Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af nsm88
Hejsa

Skal måske lige starte med at skrive mit setup:

Philips TV (55PFS6609)
Cambridge Azur640A Forstærker
Audiovector C-series Højtalere
Stofaboks
Mede8er 800X3D medieafspiller

Jeg har nu været igang med den store opsætning af mit hifi eftersom jeg har fået nyt tv og medieafspiller.
Finder så ud af at når jeg skruer op for mit tv så er der en lille forsinkelse på lyden til mit anlæg.

Lyden kører direkte med aux-kabel fra stofaboks til forstærker, men tænkte at det måtte være fordi at lyden jo kører gennem HDMI til TV'et og dermed digital hvilket jo må være en tand hurtigere end analog signalet.
Så jeg købte mig en digital til analog converter da mit tv kun havde digital udgang, og kørte så lyden gennem tv'et, ind i converteren, og ned i forstærkeren.
Dette hjalp en smule på problemet med der er stadig en minimal forsinkelse der lyder som et ekko, og er man helt perfektionistisk så kan man ane at mundbevægelser og lyd ikke er helt perfekt sync..

Mit spørgsmål er så om min eneste udvej er at skifte min forstærker ud med en surround og dermed køre alt gennem HDMI via en forstærker ??
Af Kozmok
Ja det lyder normalt, digitale signaler kan forsinke lyd og billede. Hvis du f.eks. tilslutter din digital converter til tv' t via det optiske lydkabel (hvis der altså er det) og det analoge stik i din forstærker. Og sætter alle dine hdmi stik fra boksene i dit tv. Så vil alt lyden fra dine bokse, sandsynligvis komme ud gennem din converter til din forstærker med samme forsinkelse. Så både billede og lyd passer sammen.

Ellers er der er nok en Delay Time knap på din forstærker, så du kan forsinke lyden, så det passer til billedet på dit tv.
Af nsm88
Jep det hele er sat til tv'et og kører derfra lyden i converter og ned i forstærker, men der er stadig et milisekund forskel, og man kan kune forsinke lyden endnu mere på den lydforsinkelses indstilling der er på tv'et..
Men er vi enige om at en forstærker med HDMI tilslutning ville løse problemet da det hele så kører gennem den?
Af Kozmok
Ja en forstærker med HDMI tilslutning vil løse problemet med lyden, fordi så vil lyd og billede være synkront :)

Eller du kan måske tilslutte din boks direkte til forstærkeren, men så vil lyden så bare komme før billedet. Og du bliver nødt til at forsinke forstærkeren i stedet
Af nsm88
Ja det var os min tanke, men det er prøvet og præcis som du siger så kommer den stadig ikke på samme tid, og min forstærker har ingen lydforskydning.

Så det ender nok med at jeg må købe en surround forstærker :)