Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dk_12345
Hej eksperter.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med et godt råd, da jeg ikke kan vælge imellem følgende:

LG 55LA965W til 9.999,- (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-55la965w):
- Er Ultra HD (dog ikke 4K Netflix - ved ikke hvorfor)
- 2013 model

LG 55LB870V til 9.999,- (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-55lb870v):
- Understøtter HEVC-dekodning.
- 2014 model

Da jeg ikke kan få begge dele, håber jeg at nogen kan fortælle mig hvad jeg får mest glæde af de næste par år: Ultra HD eller HEVC?

Budgettet siger 10.000,- og jeg vil gerne have 55''. Jeg ville helst have haft et Samsung, men i den prisklasse ser det ud til at der er flest LG.

Den Samsung jeg kan finde i samme prisklasse er UE55H6275XXE (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... #tab-specs), og det virker ikke som et ligeså godt TV, når jeg læser om det.

Nogle hjælpsomme eksperter derude, som kan hjælpe mig med at træffe et godt valg? :)

- Brian
Af Google
Hej

Jeg vil gerne dele min viden om et par af de modeller, der er nemlig flere forskelle.

55LA965W

Det er på nuværende tidspunkt uden HEVC (h.265) decoder, men der vil dog, forventes det snart komme med en opgraderbar chip løsning som kan købes og eftermonteres ved LG service.

55LA965 har dog stadig indbygget en rigtig fornuftig opskalerings processor fra SD og HD
så du vil stadig opleve en bedre på det meste indhold der vises på skærmen.

55LB870V

Dette tv er LG's svar på en 8 Serie 2014.
Den har et virkelig flot design med en af markeds tyndeste rammer og med metal finish. :p

Indeholder det nye roste webOS styresystem og har ligesom
alle andre FHD og UHD webOS tv indbygget HEVC (h.265) decoder[/b
Selvom det "kun" har Full HD, kan det vise sig og være en større fordel med HEVC (h.265) på længere sigt.

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1359357282

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... cleid=8984

LB870V er i Full HD og ikke Ultra HD, men hvor meget vil det betyde rent praktisk de næste 3-5 inden du køber nyt .. 8)
Af Dk_12345
Hej Google.

Tak for dit svar.

Forstår jeg dig rigtigt, hvis jeg siger at jeg med LA965W vil få et bedre billede end med LB870V - også hvis det jeg ser ikke er UHD (pga. opskalering)?

Er der nogle der kan forklare mig hvorfor LA965W ikke understøtter 4K Netflix?

Betyder det også, at når andre streaming-tjenester kommer i 4K, så vil det heller ikke kunne bruges til det?

- Brian
Af MG6430
Hej

Afgørende også for mig hvis jeg skal købe LG 965W.

Så jeg spurgte sælger hos Elgigantens web-butik, om der kom en opdatering, fik svaret ja, der kommer opdatering, den endelige dato kendes ikke lige nu, så det var da rart at vide, for købe et 4K tv uden at kunne bruge 4K til noget ville jo være øv.
Så håber det bliver som lovet og det er sikret lidt ind i fremtiden.
Skulle andre vide andet, vil jeg da gerne vide det. :)
mvh.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Dk_12345 skrev:Er der nogle der kan forklare mig hvorfor LA965W ikke understøtter 4K Netflix?

Betyder det også, at når andre streaming-tjenester kommer i 4K, så vil det heller ikke kunne bruges til det?
LA965W har ikke HEVC. Derfor kan det ikke streame Netflix 4K, da der bruges HEVC komprimering.

Ja, formentlig. Nærmest al 4K-streaming vil nok blive baseret på HEVC-komprimering.

Men som de andre er inde på, så lader det til at LG vil sælge et slags opgraderingsmodul.

Mht. priser, så bemærk, at 2013-modellerne er billige lige nu, da de skal sælges fra lagrene. 2014-modellerne er derimod dyre, da de lige er kommet. Hvis du vil spare lidt penge og har et tv der kan køre lidt endnu, så er det nok ikke en dum idé at vente et par måneder, da priserne på 2014-modellerne så er kommet noget længere ned.
Af SHA
Jeg købte en LA965W i den tro at der ville komme en software opdatering som ville få Netflix 4K til at virke, men fik fgl. svar fra LG support. (kan læses nederst)
Syntes iøvrigt at LA965W er lidt langsom til at reager.

Syntes at det er fint hvis LG laver en hardware opdatering så det kan bruges til noget UHD men hvad koster så denne opdatering og hvor længe skal man undvære TVet ?

Jeg ser det sådan at skal man give 12000kr for TVet og xxxx kr for en hardware opdatering så er spørgsmålet om ikke man lige så godt kan købe en 2014 model som kan det hele for en anelse mere ?

Jeg valgte at sende mit TV retur til Bilka og bestille den nye Samsung UE55HU7505 og så har denne TV jo mulighed for fremtidige hardware opgraderinger i form af one connect, en ting der godt kunne vise sig at være lidt værd i sig selv.
Da Bilka havde bildt mig ind at LA965W ville komme til at virke med netflix 4k i form af en software opdatering så var de endda så large at de gav 2000kr i ekstra nedslag, så mer prisen blev 6000kr for et ægte 4k TV.
Hvis du køber LA965W "bare som Fuld HD TV" så tror jeg du for mere for pengene ved at købe en HD TV i samme prisklasse..

SVAR 1
Tak for din henvendelse til os.

Jeg skal forsøge at besvare din mail på bedste måde.

Fjernsynet har ikke den ydeevne og hardware som skal til for at streame materialer i UHD fra netflix.

Der bliver i øjeblikket overlagt om der er mulighed for at lave en fysisk opdatering af fjernsynene mod betaling sådan at de fjernsyn kan få mulighed til at streame UHD-materialer fra netflix, men det er ikke bekræftet endnu.

Med Venlig hilsen
Vincent P
LG Support Nordic.

LG Kundservice – 8088 5758
Åbningstider: 8-18 Hverdage

SVAR 2
Fjernsynet understøtter HEVC MPEG-4/H.265 via USB. Men det kommer ikke til at streame i UIHD-kvalitet fra en indbygget netflix-app med den hardware det er udstyret med.

Med Venlig hilsen
Vincent P
LG Support Nordic.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tak for update SHA. Det bekræfter min mistanke. På nogle af de første Smart TV med HEVC, virker HEVC-dekodning kun på USB-porten - ikke på tv-apps og tv-tuneren. Øv bøv.
Af Dk_12345
@SHA: Tak for svar. Jeg har selv skrevet til LG og fået samme svar. Jeg er enig med dig - med den besked, så er TV'et ikke pengene værd.

@Rasmus: Mit TV synger på sidste vers. Samtidigt er jeg lige flyttet i nyt hus, så stuen trænger til et nyt et nu.

Jeg håber der kommer et eller andet super tilbud i næste uge :-)
Af Lasse Hauberg
Hej jeg har et 55 lg 965w og det er en 2013 model men indmaden er fra 2014 og det har hvec.264c codec så jo det kan streame 4k fra netflix for fik en software opdatering ang noget netflix så går stærkt ud fra det var til det.men det sjove er at ligemeget hvor jeg kigger på nette siges det,at det har hvec 265,men har snakket med LG og de siger det kun har 264,og at det heller ik har vp9 som youtube bruger til deres 4k streaming,men stadig et godt tv der kan følge med et godt stykke endnu,men det går jo så stærkt,at man ik kan følge med,og der er jo ik meget 4k ude,for 4k fylder jo en hel del mere en blueray.
Af Lasse Hauberg
okay er lige tilbage med mere nyt omkring 55la965w,har snakket med lg support i england,og de siger at det har hvec.265,men ingen vp9 youtube eller 4k netflix,men der findes en hardware upgrade a printkortet som kan skiftes idet,men hvad det koster ved jeg ikke endnu,men undersøger det nærmer, så vender tilbage.