Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af j1956
jeg går og tænker på nyt tv kan det betale sig og købe et LED eller er det bedre og købe UHD tv eller er det bedre og vente med det der er jo ikke noget i UHD endnu
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Om det kan betale sig at købe et UHD-tv kommer nok an på hvor længe man har tænkt sig at beholde tv'et. Der vil stadig være begrænset UHD indhold i en del år endnu, så man skal nok ikke købe det med henblik på at få så meget ud af det lige her og nu. Det giver jo ingen billedmæssig forbedring på f.eks. DVD, tv-kanaler og Blu-ray.

Men derudover så vil jeg sige, at de nye 2014 UHD-modeller ser betydeligt mere "fremtidssikre" ud end sidste års modeller.
Af Non-Desperado
Jeg går med de samme overvejelser.
I de seneste 8 år har jeg skiftet fladskærm ca. hver 18. måned, men mit næste skal holde i 4-5 år, så jeg skal også vælge mellem Full HD og UHD.

Som jeg ser det har UHD-skærme umiddelbart følgende fordele og ulemper:
+ "Fremtidssikret"
- Dyrere end Full HD
- Næsten intet materiale de næste 8-12 måneder
- Jeg ved ikke, om jeg overhovedet gider betale endnu mere for en købefilm i UHD.
- Mange TV-kanaler er endnu ikke engang i Full HD, så UHD må ligge endnu længere ude i fremtiden.

For Full HDs vedkommende:
+ Der er masser af materiale nu og her, men sikkert også de næste 5-10 år.
+ Det er alt andet lige billigere end UHD.
+ Jeg ser ca. 80 % TV, 10 % Bluray og 10 % Spil, så Full HD er alt rigeligt.
+ For min part er Full HD altså lige så "fremtidssikret" som UHD.

Så når det kommer til stykket er mit valg egentligt ikke så svært alligevel, og dog for jeg vil have et 60-65", og i den størrelse er der faktisk ikke så stor prisforskel på et rigtigt godt Full HD og et UHD.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mht. hvad man skal være opmærksom på ved et Ultra HD tv for at være klar til at indholdet kommer, så er denne artikel nok værd lige at hive frem igen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1386843186

Mht. fremtiden for indhold, så tror jeg at tv-distibution vil ændre sig mere i de næste 5 år end det har ændret sig de sidste 20 år. Tv-kanalerne vil bestå, men det er langt nemmere at skalere til ny teknologi på f.eks. streaming. Det er nok også dem der derfor rykker først på 4K, så hvad tv-kanaludbyderne gør, tror jeg ikke bliver afgørende for at udbrede 4K i denne nye fase.
Af Non-Desperado
Tjah, og så glemte jeg, at de fleste mærkevareproducenter satser på 4K, så hvis man vil have den bedste skærm, kan man blive nødt til at købe en 4K ligesom tilfældet var og er med 3D i dag. Også selv om man ikke har noget at bruge det til.
Brugeravatar
Af edinger
@Non-Desperado:

Du har… »de seneste 8 år skiftet fladskærm ca. hver 18. måned«.

Måske du skulle slette forstavelsen "Non" i dit brugernavn 8)
Af Non-Desperado
Ikke forstået. Jeg er ikke desperat, jeg er bare nysgerrig.
Nu er nysgerrigheden ved at have lagt sig, og jeg vil hellere betale 25-30.000 kr. for ét godt TV, fremfor 4 halvgode til 8-10.000 kr. stykket over de næste 4-5 år.

Og svaret hedder enten Sony eller Panasonic 60-65". Spørgsmålet er så, om de laver et Full HD, der er god nok i billedkvaliteten, eller om jeg skal smide de sidste 10-15.000 kr. oveni og købe et UHD.

Alternativet er jeg nemlig ikke så vild med: At beholde mit nuværende UE46F7005 med en kiggeafstand på 3 meter i et års tid eller to til.

Projektor er ikke en løsning for mig.
Af troopa85
Altid et spørgsmål om prioritering og økonomisk formåen. Personligt ville jeg ikke bruge 25k på et LCD 4k tv. For det første bliver der stort set ikke sendt noget 4k tv de næste år, for det andet er OLED på vej med overlegen billedekvalitet.

Jeg ser mest fidus i at hoppe på et godt 1080p TV nu (eks w905 til 10-12k i 55"), og så hoppe på 4k/oled bølgen om en 5 års tid når teknologien er moden og der er kommet gang i 4k.

Når det er sagt bliver 4k dog nok standard på de fleste topmodeller og vil tro at allerede næste år er priserne på 4k de samme som de har været for 1080p TV de senere år.
Senest rettet af troopa85 06 maj 2014, 14:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Non-Desperado skrev:Spørgsmålet er så, om de laver et Full HD, der er god nok i billedkvaliteten, eller om jeg skal smide de sidste 10-15.000 kr. oveni og købe et UHD.
Til at starte med ville jeg nok afvente. De nye UHD-tv kommer jo på markedet lige nu i disse uger og de starter på vejledende priser. Giv det nogle måneder og så er priserne langt lavere. Det er jo ikke unormalt, at priserne falder 40-50 % henover året.
Brugeravatar
Af edinger
@Non-Desperado:

Med tanke på, hvor lidt der i virkeligheden er sket (billedmæssigt) de sidste 4-5 år, er det svært at argumentere rationelt for at skifte skærm med så stor hyppighed.

Jeg medgiver dog, at skærmkøb for mange ikke (udelukkende) er forbundet med rationelle betragtninger. I så fald ville knap så mange nok have valgt at "opgradere" fra VT50 til VT60 sidste år ;)