Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
Hejsa Flatpanels

Min kæreste og jeg har en tilbagevendende diskussion om, at hun bestemt ikke bryder sig om synet at mine dvd'er og blueray film, hvorfor hun synes de skal pakkes ned.

Jeg har læst mig til, at det skulle være muligt at rippe dem og herefter ligge dem på en harddisk, som tilsluttes fjernsynet.

Min viden om emner er meget lille og jeg søger derfor lidt hjælp til især harddisk delen. Er det bare en normal harddisk der skal købes og hvordan manøvrere jeg i så fald rundt mellem filmene?? Er det noget andet jeg skal have og i så fald hvad?? Jeg har en hel del film og serier, så der skal være en del plads.

På forhånd tak for hjælpen
Brugeravatar
Af RockMedØerne
Afhænger i første omgang af hvilket tv du har og hvilke video formater dens medie afspiller understøtter, i nogen tilfælde kan det godt være nødvendigt, eller en fordel at tilslutte en ekstern medie afspiller :) Du skal nok koncentrere dig om at anvende MKV som fil format, da det anvendes af mange medie afspillere og understøttes til både DVD rip og BluRay rip samt undertekster - bruges af mange verden over :) Du kan læse dig til meget mere og også finde de fleste nødvendige værktøjer til formålet på http://www.videohelp.com

Med hensyn til harddisk, kan du anvende de fleste eksterne harddiske, men du skal nok gå efter en med ekstern strømforsyning, da den skal tilsluttes tv'et eller den eksterne medie afspiller via Usb og en normal Usb port, ikke kan levere strøm nok til en harddisk via Usb ! En harddisk på 1TB kan iøvrigt rumme ca. 240 timers video i MKV fil formatet, for lige at give dig en ide til den nødvendige harddisk størrelse :)

Er en større opgave du har bevæget dig ud i, men hvis det er det der ska til for at stille kæresten tilpas, såeee.... O_O go' fornøjelse med det ialtfald :)
Af Corax
Som RockMedØernes post antyder så er der mange ting at tage højde for.

Du skal være opmærksom på at Blu-Rays har kopi-beskyttelse så du skal ud og købe f.eks. SlySoft AnyDVD HD softwaren til at rippe med.
Fulde rips af dine blu-rays uden kvalitetstab kommer til at fylde 30-60 GB stykket.

Konvertering til et andet video format kan du bruge freeware programmer til. x264 video formatet og mkv containeren er begge open source. Men som RockMedØerne skriver skal dit TV eller afspiller understøtte disse formater.

Hvis du ønsker HD lyd (TrueHD/DTS-HD) tror jeg stadig ikke du kan komme udenom at bruge et PC som mediaafspiller. Her kan jeg anbefale XBMC mediacenter softwaren.

Også hvis du har en så stor film samling kan det være du skulle gå efter en NAS til opbevaring så du kan udvide din plads nemt og have adgang til dine film på dit netværk.

Kort sagt så er du ude i en større investering end bare en harddisk. Og du har en stor opgave foran dig afhængig af dine ønsker.
Af Integra
Takker for svaret begge to. Har de sidste par dage læst en del på emnet og selvom det giver nogle svar, så stiller det jo desværre samtidig en masse nye spørgsmål.

Umiddelbart kan jeg lide idéen med en NAS, der virker ret enkelt. Er det korrekt at det burde være til at overkomme at få sat gang i sådan en, selvom min viden på området er begrænset??

Herudover synes jeg at have læst mig til, at jeg via mit apple tv, kan se filmene, såfremt jeg får lagt filmene ind på en NAS. Er det korrekt og er det overhovedet en god idé eller er der nogle begrænsninger ved denne løsning???
Af Corax
Der findes flere forskellige producenter af NAS enheder. Jeg bruger selv Synology som er utrolig brugervenlige og har en del features.
QNAP skulle også være gode men har dog ikke prøvet deres NAS enheder.

Igen kommer det an på hvilke format du vil have dine film i. AppleTV vil f.eks ikke understøtte rene rips. Den understøtter heller ikke mkv uden hjælp for f.eks. en Synology NAS.

Det første du burde tage stilling til er hvilke kvalitet du vil være tilfreds med, hvor meget filmene må fylde og om du vil have undertekster/ekstra lydspor.

Når du ved dette kan du vælge et videoformat, lydformat og container.

Det sidste skridt er at vælge en mediebox.
Af Supergris
Corax skrev:Som RockMedØernes post antyder så er der mange ting at tage højde for.

Du skal være opmærksom på at Blu-Rays har kopi-beskyttelse så du skal ud og købe f.eks. SlySoft AnyDVD HD softwaren til at rippe med.
Fulde rips af dine blu-rays uden kvalitetstab kommer til at fylde 30-60 GB stykket.

Konvertering til et andet video format kan du bruge freeware programmer til. x264 video formatet og mkv containeren er begge open source. Men som RockMedØerne skriver skal dit TV eller afspiller understøtte disse formater.

Hvis du ønsker HD lyd (TrueHD/DTS-HD) tror jeg stadig ikke du kan komme udenom at bruge et PC som mediaafspiller. Her kan jeg anbefale XBMC mediacenter softwaren.

Også hvis du har en så stor film samling kan det være du skulle gå efter en NAS til opbevaring så du kan udvide din plads nemt og have adgang til dine film på dit netværk.

Kort sagt så er du ude i en større investering end bare en harddisk. Og du har en stor opgave foran dig afhængig af dine ønsker.
De fleste medie afspillere afspiller uden problemer HD lyd, og man kan sagtens komprimere sine film en hel del, uden at det umiddelbart kan ses.

En NAS er der, efter min mening, kun behov for, hvis du er typen, der vil have adgang til hele din filmsamling hele tiden, og ikke har sin pc tændt det meste af tiden, eller der er flere i husstanden, der trækker fra den samme mængde af filer.

De fleste tv og medie afspillere har ikke problemer med, at fungere sammen med HDer i 2.5 ", altså uden ekstern strømforsyning.

Regn ca. med 5-6 GB for et rip af en Blu ray film i en rigtig fornuftig kvalitet, hvis du udelader HD lyden...

Du kan jo starte med at rippe nogle film og eksperimentere med kvaliteter, så du kan finde den, der passer til dig og dine ønsker.
Disse kan du som en start afspille fra en ekstern HD, men i længden vil det nok være rart, at kunne afspille over netværk, da det hurtigt kommer til at fylde, og man så skal rende og skifte HD hele tiden...
Af Supergris
Ja, det er nok klart den nemmeste og billigste løsning... :)