Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af amphibia
Hej Alle.

Jeg fik mit nye Panasonic TX-P50X60 leveret fra Elgiganten igår.

Jeg satte det til, og begyndte straks at indstille det efter anvisninger herfra og andre steder på nettet.

Jeg opdagede dog hurtigt at det havde en sjov "knasende" HVINE lyd når jeg brugte for meget kontrast. Altså bare omkring (60).

Jeg snakker ikke om den normale BUZZ lyd, men mere en slags "piben", "hvinen".

Skal jeg vente og give tv´et noget tid til at blive ordentligt kørt ind? Eller er der andet jeg kan gøre.

Håber i kan hjælpe !

Mvh

Mikkel
Hvis ikke det er plasma-buzz, og det heller ikke er kabinettet der giver sig når det bliver varmt/koldt, så kunne det jo godt lyde som en defekt.

Panasonics sidste generationer har dog haft rimelig meget plasma buzz, så tror du ikke det er det? Ændrer lyden sig efter hvor meget brightness du har på?

Havde et X50 i en kort periode, og den havde også lidt mere buzz end mit gamle X20, men stadig noget mindre end GT50/ST50.
Tror faktisk du har ret Kronholm !

Der er nok nærmere tale om Plasma Buzz efter jeg har læst lidt op på det.

Nu har jeg ladet det stå tændt hele dagen med en Break in DVD i, og det aftager mere og mere. Det variere meget fra kanal til kanal. Og det stopper HELT ved skiftet mellem kanalerne.

Er der noget jeg kan gøre ved Plasma Buzz? Bliver det mindre og mindre med tiden?
Plasma buzz er normalt højest ved helt hvide/lyse billeder. Er det også din erfaring? Der bør være en "skærmbeskyttelse" indstilling i en af menuerne, som fejer henover skærmen med et sort og hvidt billede. Den var meget god til at fremprovokere plasma buzz på de modeller jeg havde.

Umiddelbart så burde buzz ikke ændre sig med tiden, men har du erfaret det, så må det jo være sandt. Ville nu nok ellers tro at det måske nærmere var den anden vej det ville gå.

Derudover så synes jeg det er lidt spild af tid og penge (til strøm) at køre break-in på sådan en x60'er. Alle de tidligere X-modeller har været ret modstandsdygtige overfor burn-in, og medmindre du vil bruge tv'et som pc-monitor, så er risikoen nærmest ikke til stede. Samtidig så er prisen jo også på et niveau hvor det trods alt ikke er verdens undergang hvis det skulle få burn-in.

Jeg har ikke kørt break-in på mit plasma, og det er i en noget højere prisniveau.
Det tv som bliver vist i dit youtube-klip er minimum 5-6 år gammelt, og det er jo ikke sikkert det er løsningen til en 2013 model.

Lige snart du åbner kabinettet eller skruer på noget, så ryger garantien...

Men er det et større problem fra normal siddeafstand, så burde du få tv'et ombyttet. Jeg tror man skal holde sig fra selv at begynde at skrue på noget
Jeg har måske fundet en løsning på problemet !

Jeg prøvede at skrue lidt rundt på indstillingerne, for at se om det kunne være en lille stykke hardware omme bagved der skulle aflastes, eller presses lidt mere. Nogle gange opfører hardware sig jo forskelligt ved forskellige belastninger.

SÅ jeg skruede op for Lyset på skærmen, og vupti, lyden var væk :)

Spændende hvor længe det har en effekt !?