Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

PeterD skrev:Jep. De fleste anbefaler Samsung. Det er vel også det letteste når de sidder på, Hvad..50% af markedet?

De skal jo ikke vælge et plasma så risiko for Burn-in på skærmen skulle være temmelig lille..

Måske er det lettere at få rabat i en fysisk butik?

Der er Noget med at Samsung "har en tendens til pludseligt at have en software/skærmfejl". Bare google "Power unit faliure Samsung" , Men SHYYY..du må ikke sige det højt så bliver tråden til Noget heelt andet.

Egentlig er jeg også ligeglad. Jeg køber ikke koreanske produkter ;)

Igen: Læs tests og vælg den du føler giver dem "bedst værdi for pengene".

Er det Samsung så køb Samsung. Er det Sony så løb Sony. Er det Philips så vælg Philips.

Under alle omstændigheder bør du/i kunne få pæn rabat (-10/-20%) ved køb af 3 skærme
Jojo, det bare ikke alle skærme jeg kan finde tester af. F.eks. LG TVet jeg linkede til på Komplett er ikke til at finde tests af. På deres egen hjemmeside ser det jo fornuftigt ud (IPS panel, og noget "TRIPLE XD ENGINE"). Selvfølgelig sørger alle producenter for at deres produkter ser godt ud på hjemmesiden...men måske skal jeg slet ikke tage forbehold for alt for meget når det nu er til bedsteforældre der alligevel kører på et 5 år gammelt Samsung TV. Alt idag vil være en form for opgradering med bedre billede.
Af PeterD
Igen: Når du køber 3 skærme så find 10 potientielle skærme ( Sony,Panasonic) og google dem ang. test.

Det kan selvfølgelig være en ulempe ved nethandel, hvis modelnumrene er lidt specielle.

Jeg ved godt Hvad jeg ville vælge. Ellers må du tage dem med til Fona eller Elgiganten.

Ulempen er bare at der kan det hurtigt drukne i en masse flotte ord og specifikationer, Men de kan da så trykke på et par fjernbetjeninger ...
PeterD skrev:Igen: Når du køber 3 skærme så find 10 potientielle skærme ( Sony,Panasonic) og google dem ang. test.

Det kan selvfølgelig være en ulempe ved nethandel, hvis modelnumrene er lidt specielle.

Jeg ved godt Hvad jeg ville vælge. Ellers må du tage dem med til Fona eller Elgiganten.

Ulempen er bare at der kan det hurtigt drukne i en masse flotte ord og specifikationer, Men de kan da så trykke på et par fjernbetjeninger ...
Du kunne jo sige hvad du ville vælge, så kan jeg jo tage dem med i mine mulige valg.
Juusuhako skrev:
PeterD skrev:Igen: Når du køber 3 skærme så find 10 potientielle skærme ( Sony,Panasonic) og google dem ang. test.

Du kunne jo sige hvad du ville vælge, så kan jeg jo tage dem med i mine mulige valg.
Ud fra peterD kælenavn "Pana peter" kan det kun være Panasonic. ;)
Af PeterD
DET ER INGEN HEMMELIGHED AT JEG ER FAN AF PANASONIC PRODUKTER FORDI UTALLIGE TEST HAR VIST AT DERES SKÆRME BILLEDMÆSSIGT, (Bla hudtoner og sortniveau) GØR DET LIDT BEDRE END GENNEMSNITTET.

MEN DERES SKÆRME ER NOK SJÆLDENT PÅ " FULDSTÆNDIGT LATTERLIGT LAVE PRISER" HOS FORHANDLERNE SOM OFTE KOREANERNE.

Men får I den rigtige pakkepris kan det være Sony eller Philips eller Samsung overordnet set er rigtig, RIGTiG gode valg.

(Ved ikke om du blev meget klogere af dette indlæg....)
Af DavidHimself
Juusuhako skrev: LG:
https://www.komplett.dk/lg-42-42lb561v-led-tv/817456 (samt 2 i 32" model)
Panasonic:
https://www.komplett.dk/panasonic-42-le ... 00e/814484 (3 af disse, da 32" model kun er HD-ready)
Samsung:
https://www.komplett.dk/samsung-40-led- ... 005/813622 (samt 2 i 32" model)

Har jeg ramt plet med noget?
Ja du har ramt noget meget fint der :) jeg ville ikke have nogen bekymringer uanset (næsten hvad du vælger). Nu ved jeg ikke om det tilfældigt at du linker til Komplett med dem alle - men de har 45 dages, fri og fuld returret. Så er du utilfreds (jeg anbefaler at bruge TV'ene i hvert fald 30 dage) så skal de bare have dem i hovedet igen 8) husk at gemme kasserne.
Af Juusuhako
Har netop snakket med min bedstefar, og han bliver noget overrasket når jeg siger et 42" kan fås til kun 3500kr, da han den gang gav over 20.000kr for sine 3 TVer, MED RABAT.

Men er det fordi at TVer uden smart funktioner simpelthen bare ikke koster mere i dag? Jeg kunne sagtens finde et TV til måske 7-8000kr, men ville der være nogen forskel ifht. det til 3500kr, andet end at det er et "SmartTV"?

Jeg synes også 3500kr virker rigtig lavt, når min egen 24" PC skærm kostede 3600kr i Danmark.

Nu så jeg så også i en anden tråd at der er kampagne på dette TV: http://www.dustinhome.dk/product/501079 ... ium=social - det koster 16000kr hos Elgiganten... men ville det være helt hul i hovedet at købe et sådan TV til deres forbrug? Hvorfor koster det "normalt" 16000kr? Har det ufattelig flotte farver/panel, eller er det mest grundet dets "Smart" funktioner.
Af PeterD
.....Ved ikke hvor jeg skal starte eller slutte....

MEN at købe et 55" til nogle der ikke har haft den størrelse tv før..Start med et 42 eller 46 ville jeg mene.

Billedekvaliteten bliver IKKE automatisk bedre ved en STOR skærm...

Jo, jo bevares det er en Flot skærm...Men har du googlet om det er en testvinder og om billedet , hudtoner kan matche de førende i segmentet?

Intet ondt ord om Dustin, men umiddelbart ville jeg, af hensyn til dine bedsteforældre købe et sted hvor der både er fysisk butik og internethandel. Det gør det lidt nemmere hvis skærmen skal retur..eller de ikke er 120% tilfredse.

For det skal de være. Ellers kan det jo være ligemeget...

Og med hensyn til SMART tv:

Ved godt at mange skærme har det indbygget. Med Wifi, osv. osv.

Men hånden på hjertet: Er de typen der vil bruge det hver eneste dag? Sidder de og surfer på deres tablets. Eller er de mest til stationær computer på et kontor?

Pointen er bare: Ja, SÆLGERNE vil mægtig gerne sælge dem en SMART skærm hvor de kan købe apps, se youtube videoer, tilslutte Netflix og sikkert gemme programmer på en indbygget harddisk, som kræver man trykker på 15-20 knapper..

Men vil dine bedsteforældre bruge TIDEN til at sætte sig ind i det? Eller vil de have en skærm uden dette, hvor man kun skal indlæse kanalerne og finde de bedste billedindstillinger på Normal og Biograf mode og så ellers nyde billedet og tvudsendelserne?

Jeg siger bare: Som køber bliver I hurtigt "Forblændet" af en masse ting som I sidste ende også koster penge (WiFi, Netflix etc.) og hvis I er uheldige er der Noget af dette som ikke fungerer optimalt og måske kræver en reparation.

En god 46" ligger vel på en 6-7000 kr MAX.

Ps. Ved godt at trenden går på større og større skærme. Nogen kan ikke få det stort nok,Men for dine bedsteforældres stue og indretning, så er det ikke altid kønt at have et malplaceret forhold mellem skærmstørrelse og selve rummets størrelse...Omkring 2,5-3 meter til en 42" er vel i orden. Uden at skærmen dominerer hele rummet. (Hvadenten det er tvbord ellerbvæghængt) Det gode ved HD er så et skarpere billede.
PeterD skrev:.....Ved ikke hvor jeg skal starte eller slutte....

MEN at købe et 55" til nogle der ikke har haft den størrelse tv før..Start med et 42 eller 46 ville jeg mene.

Billedekvaliteten bliver IKKE automatisk bedre ved en STOR skærm...

Jo, jo bevares det er en Flot skærm...Men har du googlet om det er en testvinder og om billedet , hudtoner kan matche de førende i segmentet?

Intet ondt ord om Dustin, men umiddelbart ville jeg, af hensyn til dine bedsteforældre købe et sted hvor der både er fysisk butik og internethandel. Det gør det lidt nemmere hvis skærmen skal retur..eller de ikke er 120% tilfredse.

For det skal de være. Ellers kan det jo være ligemeget...

Og med hensyn til SMART tv:

Ved godt at mange skærme har det indbygget. Med Wifi, osv. osv.

Men hånden på hjertet: Er de typen der vil bruge det hver eneste dag? Sidder de og surfer på deres tablets. Eller er de mest til stationær computer på et kontor?

Pointen er bare: Ja, SÆLGERNE vil mægtig gerne sælge dem en SMART skærm hvor de kan købe apps, se youtube videoer, tilslutte Netflix og sikkert gemme programmer på en indbygget harddisk, som kræver man trykker på 15-20 knapper..

Men vil dine bedsteforældre bruge TIDEN til at sætte sig ind i det? Eller vil de have en skærm uden dette, hvor man kun skal indlæse kanalerne og finde de bedste billedindstillinger på Normal og Biograf mode og så ellers nyde billedet og tvudsendelserne?

Jeg siger bare: Som køber bliver I hurtigt "Forblændet" af en masse ting som I sidste ende også koster penge (WiFi, Netflix etc.) og hvis I er uheldige er der Noget af dette som ikke fungerer optimalt og måske kræver en reparation.

En god 46" ligger vel på en 6-7000 kr MAX.

Ps. Ved godt at trenden går på større og større skærme. Nogen kan ikke få det stort nok,Men for dine bedsteforældres stue og indretning, så er det ikke altid kønt at have et malplaceret forhold mellem skærmstørrelse og selve rummets størrelse...Omkring 2,5-3 meter til en 42" er vel i orden. Uden at skærmen dominerer hele rummet. (Hvadenten det er tvbord ellerbvæghængt) Det gode ved HD er så et skarpere billede.
Han ville ALDRIG komme til at bruge YouTube, Netflix eller noget andet som et SmartTV tilbyder (han har en iPhone til sin bank og e-boks, og det er det). Det han vil have er som du selv nævner et TV der kun skal indlæse kanalerne når han tænder, men med et så flot billede/farver så muligt. 3500kr for et 42" (som jeg linkede til tidligere) virker som ingenting, og er bange for at man får noget der er under "mediocre".

Jeg tænkte i dette tilfælde ville det nok være bedst at bare tage i f.eks. Elgiganten og lade ham se på diverse TVer, og så ellers bare vælge det som han nu synes har det flotteste billede og så selvfølgelig høre en medarbejder ad om det er "ligetil" eller om det så er alt for avanceret.
Af PeterD
Kan IKKE anbefales.

Sælgerne vil bare vildlede jer og sælge jer den skærm BUTIKKEN TJENER MEST PÅ.

I kan intet vurdere i butikken, udover om det er en pæn ramme og det faktiske størrelse.

Nej. Find 3-4:skærme med ca. samme størrelse og pris ved at gå på nettet Hjemme. F.eks se testsiderne: Flatpanels.dk, hdtvtest.co.uk, ljudochbild.se, whathifi.com, trusted rewiew.com og google :55" flatscreen review.

Hav nogle skærme skrevet ned og i tsnkerne, INDEN i går ud i butikken. Ellers gør i det let for sælgerne.

Det vigtigste i skærmen må være: " Evnen til at vise farven sort, er billedet flydende ( ved tvsignal, IKKE blurayfilm) er det nogle naturlig hudtuner ( ikke overmættede), kan det følge med ( kan man se bolden i en tenniskamp nogenlunde skarpt og uden den hakker i det)
Af jng
PeterD skrev:Kan IKKE anbefales.

Sælgerne vil bare vildlede jer og sælge jer den skærm BUTIKKEN TJENER MEST PÅ.

I kan intet vurdere i butikken, udover om det er en pæn ramme og det faktiske størrelse.

Nej. Find 3-4:skærme med ca. samme størrelse og pris ved at gå på nettet Hjemme. F.eks se testsiderne: Flatpanels.dk, hdtvtest.co.uk, ljudochbild.se, whathifi.com, trusted rewiew.com og google :55" flatscreen review.

Hav nogle skærme skrevet ned og i tsnkerne, INDEN i går ud i butikken. Ellers gør i det let for sælgerne.

Det vigtigste i skærmen må være: " Evnen til at vise farven sort, er billedet flydende ( ved tvsignal, IKKE blurayfilm) er det nogle naturlig hudtuner ( ikke overmættede), kan det følge med ( kan man se bolden i en tenniskamp nogenlunde skarpt og uden den hakker i det)

Har du en oversigt over de enkelte butikkeres fortjeneste på de enkelte fabrikanters forskellige modeller?
Af PeterD
Næ, det vil være lidt meget at begynde på...

og jeg vil bare ikke dreje emnet væk fra det det handler om.

Men mon ikke noget a la:

Dyrt tv (10-15.000 kr), butikken tjener mest?

"Billigere tv" ikke nødvendigvis meget dårligere (5000-8000 kr) butikken tjener mindst?

Men der kommer flere koreanske produkter til Europa nu:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1948809&vId=0

Det kan dog være det vender nu, hvor japanerne (igen) er på banen:

http://japan.um.dk/da/news/newsdisplayp ... e4132304cb

Men Panasonic producerer vel næppe tv skærme i Tjekkiet mere...Mens Sony stadig producerer skærme i Slovakiet, Japan, Brasilien og Malaysia, men har slukket lyset på deres anlæg i Barcelona..

Nå, et sidespring..Jeg drejede det selv over på noget andet.. :s
Af Juusuhako
Det skal jeg nok. Det bliver højst sandsynlig engang i næste uge.