Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af alka
Vi har to TV på camping, og bruger den nye Version lll 4G/LTE & TETRA SAFE TERTEK combi antenne.

Vi har normalt ingen problemer med at modtage signaler fra Boxer, men når det er varmt, så kommer og går signalet. Der kan godt være 100% signalkvalitet, men 0 billedkvalitet?

Lejerchefen har "en rigtig" antenne på gavlen. Han har de samme problemer, så det er ikke et antenneproblem. Det er Nibe/Tolne senderen vi er på.

Hos BOXERs kundeservice, som jeg har talt med flere gange, oplyser blot, at jeg skal indstille kanalerne - og de giver mig hver gang de samme oplysninger - det er vil det der står på deres skærm, når de skal løse et problem.

Når man tænker på "de gamle dage". Den gang kunne man skifte kanaler med det samme, nu taget det måske 10 sek. Den gang kunne man se billedet - med lidt sne på, men man kunne da se udsendelsen. I dag er det bare firkanter eller blå skærm! Se det er fremskridt, der vil noget.

Er der nogle kloge hoveder herinde der kan forklare mig hvad årsagen skyldes, jeg tror nemlig ikke på, at problemet kan løses før vejret ændrer sig?
Lyder helt klart som manglende signalstyrke, som følge af dårlig dækning i varmt vejr, hvor der er højttryk i området - var ikke klar over at det kunne have så stor indflydelse ;;)

Er de samme symptomer man oplever i et kabeltv anlæg, med dårlig signalstyrke - at det analoge signal viser sig som værende grumset og det digitale signal pixelerer - her vil man normalt kunne forstærke sig ud af det, hvis signalet fra udbyderen er iorden og "svagheden" ligger i selve installationen !

I jeres tilfælde er det lidt anderledes, da det tyder på at være signalstyrken fra udbyderen det er galt med og ikke som Boxer behændigt glider af på den, noget med kanal indstillingen O_O

Ved ikke om der er mulighed for at modtage fra en anden sender, eller om der er mulighed for at forstærke modtagelsen op, evt. ved brug af en anden type antenne ? Ville anse det for at være der løsningen sku findes :)
Af alka
Det er et generelt problem for dem på campingpladsen jeg har talt med. Der er forstærker på antennen.

Jeg har også på fornemmelsen, at Boxer bare glider af på problemet!
Jeg har også generelt problemer med Boxer signal her til sommer, og det er midt i KBH.

Når man ringer til Boxer får man bare en svada om at de ikke kan garantere signal osv osv, men har ikke haft problemer i 2½ år med boxer, først her til sommer. Benytter en aktiv triax stueantenne, på 5 sal.

Andre i KBH der har problemer?
Hej alka :)

Nibe senderen må være den bedste at anvende i området, da den sender med den største effekt og rager godt op i landskabet - 50Kw og 311 meter :)

Hvis det skaber meget irritation med tv signalet, er der jo den mulighed at modtage tv via internettet over 3G/4G, men det kan i jo overveje fremover :)

Go' fornøjelse med campingturen :)
Af alka
Vores antenne: den nye Version lll 4G/LTE & TETRA SAFE TERTEK combi antenne. Flere herude har samme antenne.

Det er meget interessant, at høre, at Hashis i Kbh, har samme problem. Jeg har nemlig lige talt med Boxers kundeservice, de siger, at min antenne skal kunne række mere en 60 km for, at de kan garantere signalet. Hashis har formentlig ikke 60 km til nærmeste mast.

Vi har ca. 75 km fra Norddjursland til Nibesenderen. Sjovt nok, så har lige været alle 15 kanaler igennem, og alle kanaler viser i dagtimerne 100% signalstyrke og 99% billedkvalitet! Om aftenen er der 100% signalstyrke og mellem 0 og 20% i billedkvalitet.

Før Boxer overtog sendingen fra DR. havde vi en mand ude fra DR og måle signalet. Det var på 100%, så det er nok Boxer der ikke vil vedkende sig problemet, men hvorfor er der fuldt signal på i dagtimerne, men ikke om aftenen?

Jeg har nu spurgt leverandøren af antenne, hvor langt den kan række.

;;)
Ja det skulle efter sigende være en af de bedste antenner på markedet lige nu, så det skulle gerne fungere, firmaet foreskriver dog at den skulle fungere bedst i ca. 8 meters højde over jorden, men det er nok næppe det der er årsagen til problemerne - lyder underligt det med dårligere signal om aftenen, vil jeg gi' dig ret i ;;) Hjælper det at dreje antennen i forhold til senderen, den skulle modtage maximalt på den ene side, hvis det er den model der også kan anvendes som flagstangs knop - den side hvor snoren kan monteres, skulle kunne modtage bedst :) Ellers er det nok kun boxer der kender svaret O_O
Af krenzler
Jeg har præcis samme problem som du nævner Hashis. Boxer med aktiv antenne og signalet har det med at drille og/eller forsvinde hen sidst på aftenen. Havde tænkt at ringe til Boxer men hvis de bare lirer et udenads-svar af kan det jo være ligemeget.

Har læst om (bla. hos AV Connection) hvordan de nye mobilmaster forstyrrer TV signalet og især f.eks Boxer som har deres signal liggende meget tæt op ad mobil sendernes. Ved ikke om det kan være dét men så skal man evt. selv ud og investere i grej til at afskærme støjen - som f.eks bedre kabler/stik og/eller støjfilter.

http://erhvervsstyrelsen.dk/forstyrrelser-og-800mhz
Af alka
Så fik jeg svar fra leverandøren af antennen. Som man kan læse af svaret, så ved de hos Boxer intet omkring hvad der foregår i deres egen "andegård"!

Boxer sagde til mig, at min antenne skulle række mindst 60 km. Det forstod jeg ikke, da det er en modtager antenne, det må jo være senderen der skal række xx km.

Her er svaret fra leverandøren:

Hej Finn
Det er ikke antennen der skal række, antennen modtager bare, og forstærker signalet op, Er der intet signal har antennen intet at forstærke, det vil gøre en stor forskel hvis du kan Hæve antennen, for hver 1 meter du hæver antennen 5 dobler du signalet, husk at Du kan prøve at dreje antennen 1/8 del og fortag en ny søgning, dette kan gøres 7 gange for at have været hele vejen rundt, TERTEK antenner modtage 360 grader som en stor stjerne, så derfor er Det muligt at optimere antennen.

Med Venlig Hilsen
Søren Knudsen

Sat-Com Teknik
Fredeshøj 1
6100 Haderslev
Telefon: 73571600
Direkte 30201900
Af krenzler
Jeg fik at vide af Boxer i dag at der intet er at gøre så længe det er højtryksvejr som nu. Kun at vente på et vejrskifte. Evt. prøve med en "UHF skærmet antenne" (jeg har indendørs aktiv).
Af alka
Den 30. juli 2014, kunne vi på DR/TV-avisen så høre, en fagmand udtale sig om, at bl.a. Boxerkanalerne forsvandt pga. højtrykket. De nye signaler blander sig, så TV'et ikke ved hvilken kanal det skal modtage, så derfor forsvinder signalet

Han sagde også, at i "de gamle dage" med analog signal, der skete der bare det, at man kunne modtage andre kanaler, som man normalt ikke kunne modtage.

Jo, fremskridtet er kommet - to skridt frem og tre tilbage! :-((

Samtidig, må man så spørge sig selv, hvilke kvalifikationer de har hos Boxer til at løse problemet - eller blot besvare så enkelt et spørgsmål. Jeg skrev tidligere til Boxer om problemet, men har endnu ikke fået svar, men i går kom der så et "spørgeskema" som omtalte, at jeg for nylig havde send dem en mail, og om jeg var tilfreds med svaret?

Det kunne jeg så meddele dem, at jeg ikke var, da jeg slet ikke havde fået noget svar, så også her halter det hos Boxer!

:((