Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Juusuhako
Hej alle,
skal bruge hjælp til 3 nye TVer til mine bedsteforældre.

Et 42" til stuen, samt 2x32" til køkken/soveværelse. Deres nuværende TVer er 37" (stue) samt 26" (køkken/soveværelse), så tænker 42"/32" er ideele (de vil gerne have større end deres nuværende, men 47"/50" virker som for stort et spring, og 32" virker som en god overall størrelse til køkken/soveværelse)...eller hvad?

De ønsker ikke noget SmartTV (de har ikke Facebook, Netflix og alt det der), men derimod et normalt TV af høj kvalitet. Budget har jeg ikke fået, men tænker alt mellem 4-6000kr for Stue TVet ville være fint, lidt mindre for de mindre TVer.

TVerne skal være ens (i forskellige størrelser), så de ikke sidder med 3 forskellige fjernbetjeninger til hvert TV. De 2 mindre TVer (køkken/soveværelse) skal hænge på en væg, Stue TVet med fod.
Jeg tror personligt jeg ville vælge noget ala Samsungs H5005-serie, eller H5505 til det forbrug du nævner her: http://www.pricerunner.dk/pl/2-2970970/ ... ign-Priser

Om hvorvidt det ene eller det andet er for stort, er en smagsag :) normalt ville jeg måske overveje næste trin - altså 40"/42" til de små rum, og 46-47-48" til stuen. Men "gamle" mennesker kan have en tendens til at være lidt konservative og min egen morfar levede lykkeligt med sit 28" til hans dages ende ;)
Af PeterD
...OG JEG VILLE VÆLGE PANASONIC SKÆRME ( Men sådan er vi jo forskellige! :) )

Ikke et SEKUNDT i tvivl om at de får den bedste samlede pris på de 3 skærme hos Elgiganten og at mærket så hedder enten LG eller (Surprise) .Samsung!!

By the way: Ligger/Sidder i sengen selv omkring 3 meter fra et 32" C4 tv i soveværelset.

Det går an og skærmen dominerer ikke rummet, men jo. Det måtte gerne være ca. 37-40"...
Senest rettet af PeterD 09 jul 2014, 13:14, rettet i alt 1 gang.
Af troopa85
PeterD du har jo ikke nogen saglig grund til altid kun at anbefale Panasonic, jeg er klar over du er fanboy og at deres plasma modeller var rigtigt gode, samt at deres nye ikke plasma modeller generelt også er blevet taget godt i mod, men derfor kan man da godt kigge andre veje engang imellem :)
PeterD skrev:Ikke et SEKUNDT i tvivl om at de får den bedste samlede pris på de 3 skærme hos Elgiganten...
Lige med hensyn til pris, er det en gammel skrøne. Jeg ved det er meget indgroet hos folk at Elgiganten er billigst... ja de siger de vil være det, og de har også stærke priser MEN der er flere der nemt kan følge med. For mig handler det godt nok om den bedste pris, men det er også vigtigt at få det rigtige produkt samt vejledning og her kommer Mutanten til kort time-and-time-again. :)

Når nu du skal købe mere end én skærm, find en model der passer og ring til den første forhandler og hør ad - de fleste er mere end villige til at "file" lidt på prisen hvis man trykker dem lidt på maven ;)
Af PeterD
Korrekt (til bla.@troopa85)

De nye Philips LED skærme skulle også være rigtig, RIGTIG gode.

Tænkte bare at det var lettere at få rabat hvis man gik til en autoriseret forhandler og kunne "prutte" om prisen?

Under alle omstændigheder så undersøg markedet godt og læs evt. Hdtvtest.co.uk, ljudochbild.se.

Ellers ofre lidt mere på "den vigtigste skærm (stuen?) og så se om man i butikken (Elgiganten, Fona, Panasonic, Sony, What-ever) kan få rabat på " en samlet pakke"
PeterD skrev:Ellers ofre lidt mere på "den vigtigste skærm (stuen?) og så se om man i butikken (Elgiganten, Fona, Panasonic, Sony, What-ever) kan få rabat på " en samlet pakke"
Ring til WEB-butikker i stedet... det kan spare meget fodarbejde (Komplett.dk, Wupti, Dustin etc) 8)
Af jng
PeterD skrev:...OG JEG VILLE VÆLGE PANASONIC SKÆRME ( Men sådan er vi jo forskellige! :) )

...

Ikke et SEKUNDT i tvivl om at de får den bedste samlede pris på de 3 skærme hos Elgiganten og at mærket så hedder enten LG eller (Surprise) .Samsung!!

...
Mente du
Ikke et SEKUND i tvivl om at de får den bedste samlede pris på de 3 skærme hos Elgiganten, og at mærket så hedder enten LG eller (Surprise) Samsung!!
?
Af Juusuhako
Hold da op med en masse indlæg... prøver lige og se om jeg kan få svaret det hele...

@DavidHimself
Det ser umiddelbart fint ud, men fås det kun i den ene størrelse? Søger jo umiddelbart 42"/32".

@PeterD
Mit sidste Panasonic produkt var min første farvetelefon, så jeg må indrømme jeg slet ikke ved hvordan de står. Jeg ved at størstedelen næsten altid anbefaler Samsung, er dog selv ret glad for LG (dog kun haft PC skærme).

De nye Philips TVer har jeg heller ikke set med egne øjne, så der ved jeg heller intet.

---

Det ville umiddelbart være nemmest at få 3 TVer bragt til døren. Som sagt skal 2 af dem hænge på en væg, og da jeg ikke har forstand på TVer what so ever ved jeg ikke om dette er noget alle TVer kan, eller om de skal være kompatible.

Samtidig fik jeg også nævnt at de ikke ønsker SmartTV, men ved ikke om dette er uundgåeligt idag. Jeg har aldrig haft et SmartTV så jeg ved ikke hvordan de fungerer. Er det når man tænder TVet at man bliver præsenteret med en avanceret "startskærm" hvor man kan vælge en masse forskellige ting? Ikke fordi mine bedsteforældre ikke ville kunne lære at bruge TVet normalt, det ville bare være nemmere hvis den gik direkte til TV kanalerne når det blev tændt. :)

Jeg har kigget på de diverse links på toppen af siden (LG/PANA/SAMSUNG 2014), og jeg kan da se alle 3 har forskellige modeller med de størrelser jeg søger... men aner ikke om den ene serie er bedre end den anden, og vil jo helst ikke bare vælge tilfældigt.
Af DavidHimself
Juusuhako skrev: @DavidHimself
Det ser umiddelbart fint ud, men fås det kun i den ene størrelse? Søger jo umiddelbart 42"/32".
Ja, den findes i flere størrelser, fra 32-50" det var tilfældigt at jeg linkede til 40" (de har ikke en 42" den hedder 40" :) ).
Juusuhako skrev:Jeg har aldrig haft et SmartTV så jeg ved ikke hvordan de fungerer. Er det når man tænder TVet at man bliver præsenteret med en avanceret "startskærm" hvor man kan vælge en masse forskellige ting?
det er muligt at få TV uden, men de fleste har en Smart-TV løsning (5005'eren har eksempelvis ikke). Smart-TV starter du selv, og startskærmen (på samsung) ligner en menu fra en smartphone eller tablet (ish ;) ). Fyldt med apps. Det er ikke svært at bruge, men det er ikke alle der har behovet. Nogle modeller får du bare muligheden.
Juusuhako skrev: Jeg har kigget på de diverse links på toppen af siden (LG/PANA/SAMSUNG 2014), og jeg kan da se alle 3 har forskellige modeller med de størrelser jeg søger... men aner ikke om den ene serie er bedre end den anden, og vil jo helst ikke bare vælge tilfældigt.
På tværs af mærke, må man støtte sig op ad tests og erfaringer fra andre med hensyn til kvalitet. Inden for mærket, jo større modelnummer "jo bedre billedkvalitet". Når det så er sagt, så er det gerne sådan at kvalitetsforskellen er nem at se når du har modellerne lige ved siden af hinanden, men der hjemme i stuen når TV'et "er alene", så kan man typisk vende sig til meget :)
Af Juusuhako
DavidHimself skrev:
Juusuhako skrev: @DavidHimself
Ja, den findes i flere størrelser, fra 32-50" det var tilfældigt at jeg linkede til 40" (de har ikke en 42" den hedder 40" :) ).
Juusuhako skrev:Jeg har aldrig haft et SmartTV så jeg ved ikke hvordan de fungerer. Er det når man tænder TVet at man bliver præsenteret med en avanceret "startskærm" hvor man kan vælge en masse forskellige ting?
det er muligt at få TV uden, men de fleste har en Smart-TV løsning (5005'eren har eksempelvis ikke). Smart-TV starter du selv, og startskærmen (på samsung) ligner en menu fra en smartphone eller tablet (ish ;) ). Fyldt med apps. Det er ikke svært at bruge, men det er ikke alle der har behovet. Nogle modeller får du bare muligheden.
Juusuhako skrev: Jeg har kigget på de diverse links på toppen af siden (LG/PANA/SAMSUNG 2014), og jeg kan da se alle 3 har forskellige modeller med de størrelser jeg søger... men aner ikke om den ene serie er bedre end den anden, og vil jo helst ikke bare vælge tilfældigt.
På tværs af mærke, må man støtte sig op ad tests og erfaringer fra andre med hensyn til kvalitet. Inden for mærket, jo større modelnummer "jo bedre billedkvalitet". Når det så er sagt, så er det gerne sådan at kvalitetsforskellen er nem at se når du har modellerne lige ved siden af hinanden, men der hjemme i stuen når TV'et "er alene", så kan man typisk vende sig til meget :)
Ok, det ser jo rigtig fint ud når nu de er uden SmartTV. Min morfar gider simpelthen ikke at rode med "tablet" lignende interface når han tænder TVet. :)

Hvis jeg kigger på alternativerne fra LG og Panasonic ville det se således ud:
LG LB560V
PANASONIC AS600
(det er dem der er "øverst" på listen men uden SmartTV funktioner, altså den liste på den her hjemmeside). Ved PANASONIC står der: Den har ikke længere Hexa-processoren, så en del af de smarte funktioner er væk. Går ud fra dette betyder at det ikke er et SmartTV.

Har du evt. nogle input hvilke af de 3 ville være bedst (når vi tæller Samsung med)? LGs er billigst, Panasonic er dyrest. Jeg går ud fra alle 3 TVer har de nødvendige indgange bag i til hans boks (ved ikke om han har TDC eller YouSee), men kan se bag på det af hans gamle Samsung TV jeg har stående at den har et "ANT IN" stik bag på, som han bruger på alle sine nuværende TVer.

Og så skal jeg også stadigvæk have afklaret om alle 3 mærker kan hænges op på en væg, hvis ikke kan jeg jo tage den fra.
AS600'eren har jeg set live på blu-ray og kabel-TV, og den leverer et fremragende billede. Der skal du ikke være bange for billedkvaliteten heller, der er vi oppe i en high-mid type-o-deal ;)
Juusuhako skrev: Og så skal jeg også stadigvæk have afklaret om alle 3 mærker kan hænges op på en væg, hvis ikke kan jeg jo tage den fra)
Alle de nævnte (og næsten alle andre) kan hænges på væggen - det er standard. Og du skal ikke være nervøs for tilslutningen i et "simpelt" setup. 8)
DavidHimself skrev:AS600'eren har jeg set live på blu-ray og kabel-TV, og den leverer et fremragende billede. Der skal du ikke være bange for billedkvaliteten heller, der er vi oppe i en high-mid type-o-deal ;)
Juusuhako skrev: Og så skal jeg også stadigvæk have afklaret om alle 3 mærker kan hænges op på en væg, hvis ikke kan jeg jo tage den fra)
Alle de nævnte (og næsten alle andre) kan hænges på væggen - det er standard. Og du skal ikke være nervøs for tilslutningen i et "simpelt" setup. 8)
Håber ikke jeg er besværlig nu, men synes jeg læser for meget om Panasonics AS600 har dårlig lyd, og lyden resonerer fra højttalerne.

Sååå... hvis jeg nu plukker 3 TVer jeg synes ligner noget nemt og ligetil for mine bedsteforældre, kunne man så evt. få at vide hvilke af de 3 der er det bedste valg? :p

LG:
https://www.komplett.dk/lg-42-42lb561v-led-tv/817456 (samt 2 i 32" model)
Panasonic:
https://www.komplett.dk/panasonic-42-le ... 00e/814484 (3 af disse, da 32" model kun er HD-ready)
Samsung:
https://www.komplett.dk/samsung-40-led- ... 005/813622 (samt 2 i 32" model)

Har jeg ramt plet med noget? Ved godt Samsung TVet har været anbefalet allerede en gang før, men jeg synes bare at have læst noget om at Samsung "med vilje" lavede TVer der efter et hvis antal år gik i stykker, hvilket netop er sket for mine bedsteforældres TV, hvor et stort stykke af toppen ikke kan ses. Men det er måske ikke relevant mere?
Af PeterD
Jep. De fleste anbefaler Samsung. Det er vel også det letteste når de sidder på, Hvad..50% af markedet?

De skal jo ikke vælge et plasma så risiko for Burn-in på skærmen skulle være temmelig lille..

Måske er det lettere at få rabat i en fysisk butik?

Der er Noget med at Samsung "har en tendens til pludseligt at have en software/skærmfejl". Bare google "Power unit faliure Samsung" , Men SHYYY..du må ikke sige det højt så bliver tråden til Noget heelt andet.

Egentlig er jeg også ligeglad. Jeg køber ikke koreanske produkter ;)

Igen: Læs tests og vælg den du føler giver dem "bedst værdi for pengene".

Er det Samsung så køb Samsung. Er det Sony så løb Sony. Er det Philips så vælg Philips.

Under alle omstændigheder bør du/i kunne få pæn rabat (-10/-20%) ved køb af 3 skærme