Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LeonardoBeg
Hej :)

Jeg er så heldig at kunne få en ret god pris igennem en ven på Sony fjernsyn. Jeg er dog lidt i tvivl om det kan betale sig at vælge W828 over W805?

Prisforskellen er ikke SÅ fandens stor - omkring 800 kr. vil jeg tro.

For øvrigt - vil W7 serien være helt dum? Jeg har læst her på forummet, at forskellen på W7 og W8 er at W7 ikke har 3D. Jeg regner ikke med at bruge 3D...

TV'et skal købes i 50" og bruges i min stue. PlayStation 4, film og lidt TV. :)

Jeg håber, at der er en venlig sjæl derude, som kan gøre mig en visere mand omkring dette emne.

Rigtig god onsdag derude!
Af red_martians
Forskellen er om der er en reel motion-engine eller der ikke er.
Motion-engine er den del der kan forbedre billedet ved bevægelse.
828. har du valgfri typer, der derudover er i forskellige aggresive varianter.
Pulse og motion.

Motion er en teknik der gætter billeder mellem billeder. Altså den type man normalt ser aktiveret i butikkerne. Denne giver flydende udtryksløse billeder, men super skarpe. Denne er til stede i to tilstande.
Pulse viser striber af billedet (en slags omvendt scanning backlight) Hvor man reelt scanner billedet på en sort baggrund. Der er tre niveauer af denne

Motion findes i en slukket, standard og jævn. Jævn er overdrevet flydende, hvor standard er mindre osv.

Der er tre typer af pulse. En "ægte" Der dog giver et ret mørkt billede, men med utrolig skarphed. Clear-plus der indsætter et enkelt motionbillede ekstra. Det gør at der trænger dobbelt så meget lys ud. (altså stadig lidt mørkt)
Og en clear der tilsætter tre motion-billeder per billede. Det giver noget mere flydende udtryksløst billede, men der er noget mere knald på billedet, og billedet virker stadig synligt mere ægte end det rene motionbillede.

En 805 har kun noget der hedder LED motion. hvor man tilsætter et ekstra kunstig billede og to sorte billeder. istedet for at rulle med billedet som en 828 gør, blinker en 805 billedet ud istedet. De fleste slår tekniken fra selvom den er utrolig skarp, den er simpelthen for mørk og ubehageligt flimrende at kigge på.
http://www.sony-asia.com/product/resour ... onflow.jpg
Af LeonardoBeg
Hej red_martians,

Tusind tak for dit lange indlæg med informativ indhold. Det var pænt af dig at forklare forskellen på disse to hvad angår funktionalitet/specifikationer.

Men hvad betyder det i praksis....? Jeg mener, kan jeg med det blotte øje se tydelig forskel når jeg ser film, tv eller spiller PlayStation 4 på W805b og W828b?

Er det pengene værd at købe W828b over W805b eller.....? Som sagt er prisforskellen ikke særligt stor, jeg vil bare ganske enkelt være sikker på, at W828b er i sandheden et bedre TV end W805b og ikke blot en ekstra ligegyldig funktionalitet, som jeg vil slå fra eller ikke benytte mig af.... :-)

Jeg kan desværre ikke finde nogen steder, hvor jeg kan se disse to TV ved siden af hinanden. Sony's svar til mig var "de er lige gode".... Det synes jeg er noget underligt noget.
Af red_martians
Jeg kan se at du ejer et sony NX700 idag. Så vidt jeg ved har det den gamledaws slags motionteknik. (interpolation) Det bedste du kan gøre er at se om det er slåët til idag(hedder motionflow). Prøv derefter at slå det fra og se om du kan leve med billedet uden motionflow. Mange finder et fjernsyn uden motion hakkende og mangelfuldt, andre finder motion ødelæggende og distraherende for filmoplevelsen. Se om det er nok til at afgøre dit valg. For bruger du motionflow idag og finder det fantastisk så skal du købe en W828, da 805 ikke har den type i fjernsynet.
Af LeonardoBeg
Ah, NX700 har jeg faktisk ikke mere :) Pt. er der et 32" B&O i min stue. Jeg overså den del i min signatur da jeg rettede det.

Men dvs. billedekvaliteten er ellers samme på begge fjernsyn? Mht. HZ, panel, kontrast/farver/black osv. osv....?

Forstår jeg det korrekt at eneste forskel på W828B og W805B er 'MotionFlow'?
Af Nomanni
Jeg kigger lige med her, jeg er også lige på vippen til at købe 50W828B'eren. Den skal bruges til film (bluray) og PS4.

Hvis billedet er præcist det samme, borset fra 805b ikke har motionflow så springer jeg på der... der er også mulighed for 705b hvis man ikke skal bruge 3D, hvilket har 13.ms inputlag i forhold til 22ms på 805b netop fordi 3d ikke er med. Men ingen kan fortælle mig hvor eller hvornår denne skal kan købes.

Men har 805b og 828b samme panel kontrast osv.?
Af red_martians
Som jeg har læst er panelet i 800-serien en del bedre and i 700-serien.
700-serien er reelt sidste års 600-serie. Forskellen er reelt lidt flere hdmi-stik og den nye smart-tv-platform. Den gamle 600-serie er meget rost og efterspurgt af samme grund.
Men begge serier er især blevet kritiseret for ujævn belysning, clouding, dirty screen effekt og mørke bånd over skærmen der stammer fra dårlig kant-belysning.
Faktisk er 2014 600-serien ikke kant-belyst men belyst bagfra, så umiddelbart ville jeg nok hellere anbefale 600-serien frem for 700-serien. jo mindre man sætter pris på det tynde design af 700/800-serien.
800-serien er fra flere sider rost for nærmest perfekt lysfordeling trods kant-belysning.

hz hedder 805 400hz. indenfor sony verdenen betyder det mangel af motion-teknik, som var noget der var i deres 100hz-modeller for et par år siden.
828 hedder 800hz, hvilket betyder at den har motion.
Du kan ikke sammenligne hz på dette års modeller med sidste år. Faktisk finder jeg tallene helt hen i vejret. da 400hz reel svare til 50hz for et par år siden. og 800hz svare til 100hz for år tilbage. Altså tal som Sony selv har brugt.
Dem der så er 100 og 200hz, arbejder reelt på samme måde som 400hz. Så 400hz betyder vel 3D indenfor sony-verdenen.
Af LeonardoBeg
Det er også derfor at jeg skriver W805B og W828B - fordi bogstavet 'B' betyder model 2014. :)

Ergo er eneste forskel på disse to fjernsyn at motion-teknikken ikke er i W805B. O-O
Af Supergris
Hvis du spiller skal du slå det fra alligevel, da det giver input lag, og jeg er én af dem, som ikke kan fordrage alle former for motionflow, da det giver en fornemmelse af, at du ser en dokumentar optaget med et hjemmevideo-kamera, men jeg kender andre, der sværger til det...
Af LeonardoBeg
"The big difference is that the 805 Model has Passive 3D. The 828 Model has active 3D. And the 828 has better picture especially when you watch football or regular TV because of the Hz/Motion"

Jeg købte i dag 50W828B og er super tilfreds. Har lige spillet lidt Fifa på PS4. Det fungerer kanon! Henter pt. software opdatering. 8)
Af red_martians
50W805 har også aktiv 3D. Det er en fejl på sony's hjemmeside. Forskellen er motionflow 400hz (dvs. mangel på motion) og motionflow 800hz. (dvs. med motion i form af impulse og interpolation og div. blandinger)
Af spede
Hold fast det er kompliceret med de her forskellige modeller, deres navne og funktioner.

Ved I om alt det i her har drøftet omkring forskelle også gælder for "42. Der er i tidligere tråd drøftet om panelet er det samme i denne størrelse. Og hvad er så forskellen her i de forskellige modeller? Eller er der slet ikke noget der hedder "42W805B?
Af red_martians
Ja 42"'eren er ret speciel. Den svarer til en 50"w805, Hvad angår motion. Tror ikke der er en 42w805. Men der er en 42w705 der er uden 3d. Efter sigende skulle panelet i w705 have lidt flere problemer med clouding end w828, men ellers er disse også næsten identiske.