Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af spede
red_martians skrev:Ja 42"'eren er ret speciel. Den svarer til en 50"w805, Hvad angår motion. Tror ikke der er en 42w805. Men der er en 42w705 der er uden 3d. Efter sigende skulle panelet i w705 have lidt flere problemer med clouding end w828, men ellers er disse også næsten identiske.
Så det jeg skal gøre op med mig selv er om jeg kan leve uden det her motionflow, fordi det kan jeg ikke få hos Sony under "50 (har ikke plads til sådan et stort tv). Er det rigtig forstået?

Nu er jeg en sportstosse og ser rigtig meget fodbold. Vil jeg mangle motionflow til dette?

Jeg synes det er helt vildt at en producent som Sony ikke laver et ordentlig tv under "50. Vil den almindelig forbruger virkelig kun have sådan nogle kæmpe TV'er.
Af red_martians
spede skrev:
red_martians skrev:Ja 42"'eren er ret speciel. Den svarer til en 50"w805, Hvad angår motion. Tror ikke der er en 42w805. Men der er en 42w705 der er uden 3d. Efter sigende skulle panelet i w705 have lidt flere problemer med clouding end w828, men ellers er disse også næsten identiske.
Så det jeg skal gøre op med mig selv er om jeg kan leve uden det her motionflow, fordi det kan jeg ikke få hos Sony under "50 (har ikke plads til sådan et stort tv). Er det rigtig forstået?

Nu er jeg en sportstosse og ser rigtig meget fodbold. Vil jeg mangle motionflow til dette?

Jeg synes det er helt vildt at en producent som Sony ikke laver et ordentlig tv under "50. Vil den almindelig forbruger virkelig kun have sådan nogle kæmpe TV'er.
Det bedste svar på det er, hvilke fjernsyn har du i dag? Nogen kan ikke fordrage motion, og andre kan ikke leve uden. Men Ja, du har helt ret i det med Sony og størrelser. Måske du kan skaffe sidste års 905a i enten 40 eller 46".
Af spede
Jeg har et 7 år gammelt tv på "32, som ikke en gang er HD.

Problemet med 905A for mit vedkommende er prisen. "46 koster 9.000, hvilket jeg synes er ret meget når den nye "42 828 koster 6.000.

Så lige nu hælder jeg til samsungs H6000 serie.
Af red_martians
spede skrev:Jeg har et 7 år gammelt tv på "32, som ikke en gang er HD.

Problemet med 905A for mit vedkommende er prisen. "46 koster 9.000, hvilket jeg synes er ret meget når den nye "42 828 koster 6.000.

Så lige nu hælder jeg til samsungs H6000 serie.
Kan der være noget om. Dit nuværende tv har i så fald ingen motion-teknik indbygget, så du vil ihvertfald ikke synes du mangler noget. Som jeg har forstået det er der faktisk "motion" i deres 400hz modeller, men ingen motion-menu. Den er istedet baseret på scene-mode-indstillingerne. Dvs. at det ikke er til at finjustere, og det stadig er en ret begrænset feature. F.eks. vil langt de fleste vælge sonys "Cinema"-indstilling i scene-mode (det mener jeg den hedder) Når den er valgt er farver, gråtoner mm. næsten perfekte. Motion bliver automatisk slået fra, da man gerne vil have billedet råt fra filmen.

Vælger man standard-indstillingen skulle motion blive aktiveret i en eller anden form, men farverne er helt hen i vejret. Måske er tanken ikke helt dum, da dem der ønsker det "rene" og "rå" billede alligevel ikke vil have motion (da det ligesom dårlige farver er med til at ødelægge oplevelsen) og dem der ønsker motion typisk kan lide billedet med ekstra pang-farver og voldsom kontrast. Jeg er dog ikke 100% sikker på dette, men lyder som om, det er sådan folk oplever teknikken.
Helt sikkert er det dog at de mangler Impulse-mode som er en teknik der blander black-frame-insertion med scanning backlight. Det er forbeholdt 50W828 og opefter. Men det er en ret unik sony-feature som alligevel ikke kan findes på andre producenters fjernsyn.
42W828b og 50W805b har dog LED-motion som stadig er en black-frame-insertion. Men er mere simplificeret. Også en teknik der ikke findes hos andre producenter. Men igen, er det en teknik som de færeste har aktiveret.
Af Felippo
Jeg står faktisk i nøjagtigt samme situation og skal vælge mellem de to.. Havde bestemt mig for W805, men så så jeg pludseligt, at Fona havde en model, som ingen af de andre havde - eller jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til dem.. Hvis Motion Flow er den eneste forskel, så vælger jeg at holde mig til W805, da den er 1000 kroner billigere.. Elgiganten har i dag sat deres ned til 6999, så den hopper jeg på.. Vær i øvrigt opmærksom på, at ingen af de to fjernsyn kan hænges op på dit vægbeslag, medmindre du køber en Vesa-adapter eller et Sony service kit..
Af red_martians
Felippo skrev:Jeg står faktisk i nøjagtigt samme situation og skal vælge mellem de to.. Havde bestemt mig for W805, men så så jeg pludseligt, at Fona havde en model, som ingen af de andre havde - eller jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til dem.. Hvis Motion Flow er den eneste forskel, så vælger jeg at holde mig til W805, da den er 1000 kroner billigere.. Elgiganten har i dag sat deres ned til 6999, så den hopper jeg på.. Vær i øvrigt opmærksom på, at ingen af de to fjernsyn kan hænges op på dit vægbeslag, medmindre du køber en Vesa-adapter eller et Sony service kit..
Der ligger vægbeslag i kassen. Foden kan bruges som vægbeslag.
Af Felippo
red_martians skrev:
Felippo skrev:Jeg står faktisk i nøjagtigt samme situation og skal vælge mellem de to.. Havde bestemt mig for W805, men så så jeg pludseligt, at Fona havde en model, som ingen af de andre havde - eller jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til dem.. Hvis Motion Flow er den eneste forskel, så vælger jeg at holde mig til W805, da den er 1000 kroner billigere.. Elgiganten har i dag sat deres ned til 6999, så den hopper jeg på.. Vær i øvrigt opmærksom på, at ingen af de to fjernsyn kan hænges op på dit vægbeslag, medmindre du køber en Vesa-adapter eller et Sony service kit..
Ja.. Men hvis du har et beslag hængende i forvejen, som du gerne vil beholde, kan du ikke bare hænge det op..
Af red_martians
Felippo skrev:
red_martians skrev:
Ja.. Men hvis du har et beslag hængende i forvejen, som du gerne vil beholde, kan du ikke bare hænge det op..
Det er korrekt. Men løsningen er der jo, i form af det medfølgende, eller vesaadaptoren der også er strømforsyningsholder.
Af spede
I forlængelse af denne tråd. Hvis vi taler "42 er der så nogen der kan sige noget om kvalitetsforskellen mellem W828B og W705B? Hvis jeg er ligeglad med 3D kan jeg så bare købe W7 eller er der andre forskelle?
Af Mates
Lækkert TV ser det helt sikkert ud til at være. Men sikke et stort spring i prisen, 4000kr. fra 50 til 55".
Af red_martians
spede skrev:I forlængelse af denne tråd. Hvis vi taler "42 er der så nogen der kan sige noget om kvalitetsforskellen mellem W828B og W705B? Hvis jeg er ligeglad med 3D kan jeg så bare købe W7 eller er der andre forskelle?
Af hvad jeg har kunne opstøve er 700b-serien reelt sidste års 600a-serie, med 2014 smart-tv-software.
600a-serien sidste år var ligeledes kendt for at være et fantastisk tv til prisen. gode farver, ekstremt sortniveau mm.
Men serien var også berygtet for "backlight-banding" og dirty screen effekt. Det første er en dårlig fordeling af lyset grundet et "billigt" Edge-led-modul. (må ikke sammenlignes med bleeding eller clouding som typisk skyldes panelet) Typisk giver det sig til udtryk ved lyse billeder, hvor de fleste med dette problem ser 2-4lodrette felter på skærmen hvor der måske kun er halvt så meget lys som på resten af skærmen.
Dirty screen minder lidt om det og bliver oftest blandet sammen med dette og back-light-bleeding og skyldes som regel en kombination af ujævnt panel og ujævn belysning.

Personligt havde jeg nok valgt 605B-serien istedet da denne har back-light led istedet for edge-led. Back-light-led giver næsten perfekt lysfordeling, men gør også skærmen tykkere.

Netop W8-serien er kendt for at være blandt de bedste edge-LED-skærme på markedet, hvad angår fordeling af lys, clouding, bleeding osv.

Kender ikke meget til W7, men hvad jeg kan læse på div. fora minder den uhyggeligt meget om sidste års 600a-serie, og flere end ved w8 nævner problemer med lysfordeling.
Af Bent odense
Det er ikke til at begribe at Sony 50W828B program guide ikke har lyd og billede ved det viste indhold.

Man skulle mene en sådan funktion, som burde taget for givet var i Tv'et.
Af spede
Tak red_martians. Altid dejligt med dine svar.

Så vælger jeg W7 fra. Og skal så vælge imellem "40w605B eller "42W828B. Prisforskellen er ca. 1.200 kr.
Vil jeg opleve bedre billedkvalitet for de penge, tror du? Jeg vil meget gerne have slankt design og hælder derfor lidt mod "42W828b. Det irriterer mig bare at skulle købe det dyreste og så stadig ikke få motionflow.
Er det i øvrigt rigtigt man skal købe den "smarte" fjernbetjening ved siden af og ved vi hvad den koster?
Af red_martians
Hvis du vil have slankt design, så haps w828. Og selvom du ikke skal bruge 3D. Så er muligheden. Motion har jo været stærkt kritiseret i mange år. Praktisktaget alle test-sider anbefaler alligevel at man slår det fra, og Sony har valgt at fokusere på indsættelsen af sorte billeder i stedet, da ikke giver billede fejl, men til gengæld kan flimre og gør billedet mørkere. Men den metode er filmisk langt mere korrekt.