Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pascal
Jeg har netop fået en NEC 20WGX2, og det er en rigtig fin skærm til surfning, kontorarbejde og lignende. Der er den skøn at bruge i forhold til min CRT, men...

Den er håbløst ringe til FPS spil imo, og så skulle den endda være en af de bedste 20" skærme til gaming. Den har væsentligt lavere input lag end mange af de andre 20", men alligevel føles det som om, at man - for at bruge et udtryk fra en anden bruger - kører rundt i sirup. Jeg må sige, at jeg er meget skuffet. Jeg købte den, fordi den alle steder får gode anmeldelser på spilsiden, men den lever bestemt ikke op til mine forventninger. Alt hvad der hedder præcision mht. aim i FPS spil er håbløst pga. input lag og et generelt meget lidt flydende billede.

Så er det jeg spørger, er det virkeligt, hvad LCD kan præstere?
Af Emil Kastberg
Hvis du virkelig gerne vil spille FPS, så er LCD vist ikke noget for dig -- primært pga. opdateringshastigheden, som ikke overstiger 60 Hz...
Oplever du sløring, hvis du trækker et vindue? Vil du betegne din FPS-oplevelse som sløret? Så

Hvis du mener, der er input lag (hvilket du kan få bekræftet vha. et lille program her fra siden), så få den byttet, hvis du kan.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke få skærmen "byttet" - du slipper ikke for inputlag ved at få en anden skærm magen til.

Der burde dog ikke være inputlag på 20WGX2 i det omfang du beskriver. Det er rigtigt at følingen på en fladskærm kan være lidt dårligere, men hvis du forsøger dig på eksempelvis en VX922 skærm og stadig oplever det du beskriver, så er det ikke skærmen den er gal med.

Men tag en måling af inputlag ved at følge denne guide:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_inputlag_dk.php
Af Pascal
Hmm. Nu har jeg lige spillet lidt WC3, og der føles det faktisk også mærkeligt. Som om man lagger. Så det kan vist ikke være rigtigt.

Jeg må lige prøve at lave en input lag test.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
yksa skrev: men den er vel ubruglig hvis man kun har 1 skærm?
Hvis han lige har fået den er der vel en ret god sandsynlighed for at han stadig har sin CRT skærm, mon ikke?
Af muttleydk
Inden for f.eks. HIFI bruger de meget et udtryk der hedder WAF..

Denne WAF er hvad jeg personligt mener har startet hele denne LCD verden, for der er bestemt så lidt fordele ved en LCD skærm at det gør ondt.. på nær ens billed på hele skærmen, og mindre strømforbrug, finder jeg ingen fordele.. Ulemperne overskygger vildt nemt de få fordele..

Og skal vi snakke om hvad der var bedst dengang LCD overtog CRT som mest solgte skærmtype, så er det helt vildt hvad folk ville nøjes med for at opnå en høj WAF !!

Woman Acceptance Factor

Jeg håber Ole Opfinder kommer på noget snart, ønsker selv ny skærm i stedet for min IBM c220p som desværre er begyndt at sende støj til mit lydkort..

PS. Hvad fedt er der ved en pæn slukket skærm set fra siden, hvis den tændt forfra er noget hø ?

---
Og nej, jeg hader ikke kvinder, men det de vægter højt er ikke det jeg vægter højt.. Og vi ved alle at kvinderne for ret i sidste ende :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg mener du er helt galt på den. Det er rigtigt at der er ting der er mere tillokkende hos en CRT skærm, såsom opdateringshastighed, variende opløsning og lejlighedsvist også manglen på inputlag, men derudover så må du have set på nogle ret elendige skærme hvis du mener at din IBM C220 er bedre til andre ting end disse...

Jeg havde tidligere ligeledes en ret dyr CRT skærm (ca. 6Kkr. for 4 år siden), som jeg egentlig synes gengav farver mv. ret godt, men ved siden af de skærme jeg har nu, så har den været håbløs. Klarheden, farvegengivelsen og ergonomien på mine LCD-skærme er klasser bedre end den skærm jeg havde før.

Jeg mener ikke at WAF har den helt store betydning når vi snakker om skærme til PC'ere og ikke TV til stuen. Desuden er den gængse oversættelse af WAF vist Wife Acceptance Factor og ikke Woman, men betydningen er jo den samme (begge er nævnt i det link du har med).
Af muttleydk
Heh, jeg vidste godt jeg ville få noget negativt tilbage på sådan et indlæg :)

Jeg kunne bare ikke lade være med at skrive da jeg er negativ over at de ikke kan lave en skærm som er god til det hele.. "så pyt med prisen" - du skal jo ha' en til kontor/grafik og en til spil, som tingene er nu, hvis man skal kunne spille FPS og laver grafisk arbejde.. Kunne de lave sådan en skærm der kunne begge ting, var jeg skam solgt med det samme..

Og jeg mente det jeg skrev, MEST i forbindelse med Spil, det er først de sidste par år efter hvad jeg ved, at det er begyndt at være OK med FPS spil på en LCD.. Jojo, mange mente nok deres 20+ ms skærm var ok efter nogle måneder, men mon ikke det igen er det gamle ordsprog der siger at man kan vænne sig til alt, det er bare et spørgsmål om tid..

ang. Wife vs. Woman i WAF, så har jeg også altid brugt Wife, indtil jeg her skulle finde en forklaring at linke til.. og som du kan se, skriver de:
The Woman Acceptance Factor (WAF) – sometimes referred to as Woman Approval Factor or Wife Acceptance Factor .. bla bla.. Derfor skrev jeg Woman :o

Men uanset hvor gal på den jeg nu engang er, så håber jeg da kun at jeg er meget gal på den, for jeg er nød til at købe en ny skærm snart, så jo mere jeg tager fejl, jo bedre skærm kan jeg få :D

Jeg regner med at prøve:

LG L245WP-BN
eller
NEC LCD2470WNX

Men jeg håber virkelig det kun er en skærm jeg skal bruge 1½-2 år, så skulle der gerne være kommet noget meget bedre.. Jeg føler lidt det er meget små skridt de tager.. Det er de samme paneltyper der kun forbedres meget lidt ad gangen, så længe de kan tjene penge på et produkt, så længe er det ikke vigtigt at lave et nyt.
Af Pascal
Nå nu har jeg testet den, og jeg har fået delay i forhold til min CRT (Sony G200) på 15-45ms, og det kan altså mærkes.

Mht. min mus som en spurgte til, så er der ingen acceleration på. Kan ikke fordrage det.

Fornemmelsen i WC3 er forbedret væsentligt ved at ændre "flip queue size" til 0 (ATI kort). Det hjalp også i fx. Far Cry, omend jeg stadig mærker input lagget.

Det er i mine øjne sølle, at man skal leve med sådan et problem. Det er dog andre væsentlige fordele ved skærmen i forhold til min CRT, og da jeg spiller mindre og mindre, har jeg besluttet mig for at beholde den. Må indrømme, at CRT'en ser grumset og ulden ud ved siden af NEC'en, men min den er også ved at være nogle år gammel.

Ønsker til næste LCD:

Ingen input lag.
Hurtigere refreshrate.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
muttleydk skrev:ang. Wife vs. Woman i WAF, så har jeg også altid brugt Wife, indtil jeg her skulle finde en forklaring at linke til.. og som du kan se, skriver de:
The Woman Acceptance Factor (WAF) – sometimes referred to as Woman Approval Factor or Wife Acceptance Factor .. bla bla.. Derfor skrev jeg Woman :o
Nu er det jo Wikipedia du linker til, så klap lige hesten :) Den side kan i bedste tilfælde bruges som et fingerpeg og jeg kan på ingen måde godtage dens indhold som værende den endegyldige sandhed.
muttleydk skrev: Det er de samme paneltyper der kun forbedres meget lidt ad gangen, så længe de kan tjene penge på et produkt, så længe er det ikke vigtigt at lave et nyt.
Det er vist heller ikke helt sandt. Nu tager man jo ikke bare en paneltype og sætter 4 ingeniører til at gøre den 100% bedre på 3 uger.
Jeg mener bestemt heller ikke du har ret når du siger at der intet sker på den front. Faktum er at LCD er flydende krystaller og de kan nu engang kun opføre sig på en bestemt måde og der vil sige at de skal dreje sig ift. et elektrisk felt. Man kan optimere lidt på krystallerne og det giver dig de nye typer paneler eller man kan ændre på styringen og indenfor de seneste par år har det medført succesfulde teknikker såsom overdrive.
Pascal skrev:Ønsker til næste LCD:

Ingen input lag.
Hurtigere refreshrate.
Der er ikke de store udsigter til at tingene bliver anderledes. Selvom visse paneler kører med 120 Hz i fremtiden, så er det ikke indputtet der kan klare 120 Hz, men blot en kunstig gentegning af skærmbilledet ud fra det skærmen TROR der skulle vises.

Jeg synes desuden ikke at 15 ms lyder af meget. Hvad er gennemsnittet af 10 målinger?
Af Pascal
Ja hvis det er den måde, man laver højere refresh rate på, så kan det jo være det samme.

Det var kun en enkelt måling, der målte så lavt som de 15ms, jeg vil tro at snittet lå omkring en 30 stykker.

Jeg har dog forbedret det yderligere. Jeg har øget updateraten på min USB port, og det føles som om, at det giver mindre føleligt input lag. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det føles som en klar forbedring, også på desktop, hvor musen føles mindre sirupagtig nu.

Eneste store minus for mig ved skærmen er nu, at jeg ikke rigtigt kan spille CS på den, da al præcision er fraværende pga inputlagget og de kun 60FPS pga refreshrate.

Bortset fra dette er jeg dog glad for skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan heller ikke spille spil som CS på min 20" skærm - der må jeg ned på 19" skærmen for at undgå inputlag, men min Dell har også lidt værre lag end din NEC.

19" skærme er og bliver det hurtigste til spil, men det er muligt at de nye TN paneler også er godt med (det har dog meget lidt relevans til dit brug).