Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Jeg har købt et 2013 Philips 50PFL5038T i Bilka for 4.999 inkl. 4 års Fullcare forsikring. TV'et er fysisk meget elegant og hænger fladt på væggen. Jeg er dog på dybt vand ift. optimal indstilling af TV'et. Eneste relevante test herinde er af 2013 Philips 8008 modellen, men den er jo i en anden prisklasse og har nogle ISF profiler som mit ikke har tilsyneladende. Hvad gør jeg?
Senest rettet af kaja69 18 jun 2014, 06:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du kan ikke bruge indstillingerne fra 8008, nej. Men gode råd mht. Philips-skærme er at slå mange af de funktioner fra som Philips har gemt inde under "Pixel Perfect"-menuen (hedder det også det på dit tv? er ikke sikker).

Filmprofilen kan være et godt udgangspunkt, men du skal nok vælge en lidt koldere farvetemepratur og højere lysstyrke (styres med "Backlight Contrast" i billedmenuen på Philips-skærme), hvis tv'et bruges i en oplyst stue.
Tak, Rasmus, det vil jeg prøve. Jeg faldt lige over jeres oversigt over 2013 Philips TV hvor der står at 5-serien er uden Pixel Precise HD-billedmotor og kun med et 50 Hz panel. Er de to elementer vigtige for billedkvaliteten i betragtning af at I altid anbefaler at slå alle forbedringskredsløbene fra? Ved ikke om 50 Hz med sikkerhed giver ringere billede?

Fandt i øvrigt et review: http://www.expertreviews.co.uk/tvs/1301 ... 42pfl5008t
Kilden er ikke fantastisk men de er ret begejstrede.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Man kan sige, at der er to elementer i Pixel Precise & Pixel Perfect systemerne. Et er, at de processererer billedet, skalerer tv-signaler i lav opløsning osv. Den del skal man have. Det har dit tv også, men den bliver bare ikke kaldt noget fancy. Om Pixel Perfect så er meget bedre end systemet i dit tv, ved jeg ikke lige.

Den anden del er al "billedforbedring" og er mener vi jo sagtens man kan undvære. Faktisk får man ofte et bedre billede uden det, efter vores mening :)

50 Hz kontra 100 Hz kan have noget at sige, men i store træk er det ikke altafgørende. De tv-indhold du får ind i skærmen er alligevel ikke højere end 50/60 Hz - og ofte lavere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ind i mellem kalder man 50 Hz paneler for 100 Hz paneler, hvis de også har "motion interpolation". Altså udregning af de falske billeder. Det er nok tilfældet her, men jeg har ikke lige mulighed for at tjekke op på det hvor jeg sidder lige nu.