Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thaisticks
Jeg har behov for lidt råd til køb af et tv til min kære mor.
Som følge af digitaliseringen af tv-kanaler, er hun desværre ikke længere i stand til at se tv, eftersom hun har et gammeldags CRT tv.

Desværre mestrer min mor ikke rigtigt dagens elektronik, så derfor er der behov for et brugervenligt tv. For at give et indtryk af min mors elektronikkundskaber, er jeg pt. i gang med at lære hende at læse/skrive sms-beskeder og aflytte telefonsvareren på mobilen.

Nå, men til selve skærmen. Min mor har ønske om en skærm på omkring 40".
Da jeg spurgte om pris hun var villig til at betale, var svaret 8-10.000 kr., som jeg nok vil mene er i overkanten til hendes behov.

Jeg håber lidt at der bl.a. findes forholdsvis brugervenlige fjernbetjeninger medfølgende nogle af de mange modeller derude, men samtidig også brugervenlig menu til opsætning af tv.
Der er ikke behov for et væld af features i tv som I nok kan gætte, men jeg tror ikke jeg kommer udenom at der er uønskede features med dagens tv til min mor.

Alle forslag er mere end velkomne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes personligt at det er ret svært at finde noget tv, som decideret er brugervenligt i dag. Det er desværre ikke en filosofi tv-producenterne har taget til sig. LG promoverer jo deres nye webOS tv som simple og brugervenlige, men vi har ikke haft dem til test endnu, så jeg tør ikke anbefale dem på den baggrund.

Men jeg får ud fra, at din mor primært blot vil se tv-kanaler? Og således er kanalskift, eventuelt tv-guiden det essentielle? Eller skal der også f.eks. streamingtjenester til?
Af Non-Desperado
Jeg ville sige et Panasonic 42A400 og en soundbar, da hun nok er vant til CRT'ens bedre lyd.
Af Thaisticks
Rasmus Larsen skrev:Jeg synes personligt at det er ret svært at finde noget tv, som decideret er brugervenligt i dag. Det er desværre ikke en filosofi tv-producenterne har taget til sig. LG promoverer jo deres nye webOS tv som simple og brugervenlige, men vi har ikke haft dem til test endnu, så jeg tør ikke anbefale dem på den baggrund.

Men jeg får ud fra, at din mor primært blot vil se tv-kanaler? Og således er kanalskift, eventuelt tv-guiden det essentielle? Eller skal der også f.eks. streamingtjenester til?
Jeg har hørt at LG's tv skulle generelt være en anelse mere brugervenlige end mange andre producenters.

Men jo, det ville være at foretrække med en forholdsvis simpel fjernbetjening, der ikke er plastret til med en masse knapper til 500 features der ikke er interesse for.
Opsætning, såsom indstilling af tv-kanaler må også gerne være lige til. Generelt en overskuelig menu til indstillinger. Hun har en kæreste der kan være til lidt hjælp, men hans tekniske kunnen er desværre heller ikke i top.
Udgangspunktet er at der skal kunne zappes rundt på kanalerne, samt kobles en dvd-afspiller på, men det ville undre mig hvis dette ikke var muligt. :P

Streaming tjenester tror jeg desværre også er i afdelingen over usandsynlige features der vil blive benyttet, men det kunne måske være en god idé, så min mor ikke behøver bekymre sig om hun får købt en dvd eller en blue-ray film hun ikke kan afspille. Så må jeg se på at lære hende op i dette (og anskaffe hende en internetforbindelse!).

Eftersom du efterhånden har testet en masse skærme af Rasmus, hvilke producenter ville du vurdere havde de mest "venlige" layouts?
Non-Desperado skrev:Jeg ville sige et Panasonic 42A400 og en soundbar, da hun nok er vant til CRT'ens bedre lyd.
Til at starte med, skal der ikke kobles noget eksternt lydsystem til. Den må vi tage når tv'et er blevet sat op og min mor kan se det i action.
Af orm08
Jeg købte et Samsung 46F8000 til min mor på 78, og det har hun været super glad for (da hun havde vænnet sig til det :) )

Det tog lidt pædagogik at få hende til at forstå guiden, men efter hun forstod at bruge den, kan hun ikke undvære den.

Deaktiverede smart hub med det samme

40" er for lille, gå efter 46 eller 55

Har tidligere haft Sony, og synes de er mere brugervenlige end Samsung.

Men det er meget få ting min mor bruger:
- tænd/sluk
- tast program nummer (skal være nemt at indtaste 2 cifrede program numre)
- program op/ned
- Lyd op ned
- program guide
Af eliassorensen
Personligt synes jeg at Panasonics brugerflader er klart de mest brugervenlige. Derudover er der ikke fyret så meget lir på, at det kører langsomt, som jeg tit har oplevet på bl.a. Samsung og Philips TV.

Ligeledes er fjernbetjeningen på Panasonic tv også super lette at forstå, med store gode knapper :-)

Hvis hun vil have et 42", så vil jeg anbefale at købe et af Panasonics plasma-tv (de laves ikke mindre end 42"). Især også hvis hun er vant til et CRT-billede, vil det nok være mere lig billedkvaliteten mht. farver på hendes gamle TV.

Hvis 42" er for stort, så har Panasonic det her 39" LED Full-HD TV: TX-39AS600Y (4800,- kr. ved Komplett: https://www.komplett.dk/panasonic-39-le ... 00y/814476).

Hvis 42" kan gå an, så kan du vælge mellem et HD (720p) eller Full HD (1080p).

Til din mor vil jeg mene, at et 720p TV klart godt kan gå an. Du får for ca. 3400,- et super billigt TV med farver som slår de fleste LED-TV til over det dobbelte af pinden.

42X60 kan købes her: http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 9496p.html

Skal det være FullHD, så er det et 42ST60 du skal kigge efter. De koster ca. det dobbelte, så jeg vil faktisk anbefale det X60 til 3400,- til hende. Hun får super billede til en rigtig god pris.

Panasonic fjernbetjeningen ser således ud:

Billede
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Thaisticks skrev:Eftersom du efterhånden har testet en masse skærme af Rasmus, hvilke producenter ville du vurdere havde de mest "venlige" layouts?
Jeg ville gerne give et konkret svar, men jeg synes simpelthen bare, at tv-producenterne kæmper om de mest ulogiske og besværlige brugerflader / fjernbetjeninger. De følger meget gamle paradigmer og der trænger simpelthen til at komme nogle nye producenter ind med nytænkning.

Men LG er en af dem jeg synes er ved at blive spændende på dette punkt. Vel og mærke deres nye 2014-modeller med "webOS" Smart TV. Jeg har stadig til gode at lave en dybdegående test, men jeg har set det ved flere lejligheder og der er klar fokus på nemme, venlige menuer. Det som måske tæller ned for den ældre brugergruppe er, at de styres vha. bevægelses-fjernbetjening - ligesom Nintendo Wii.

Sony synes jeg absolut ikke er brugervenlig. Klodsede, store fjernbetjeninger med et hav af knapper. De lever stadig efter japanske principper: "High-tech = mange knapper, indstillinger og muligheder". Som danskere tror jeg vores filosofi er diamentralt modsat.

Samsungs senere Smart TV er også kommet lidt bedre med, men det tilføjer alt for meget unødvendigt pladder såsom stemmestyring, bevægelsesstyring. Hvis I vælger Samsung så sørg for at slå det fra, da det ellers vil komme til gene i hverdagen. Tv'et reagerer ind i mellem fejlagtig på almindelige samtaler og ageren foran tv'et.

Philips synes jeg er helt håbløse på brugervenlighed. Langsomme menuer og tonsvis af små, irriterende fejl. Men nu må vi se hvor deres Android Smart TV fører dem hen (selvom Android jo heller ikke ligefrem er kendt for brugervenlighed).

Panasonic, tja. Ikke særlig brugevenlige i mine øjne, men man kan da nok lære sine forældre logikken i tv'et. Man skal bare lige lære at ignorere 90% af knapperne på fjernbetjeningen.
Af PeterD
Hvorfor giver plasma ikke mening for en gammel mor?

Må de ikke også få forsødet tilværelsen, som os andre.

On topic: 8-10.000 kr på en skærm..

AAAARGH....!!!

Skal det være nyt så max. 6000 kr for en 42" og brug resten på en ferietur.

Eller bare til at forsøde sommeren i Danmark. DMI lover "en god og solrig sommer"

Stakkels mor skal ikke snydes af diverse butikker som siger:

"Bla..bla..bla. Kan brygge kaffe..bla.bla. ultra-dobbelt-energi-LED....bla. bla. bla"..

PAS PÅ MED SAMSUNG..

http://www.youtube.com/results?search_q ... ect&page=2

I hvert fald hvis den har stemmestyring som jeg ikke kan forestille mig er interessant andet end de første 3 måneder....Især hvis hun skal sidde alene og råbe højt....

Enig i at Panasonic fjernbetjening er "overskuelíg"

Store knapper til lyd op/ned. Store knapper til seneste kanal op/ned.

Tryk Guide ved den runde knap i midten så kommer tvkanaloversigten (Som du skal ligge ind for hende) Der er plads til 4 forskellige, men kald hendes, f.eks.2014

Tryk AV i toppen for at skifte til video/bluray.

Hun vil ikke rigtig komme til at bruge de nederste 9 knapper.

Tryk Guide-Blå knap og vælg Gratis radio for kabelradio (sort skærm radioen spiller)

Vi kunne være ude i noget a la

http://www.dba.dk/panasonic-tx-p42s20e- ... 007561624/

For billedets skyld.