Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klaus N
Hej gutter. Dette er mit første indlæg, så jeg håber det er postet det rigtig sted :)

Men ideen med dette indlæg er, at jeg den kommende tid skal ud og købe mig et nyt tv. Jeg har selv jagtet lidt rundt på diverse internet sider og jeg har også kigget i udlandet for, at finde nåede der. Det der slog mig var, at prisen var en del billiger end de fleste butikker her i Danmark. Derfor spørger jeg jer til råds om det kan betale sig, at købe tv i Tyskland ang. support osv.
Men jeg vil også gerne vide om Tv'et egentlig vil virke i Danmark, så den stadig kan vise danske kanaler og så jeg kan få en dansk menu på den.

Den skal siges, at jeg har en almindelig Tv-boks fra TDC

Det er dette tv jeg har i tankerne: http://www.amazon.de/LG-42LA7408-Cinema ... ords=LG+42

Tak på forhånd - Jeg glæder mig til jeres svar 8)
Det er et spørgsmål som har været oppe at vende tit og det korte svar er - nej :p

Der er mange ting som kan begrunde at det ikke kan svare sig bla. forskelle i strømforsyning landene imellem - i nogle tilfælde er de dog ens, men så er der som regel forskelle i tunere at tage hensyn til, eller forskelle i hvilke apps der er indeholdt i smart tv delen og hvilket land de virker i :p En anden vigtig ting er garanti og reklamations rettigheder i de forskellige lande og det at garantien og reklamationsretten skal effektueres i det land hvor varen er købt - hvilket vil sige at du, hvis tv'et er købt f.eks. i Tyskland, selv skal sørge for at det blir sendt tilbage til forhandleren i Tyskland for evt. at få det repareret under garantien, hvilket kan betyde en væsentlig ekstra udgift i tilfælde af fejl på produktet ! Er heller ikke sikkert at tv'et indeholder Dansk som menu sprog, eller at tekst tv er på Dansk :p Alt i alt kan et par tusind sparet her og nu, vise sig som et rent mareridt senere - jeg vil helt bestemt ikke anbefale at købe tv uden for landets grænser :p Er sikker på at du vil være bedst tjent med at købe tv'et i Danmark, uanset størrelsen af her og nu besparelsen :) Go' jagt på dit nyt tv :)
Hvilket tv du evt. skal købe, vil jeg ikke gøre mig klog på, er lidt smag og behag, og der er lidt mange faktorer der gør sig gældende, med hensyn til bla. design og ønskede funktioner, som du er den bedste til at tage stilling til - er måske andre brugere der har erfaringer med de nævnte skærme, som kan give deres mening til kende :)

Vil dog gerne sige noget positivt om Hifiklubben - nemlig at du der får god rådgivning og service, samt 3 års fuld garanti på tv'et, såfremt du melder dig ind i deres kundeklub :)
Et medlemsskab af kundeklubben er gratis iøvrigt, så der er gode fordele at hente :)
Af doomguy
@RockMedØerne
Du tager fejl. Så længe man handler indenfor EU er man fint stillet. Dog kan der være noget om det med tunere og menusprog.

http://www.forbrugereuropa.dk/Reklamati ... kostninger

http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_en.htm

Og direkte fra EU-direktivet:
"2. In the case of a lack of conformity, the consumer shall be entitled to have the goods brought into conformity free of charge by repair or replacement.."

"4. The terms "free of charge" in paragraphs 2 and 3 refer to the necessary costs incurred to bring the goods into conformity, particularly the cost of postage, labour and materials."

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 31999L0044
Af Klaus N
Men har selv en helt almindelig tv-boks, så det med tuner skal jeg nok ikke bruge. Men et nordisk menu sprog vil altid være godt.

Men synes du/i det er en god ide, at købe i Tyskland..
Af doomguy
Jeg er ret kræsen, så jeg køber kun TV et sted hvor jeg nemt og billigt kan returnere det igen hvis jeg ikke er tilfreds. Man kan jo risikere at ende med et tv som har nogle skavanker som måske ikke opfattes som reelle mangler..
doomguy skrev:
@RockMedØerne
Du tager fejl. Så længe man handler indenfor EU er man fint stillet. Dog kan der være noget om det med tunere og menusprog.
Hvori mener du at jeg tar fejl ?

Er jo ikke en totalt uddybende forklaring jeg kommer med, men mere et svar på det stillede spørgsmål, set med almindelige forbruger øjne :)

Der er da forskel på garanti betingelserne i de forskellige lande - i nogle EU lande er der f.eks. kun 1 års reklamationsret og ikke 2 år som i Danmark !

Med hensyn til garanti reparationer udenfor Danmarks grænser, kan de være forbundet med ekstra omkostninger og bøvl for forbrugeren, i nogle tilfælde kan man være heldig at forhandleren gør det nemt for forbrugeren og med det samme sender en returpakkeseddel og dermed sørger for at fragten er betalt, men det er langt fra i alle tilfælde at det går så nemt :p

Desuden skal man jo mestre at reklamere over fejlen på det pågældende lands sprog, eller ialtfald på anden måde gøre sig forståelig, hvilket jo for nogen kan være mere end svært !
Siger bare at det af forskellige årsager kan være vanskeligt, at håndhæve garantien og få de rettigheder opfyldt, som man har krav på ! Hvis man på den anden side har fuldstændig styr på betingelserne for handel i udlandet, ka man selvfølgelig trygt kaste sig ud i det !
Som udgangspunkt mener jeg nu at de fleste Danskere, kan være mest trygge ved at handle forbruger elektronik i Danmark :)
Af doomguy
Der er 2 års reklamationsret i alle EU-lande. At det så evt. er nemmere at reklamere og klage er en anden sag.

Hvis vi snakker reel garanti ser tingene selvfølgelig anderledes ud, men det varierer jo fra producent til producent (og fra butik til butik). Hvis der er en god garanti tilgængelig herhjemme er det selvfølgelig endnu en grund til at købe herhjemme.
Ja ok - kan godt se at der skal gives 2 års reklamationsret inden for EUs grænser, så bare man sikrer sig at varen virkelig kommer fra et EU land, skulle man ha lige muligheder for reklamation, ialtfald i teorien - at det så kan være svært at kræve sin ret i praksis, er en anden sag ! Mener stadig at man som Dansk forbruger, kan være mest tryg ved at handle i Danmark - kan være svært nok at forklare sig og få sin ret, selv i lille Danmark, hvis man så bevæger sig til udlandet, kan det vise sig nærmest umuligt, specielt hvis man kommer ud i juridiske slagsmål og retssager ! Jeg vælger ialtfald at betale lidt mere for varen og få den Danske tryghed med i handelen :)
Af Danny K
Klaus N

Købte du så i udlandet eller ??