Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MartinBrugernavn
Spørgsmål;

Har Hz nogen indflydelse på billedet når jeg ser film fra bluray-afspilleren, og ikke tv-kanaler?
Af PeterD
Ærgeligt med plasma for det giver det bedste billede og sortniveau.

Men okay...Så prøv Sony W serie (2014 årgang)

Hvad med netkøb?

Ville være surt at hænge på et eller andet random Samsung U55xxxxxxxx eller LG 55Lxxxxxxx og så komme hjem og finde ud af at der er INGEN "best settings" og INGEN der kender skærmen fordi det er en skærm ingen har hørt om.

Kun sælgeren som griner når du er gået ud af butikken..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MartinBrugernavn skrev:Spørgsmål;

Har Hz nogen indflydelse på billedet når jeg ser film fra bluray-afspilleren, og ikke tv-kanaler?
Den officielle holdning fra redaktionen er, at alle disse frekvens-systemer skal slås fra uanset hvad. Dvs. principielt har frekvensen intet at sige. Der er dog et twist for selvom tingene skal slås fra, så er det typisk de bedre TV der har den højeste frekvens (tommelfingerregel), men det er bedst pga. andre faktorer end frekvensen.

Dernæst så får man også oftest det såkaldte "scanning backlight" med når frekvensen kommer over 200 Hz, dvs. en teknik som hjælper med at mindske slør uden at det nødvendigvis er koblet sammen med indsættelse af kunstige billeder. Desværre, så er det meget forskelligt hvordan producenterne har gjort denne "scaninng backlight" tilgængeligt for brugeren og det er heller ikke noget du finder på specifikationerne.

Jeg har ikke en liste over hvilke frekvens-betegnelser, der inkluderer scanning backlight, men jeg synes at erindre at en anden bruger herinde har gjort sig ulejligheden med at opsummere de forskellige systemer for de mest populære producenter. Den må du lige selv lede lidt efter her i forum.