Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eliassorensen
Hej!

Jeg har pt. et Panasonic P42X10Y, mit gode, gamle TV, som jeg stadig er super glad for.

En af "hagerne" ved det, er at det jo ikke er i 1080p, men kun understøtter 720p. Derfor har jeg på det sidste kigget lidt omkring efter et nyt TV.

ElGiganten har f.eks. et Panasonic 47AS650E (2014 model) til 4999,- i den her uge, sat ned fra 7999,-, så det er jo en super skarp pris.

MEN, er alligevel lidt tilbageholdende, for både UHD og HEVC er jo lige om hjørnet. Ville det ikke være "dumt" at skifte mit trofaste X10 ud nu, for at det nye TV jeg køber ikke er UHD eller HEVC?

Eller hvor mange år tror i, at der går før det bryder igennem, og er på markedet til en overkommelig pris?
Af troopa85
Nej i denne omgang kan du roligt skifte og være ligeglad med HEVC og UHD, der kommer nok til at gå en 5 år før det blive mainstream, og til den tid kan du vel skifte TV igen. Med mainstream mener jeg at der begynder at komme et fornuftigt antal 4k kanaler mv. Derudover er OLED også på vej frem med overlegen billedekvalitet, pt koster de dog en del, men tror også at OLED om 5 år vil være mainstream. Derfor anbefaler jeg generelt at købe et godt full HD tv nu, og så kan den næste opgradering være til et 4k oled.
Af gdane81
Det med at købe nyt tv er lidt ligesom at købe ny telefon eller Computer ligeså snart du har købt det, er det allerede forældet, så hvorfor vente, bare min personlige holdning...
UHD er fuldstændig lige meget hvis du ikke har Netflix da de er de eneste som viser indhold i 4k( breaking bad og house of cads) og hvis jeg ikke tager helt fejl så er alt indhold som yousee og co. viser i 720p og det vil tage mange år før 4k bliver standard i Danmark.
Panasonic as650 og as600 er et rigtige gode tv til prisen, sammen med Sony w8b modellerne tager de nok tronen for bedst value 2014...
held og lykke med at finde dit nye tv :)
Af PeterD
Det EVIGT AKTUELLE spørgsmål i overskriften ;)

Kan ikke være mere enig i det der er skrevet...

Det er ALTID sjovt at købe nyt elektronik. På den anden side:

Gad vide hvordan Fona, Komplett.dk og Elgigantens skærmudbud ser ud om 4-5 år..?

BTW: Der kommer vel også "billige/ knap så gode" og "dyre, gode" OLED paneler, hvis det ER det der slår igennem, eller er jeg forkert på den?
Af troopa85
PeterD; det gør der vel. Men alle OLED tv ude nu fra eks LG er bedre end samtlige plasma/lcd tv. Så standarden er så meget højere umiddelbart at de altid vil være bedre.
Af PeterD
Ja, men spørgsmålet er så bare hvornår man kan forvente priser der ikke er på over "dobbelt Pioneer-Kuro" niveau...?

Og er der slet intet "mindre godt" ved OLED..? Tænker på holdbarheden og om "farvemætningen kan forsvinde" over tid?

Nå, Vi får svaret i 2015 eller 2016 når de fleste producenter og skærmstørrelser sikkert har denne teknologi..

Og for resten har et 4K LCD/LED skærm mere skarpe billeder/bedre farver end en OLED skærm?

For resten tror folk at Panasonic helt er ude af OLED markedet og overhalet af koreanerne. Måske ja, men sådan siger deres produktmanager:

http://www.techradar.com/news/televisio ... se-1236925

og det samme gør Sony. Ja, selv Samsung:

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 2&zoneid=5

En MEGET INTERESSANT ARTIKEL:

http://lcdtvbuyingguide.com/4k-tv-revie ... vs-4k.html
Af flatnesdam
Behold du bare dit gamle TV nogle år endnu. Det giver ingen mening at skifte et 42" TV ud fordi det ikke er Full HD. Du får ikke et bedre billede ved at skifte til et nyt TV i 5000 kr. klassen, uanset om det er FHD eller UHD.

Hvis dit budget ligger omkring 5000 kr. går der mange år endnu inden du kan få et OLED TV til den pris. UHD vil derimod være mainstream i løbet af 1-2 år.
Brugeravatar
Af edinger
flatnesdam skrev:Behold du bare dit gamle TV nogle år endnu. Det giver ingen mening at skifte et 42" TV ud fordi det ikke er Full HD. Du får ikke et bedre billede ved at skifte til et nyt TV i 5000 kr. klassen, uanset om det er FHD eller UHD.

Hvis dit budget ligger omkring 5000 kr. går der mange år endnu inden du kan få et OLED TV til den pris. UHD vil derimod være mainstream i løbet af 1-2 år.
A voice of reason... ;)
Af Cozco
Mine oplevelser omkring elektronik - uanset om det gælder tv, pc, mobil eller andet er, at det altid er bedre at købe billigt og så udskifte det oftere.

Hvis man selvfølgelig har massere penge eller har en stor passion vil et gennemsnitligt tv ikke være det store, men synes bare at tv falder meget i pris relativt hurtigt.

Så mit bedste råd vil derfor være, at købe nyt uden at gå efter de dyreste modeller, men til gengæld udskifter lidt oftere.