Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så gik mit elskede Pioneer Plasma tv i udu. Et som jeg for 6 år siden fik anbefalet af de fleste herinde. Brugte næsten 20.000 på det, så lidt øv det ikke holdte længere:(

Så nu er jagten gået ind på et nyt. Dog skal det være LED så jeg kan se TV i solskin:)
Og også fordi de er smallere. Det skal være billigere end sidst... Budget ca 10-15.000kr

Har forelsket mig lidt i Amb Light. Men er så også intereseret i et UHD tv. Og vil meget gerne at det var minimum 55"

Philips 60PFL8708S

http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 1205000000

Samsung UE55HU6905
https://www.komplett.dk/samsung-55-uhd- ... 34E45CBAB6

Har læst of læst og læst.
Og kan simpelthen ikke beslutte mig.
Philips er et Evolution AmbiLight tv med lys hele vejen rundt. Men kun Full HD

Samsung er UHD, men 5" mindre.

Begge koster 12000kr, og begge er LED Smart TV.
.

Lidt faglig hjælp vil blive modtaget med kyshånd... Eller smileys og tak hehe:)
Hvad ville i vælge med mit budget og ønsker?:)
Som Torben Rasmussen skriver andetsteds...
Torben Rasmussen skrev:Læs evt her først:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1386843186

Til 11.000 kr er UHD ikke bedst! Du får ikke et highend UHD TV til den pris, så jeg vil anbefale dig, at tage et film HD TV i den højere ende i stedet.

Du er dog ikke så informativ mht dine ønsker ud over prisen, så kan du ikke i det mindste opgive hvilken størrelse du vil have?
Jamen det var da en rimelig god guide.

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1400575572

Kan se at det Samsung TV både har HDMi2.0 og Hevc. Hvilket vil sige det da er rimelig potent til prisen:) Det har dog ikke 3D, og det har jeg nu heller aldrig haft.
Er det et kæmpe minus? Bruger folk deres 3D?

Jeg har kun set ambi light kort ved en kammerat til en fodbold kamp i mørke, og det var 2 sidet.

Det jeg har fundet er 4 sidet og i deres 8000 serie.

Er der nogen herinde som har et Ambi Light TV, og bruger det meget?
Er det noget man elsker, eller bare en irriterende gimmick som de fleste slår fra?
:)
edinger skrev:Det er en gimmick. I større eller mindre grad. Afhængig af brug.

Brugeren Ham_Der_Hansen er temmelig begejstret for fænomenet.

Citer.. manden ander jo ikke hvad du svare på her ;) om det er 3D delen eller om det er hans ambilight..

Personligt synes jeg 3d er meget sjovt af og til.

Ambilight er ganske fornuftigt også.. nogle kan lide det .. andre ikke.. men man høre tit fra dem som har ambilight, at de vil have det igen :)
Jeg har haft Philips i 10 år nu, begge to med Ambilight, jeg vil få meget svært ved at undvære det.

Såfremt at 8109 får gedigne anmeldelser så køber jeg det, ellers bliver det et OLED. Tror ikke jeg ville kunne klare et uden... Så meget fænger det med tiden..
Destruktiv er vidst en smagssag. Man kan finde uendelig mange som taler for, og ligeså mange som taler imod:)

Jeg kan godt li det, og det kan jo også slåes fra, eller sættes til samme konstante farve. F.eks hvis. Som vil gøre at sortniveauet på tv'et synes bedre.

Jeg havde et Kuro før... R.I.P. Og burde også holde mig til Plasma da det tiltaler mig mest til filmaftener:) og viser netop sort, som... Sort:)
Men om dagen, med genskin osv er det besluttet at prøve LED istedet:)

Har været i butikken for at se Philips tv'et. Og til min afskrækkelse sidder Ambi Light på midten af Tv. Vil det ikke give problemer at sætte det op så?

Hvis i havde et budget på ca 12.000. Og det minimum skulle være 55" og med Smart eller Android delen. Hvor vil valget så falde?:)
Nej ! - det er IKKE en smagssag, men en kendsgerning .
Specielt Otto Jørgensen har flere gange seriøst dokumenteret hvordan Ambilight forkert anvendt er direkte destruktiv for billedgengivelsen . Hans korte holdning :

" . .
Seriøst: Ambilight smadrer enhver tanke om troværdig farvegengivelse i billedet. Der er HELDIGVIS indtil videre ikke andre end Philips der er hoppet på dén vogn (måske har de patent på idéen). Mig bekendt findes der ikke et tredjeparts-produkt der giver det samme. Men som sagt, det er ikke noget du bør savne. Det er en god idé at have fast, hvidt (dæmpet) lys bagved tv'et, men det er IKKE nogen god idé at det skifter farve - hvis ellers du er interesseret i kvaliteten af dét der foregår på skærmen. . ."
Jeg har ikke oplevet ambiLight seriøst i virkeligheden andet end få glimt, men hvis man ser nogle af de mange videoer på youtube af teknologien, så synes jeg personligt, at effekten både er super fed men også (tiltider) utrolig distraherende. Underligt nok er det i scener hvor der er meget action på skærmen og farverne derfor skifter i øst og vest jeg synes det virker bedst og mest indlevende, mens det i rolige scener virker distraherende.

Derfor vil jeg inden jeg købte et TV med AmbiLight helt sikkert bruge rigtigt meget tid på research og finde steder hvor jeg havde rigelige med muligheder for at få 'oplevet' det.

Jeg tror det er meget en smagssag om man kan lide det eller ej - særligt i længden.
lennon skrev:Nej ! - det er IKKE en smagssag, men en kendsgerning .
Specielt Otto Jørgensen har flere gange seriøst dokumenteret hvordan Ambilight forkert anvendt er direkte destruktiv for billedgengivelsen . Hans korte holdning :

" . .
Seriøst: Ambilight smadrer enhver tanke om troværdig farvegengivelse i billedet. Der er HELDIGVIS indtil videre ikke andre end Philips der er hoppet på dén vogn (måske har de patent på idéen). Mig bekendt findes der ikke et tredjeparts-produkt der giver det samme. Men som sagt, det er ikke noget du bør savne. Det er en god idé at have fast, hvidt (dæmpet) lys bagved tv'et, men det er IKKE nogen god idé at det skifter farve - hvis ellers du er interesseret i kvaliteten af dét der foregår på skærmen. . ."

Jeg tror altså det citat er 5 år gammelt? Ifølge citatet ved Otto på daværende tidspunkt ikke om andre bruger det. Det er et patenteret system, så andre kan ikke bruge det - omend de meget gerne ville.

Helt grundlæggende så er jeg af den mening, at Otto's betragtninger angående rigtig/troværdig farvegengivelse, ligger på så højt et niveau, at 90-95% af de potentielle købere af fjernsyn ikke vil kunne se, hvis der er små ting der differentierer sig fra det målbare korrekte.

Jeg har haft Ambilight i 10 år, og for tilføjer det meget til oplevelsen af film og også til fodbold fx. Det er så op til en selv, om man vil have skiftende farver, eller om man vil have en blød statisk farve.

Det er meget individuelt hvad man synes om det, men jeg vil alligevel sige, at man kan sagtens få et rigtig godt billede på et Philips tv, som ikke er så forkert ift målbare "korrektheder" - så jeg synes det er meget forkert at prøve at skræmme folk væk fra Philips og Ambilight.

PS:
Det er Otto himself, der har kalibreret mit efterhånden gamle 9732 tv, som dengang jeg købte det, var i konkurrence med Kuro modellerne fra Pioneer, eller en egentlig konkurrence var det vel ikke, men det var den kaliber mit tv var oppe imod. Og for at citerere Otto efter endt kalibrering "Det er jeg rimelig godt tilfreds med, når nu det er et Philips tv". Rimelig tilfreds, er godt nok for mig - og formentlig for langt størstedelen af køberne af tv nu til dags.
Af Tophinho
Jeg ved det er en smagssag.
Jeg kan rigtig godt lide det, også selv om Otto siger det er dumt...
Derudover syntes jeg tvet er super flot designet konta andre tv, og det er i min bog næsten det vigtigste.

LG's bund er grim, og minder mig om et hilligt mærke lige fod med Prosonic.
Sonys logo er stort klodset og malpaceret.
Syntes Philips, Samsung og Panasonic designer de flotteste TV'er. Og det er jo et kæmpe møbel og have hængende, så det må jo gerne pynte i slukket tilstand;)

Men en anmeldse af det er ikke til at finde herinde?:(

Er der nogen som har et Ambi Light elevation som det jeg linker til?
Evt nogen som ved hvor langt det kommer ud fra væggen med det beslag som følger med?

Var ovre i Bilka for at ville købe det. Men de ville ikke matche Wuptis pris på 12000. Og så gik jeg med uforurettet sag. Det koster 12500kr der. Og det er sgu en sølle service Bilka de ville give efter min mening.

Tv'et er en 2013 high end Philips model.
Uden twin tuner vel at mærke.

Vil jeg komme til at savne den finesse?
lennon skrev:Nej ! - det er IKKE en smagssag, men en kendsgerning .

" . .
Nu har jeg læst hr. Otto Jørgensen kommentarer for at finde den seriøse dokumentation og så vidt jeg kan læse, fra de indlæg, jeg har kunne finde, så er der udelukkende tale om hans egen subjektive holdning og måden han vælger at opleve indholdet på skærmen. Det kan man vel næppe kalde for seriøs dokumentation.

Jeg benægter ikke at AmbiLight kan være deskrutiv for den enkelte, da vi alle er forskellige, men at konkludere, at sådan må det derfor forholde sig for alle, er naturligvis noget vrøvl.

Derfor mener jeg også, at det bør være op til den enkelte at vurdere om man er for/imod ved at gør en masse forarbejde inden man anskaffer sig et Philips TV (hvis det altså er med henblik på AmbiLight).
Oliver400 skrev:Nu har jeg læst hr. Otto Jørgensen kommentarer for at finde den seriøse dokumentation og så vidt jeg kan læse, fra de indlæg, jeg har kunne finde, så er der udelukkende tale om hans egen subjektive holdning og måden han vælger at opleve indholdet på skærmen. Det kan man vel næppe kalde for seriøs dokumentation.
Oh my! Du læser Otto som Fanden læser Bibelen.

Det er jo netop DIG og mange andre, som har en SUBJEKTIV holdning -- hvilket ingen vil anfægte retten til -- mens Otto udelukkende forholder sig til det objektive, som så tilfældigvis også ligger på linje med hans egen (subjektive) præference.

Men den debat er taget før i endeløse tråde...