Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kaervang
hej Cozco

hvor har du set at Bilka har samsungs F7005? kan umiddelbart kun finde H7005'erne og de er jo oppe i 12-15.000 kr for en "brugbar" størrelse?

mvh
Kaervang
Af Cozco
Så det i Bilka Hundige for et par dage siden, men det er muligt at det var en demo model. Nærstuderede ikke yderligere, da jeg havde lidt travlt.
Af red_martians
troopa85 skrev:Nu ville jeg personligt gå efter størst mulige der er plads til, så det vil sige 50" i din situation.

F7005 fås i 46" og 55" (55" koster 10.000 og er vel for meget for dig og for stort?)

I så fald ville jeg gå med W805B.

De kan fås i 50" inden for dit budget. Det er en større skærm end de andre du har kig på, og har et rigtig godt billede til pengene.

Der er et par minusser ved den.

1. Det bruger ikke VESA standard, dvs den kan ikke hænge helt tæt på væggen da du enten skal købe et ekstra modul for at kunne påsætte vesa ophæng, eller skal bruge den medfølgende fod som vægbeslag, dette har dog selvfølgeligt kun betydning hvis det skal hænge på væggen.

2. Det har ret dårlig 3d, men du skriver det ikke er en prioritet for dig. Det der gør 3d dårligt er at det modsat andre aktive 3d tv har halveret opløsning og desuden har crosstalk problemer, det kan da godt bruges til lidt sporadisk 3d, men hvis man bruger det meget ville jeg vælge noget andet.

Så lige en ting mere, lige meget hvilket fladskærms TV du køber ville jeg bruge et separat lydsystem.

En af de billigste fornuftige løsninger kunne være en HTL 5120 soundbar med integreret basende, fås til ca 1600 kr og er langt bedre end den almindelige tv lyd.

Her vil du også få den dybe bas til film og kan samtidigt bruges til musik. Alternativer er der mange af, og jo længere man går op i pris jo mere lyd kan man selvfølgeligt få, men HTL 5120 kan ihvertfald få en stemme her fra hvis det skal holdes nede i et fornuftigt niveau (i forhold til standard indstillinger anbefales det at skrue et niveau eller to op for både treble og bas)

HTL 5120 er bedste køb sub 3500-4000kr inden for soundbars.
Alt i alt handler det jo om temperament. En VA-skærm er en egoistskærm der absolut giver dig de flotteste farver og dybeste sorte, men vel og mærke kun hvis du sidder direkte foran.

Bevæger man sig bare lidt uden for skærmens areal begynder en IPS meget hurtigt at brillere. og jo længere man kommer ud over skærmens synsfeltet bliver ips stadig dårligere men i meget meget mindre grad end VA.

Vi ser også lidt en tendens mod ips for tiden. Netop i telefoner bruger man ips så man også kan bruge skærmen selvom telefonen hælder lidt. I de producenter der ikke selv laver paneler (f.eks. sony, panasonic og phillips) er der en klar tendens mod ips i topmodellerne. Man går her ind og øger konstrasten ved hjælp af local-dimming for at "snyde" kontrasten højere. Til test af skærme bruger man normalt nogle ret skrappe test, og testene giver normalt fordele til VA. Bl.a. måler man typisk direkte på skærmen (ikke i vinkler) og man måler typisk kontrast ved hjælp af et skakmønster der sætter local-dimming ud af spillet. Dog ser vi at anmelderne efterhånden er gode til at fortælle om det, men graferne og skemaerne fortæller normalt en anden historie.

Hvad angår sortniveau er det igen noget man absolut først vil få glæde af når der er meget mørkt. og igen kun hvis man sidder lige foran. De fleste der har lamper tændt mm. vil knapt nok kunne sanse dyb sort, og her vil den hvide farve være langt mere interessant, og her er ips typisk skarpere og mere intense.

Jeg har selv en sony kdl W828. Er meget tilfreds, men kommer fra en plasmaskærm, og vil nemt kunne leve med lidt dårligere sort-niveau for lidt bedre betragtningsvinkler. Jeg ser mine film i mørke, så det betyder noget at der er god sort. En hybrid af ips og va. ville nok have været at foretrække for mig. Men det findes desværre ikke. Generelt set ser jeg ips som mere billede-venlig, flere kan få glæde af billedet og localdimming er på ips-skærme langt mere effektivt end på VA-skærme (det er lettere at se det virker, da der er mere at rette op på)

Igen.. Jeg har selv en ret ny VA-skærm, men må indrømme at jeg nok havde været ligeså tilfreds med en ips. For mig var det prisen der i sidste ende fik mig til at vælge en W82b frem for en W95b. Ikke billedet, da jeg faktisk fandt det bedre på en hel del punkter. Bl.a. kan impulse-mode bruges på en W95b(en teknik der giver dig plasma-skærms-agtige bevægelser) og er praktisktaget ubrugelig på en W82b. Denne teknik i sig selv er et kæmpte plus som i sidste ende vil kunne give dig et billede der samlet set er bedre på en IPS end på en VA.

Bare overvej hvordan du bruger fjernsynet, og køb ud fra det. Du kan ikke bruge en bunke graffer og skemaer til noget her, jo mindre du sammenligner inden for den samme teknologi.
Af Bent odense
Cozco skrev:Mange tak for det gode råd! Synes det er en jungle og det kan til tider være svært både at skelne mellem mærkerne, da alle har deres fordele og ulemper, men også modellerne indbyrdes.

Bl.a. har Sony X-Reality Pro, mens Micro Pixel-styring og Samsung har noget de kalder Micro Dimming Pro.

Hvis man ikke er inde i hvert mærke, ved man jo ikke, hvad man skal kigge efter eller om der er den store forskel på disse flotte ord.
Alle de fine betegnelse som tv producenterne bruger som CMR-800 HZ, X-REALITY PRO 400-800 HZ er et salgs trick.

Desværre er sælgerne også med på vognen ellers fik de ikke smør på brødet.
Af Cozco
Har lige været i Bilka Hundige og se på skærmene. Det lød dog til at sælger ikke havde helt styr på facts. Han anbefalede mig klart at købe en 2014 model. Herudover sagde han, at IPS har klart det bedste billede i forhold til VA. Alt i alt lød det mere som om, han gerne ville sælge det tv, der gav højest provision.

Han ville også tage et Samsung H6005 40 tommer til en pris på 6599 til soveværelset, hvilket jeg synes at lidt for dyrt i forhold til et soveværelse.

Til stuen ville anbefalede han mig enten at tage Samsung 48" LED UE48H6505 til 7995 eller Samsung 50" UHD UE50HU6905 til 9999 kr.

Har set et 55 tommer Samsung F8005 til 9500 kr. (demo model) normalpris 13999. Ved ikke, om det er et godt tilbud.
Af troopa85
Sælgere.....

H6005 i 40" til 6600 er fandme dyrt med tanke på et w8 i 50" koster 7k, og det er endda ikke en af de gode modeller i h6xxx serien.

De højere H modeller er fine TV men de er for dyre kontra hvad der ellers er.

UE55f8005 til 9500 er en rigtig god pris såfremt TVets stand er i orden mv. Det er et klart bedre tv end H6xxx serien.