Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ws-sp
Hej.

Min stedfar kigger på nyt tv i 55"

Nu kører Elgiganten med tilbud på F8005 til 9999,-

Og deres F9005 til 12999,- (åbningstilbud)

Hvis vi fokusere mest på billedekvaliteten, er det så værd at bruge de ekstra 3000 på F9005 med dens Ultra HD? har læst en test:

http://www.lydogbillede.dk/test/samsung-ue55f9005/

Hvor de beskriver at det selvfølgelig står skarpt med normal HD kanaler, men egner sig bedst til 4K for at få dens rigtige evner frem.

Samtidig er den kantbelyst med dioder, er F8005'eren også det?

Mere om man kommer ind i problemer så som Clouding osv.

Håber der er nogle der kan hjælpe lidt på vej.

På forhånd tak
-Kasper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vær OBS på at F9005 skal have opgraderet dens One Connect-box til nyeste version med et hardware-kit før den har eks. HDMI 2.0 mv. Det koster 3000 kr. oveni.
Af ws-sp
Torben Rasmussen skrev:Vær OBS på at F9005 skal have opgraderet dens One Connect-box til nyeste version med et hardware-kit før den har eks. HDMI 2.0 mv. Det koster 3000 kr. oveni.
Ja læste jeg godt lidt om, hvad har det af praktisk betydning? Er det noget man vil savne ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Den får først HDMI 2.0 og HEVC med Evolution Kit. HEVC er efterfølgeren til mpeg4 (H.264) komprimering og det som vil blive brugt til det meste 4K-indhold. Hvis du vil se Netflix i 4K, er HEVC påkrævet. HDMI 2.0 muliggør at man kan få 4K-signaler (ved over 30 Hz) ind i skærmen fra eksterne bokse.

Lige nu og her kan man måske overleve uden HDMI 2.0 og HEVC, men reelt betyder det mere eller mindre at man har et Ultra HD TV, som ikke kan vise indhold i den opløsning.
Af ws-sp
Rasmus Larsen skrev:Den får først HDMI 2.0 og HEVC med Evolution Kit. HEVC er efterfølgeren til mpeg4 (H.264) komprimering og det som vil blive brugt til det meste 4K-indhold. Hvis du vil se Netflix i 4K, er HEVC påkrævet. HDMI 2.0 muliggør at man kan få 4K-signaler (ved over 30 Hz) ind i skærmen fra eksterne bokse.

Lige nu og her kan man måske overleve uden HDMI 2.0 og HEVC, men reelt betyder det mere eller mindre at man har et Ultra HD TV, som ikke kan vise indhold i den opløsning.

Ergo så kan man lige så godt købe F8005 til 9999,- når man ikke få det fulde udbytte ud af F9005 ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja lige nu og her, men hvis man på sigt vil have mulighed for at se 4K, så er F9005 da ikke et dårligt valg. Den er faldet meget i pris nu, men man skal bare være opmærksom på, at man også skal have en One Connect Evolution boks. Den bliver måske billigere senere på året, hvis man vil vente lidt med at købe den.

F8005 er også kantbelyst. F9005 er i store træk en F8005 med 4K-opløsning. Små forskelle derudover.
Af ws-sp
Rasmus Larsen skrev:Ja lige nu og her, men hvis man på sigt vil have mulighed for at se 4K, så er F9005 da ikke et dårligt valg. Den er faldet meget i pris nu, men man skal bare være opmærksom på, at man også skal have en One Connect Evolution boks. Den bliver måske billigere senere på året, hvis man vil vente lidt med at købe den.

F8005 er også kantbelyst. F9005 er i store træk en F8005 med 4K-opløsning. Små forskelle derudover.
Okay. super :) Tak for svaret.

Et lille andet spørgsmål. Elmutanten har også et Panasonic på tilbud til 9999,- for 55"

Panasonic TXL55ET60Y

Vil det rent billedmæssigt være pænere kontra F80005 ?

Smart tv osv. bliver ikke vægtet højt.
Af Brian E
ws-sp skrev:Hej.

-Kasper
Hvor kan man få F8005 tl 9999?

Påtænker at købe F7005 til den pris i morgen i Elgiganten, men jeg vil da hellere have 8005, hvis jeg kan få det til den samme pris :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej, jeg synes ikke ET60 er i samme kategori. Det er også en mellemrpismodel og den bruger IPS-panel - modsat VA-paneler i de to Samsung - så specielt kontrasten er svag på Panasonic ET60.

I så fald mister i også dobbelttuner. ET60 har så vidt jeg husker også været billigere end den står til nu. Den skal sælges ud af lagrene nu, så det er nok kun Elgiganten der har den tilbage og derfor sætter prisen uden konkurrence.
Af ws-sp
Brian E skrev:
ws-sp skrev:Hej.

-Kasper
Hvor kan man få F8005 tl 9999?

Påtænker at købe F7005 til den pris i morgen i Elgiganten, men jeg vil da hellere have 8005, hvis jeg kan få det til den samme pris :-)

O-O O-O ;;) ;;) ;;) tror sku jeg har fået kigget forkert.. ::l

Det er 7005 der er på tilbud til 9999,-

Men tror måske jeg så, så en Demo til 9999,- i F8005, få det var derfor jeg tænkte om der var grund til at købe 9005.. Satans. Det jeg ked af. :((
Af ws-sp
Rasmus Larsen skrev:Nej, jeg synes ikke ET60 er i samme kategori. Det er også en mellemrpismodel og den bruger IPS-panel - modsat VA-paneler i de to Samsung - så specielt kontrasten er svag på Panasonic ET60.

I så fald mister i også dobbelttuner. ET60 har så vidt jeg husker også været billigere end den står til nu. Den skal sælges ud af lagrene nu, så det er nok kun Elgiganten der har den tilbage og derfor sætter prisen uden konkurrence.

Okay. Super, så det er klart Samsung af de 2 man skal gå efter. Også hvis det hedde Et60 vs. F7005, da du kan se ovenstående jeg fik lavet en bommert :|
Af ws-sp
Rasmus Larsen skrev:Men konklusionen ændrer sig som sådan ikke. F7005 er mere eller mindre en F8005 med et andet design :-)
Også det jeg fandt lidt frem til i jeres test.

Så konklusionen lyder på - F7005 - med mindre man går all in på 4K i fremtiden.