muligvis ikke er relevant for dig: Har du en fordelerdåse med "åbne" (ikke-brugte) stik, bør/skal de afsluttes med en 75 ohms terminator. Har du radio/tv-stik og kun bruger tv-stikket, bør radiostikket afsluttes. 75 ohms terminatorer koster ganske få kroner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hos AV-cables kunne du også have købt et trippelskærmet kabel og nogle heftige metal-terminaler til langt mindre end de 149 kr.