Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg overvejer at opgradere mit efterhånden aldrende 32" Philips LCD-TV, men har ikke råd til at bruge alverden.. Jeg skal holde mig under 4.000, og hvis jeg kan komme ned i noget der minder om 3.000, ville det passe mig meget fint..

Mine 3 primære grunde til at ville skifte er som følger:

1. Til sommer skal jeg se VM, og mit nuværende TV ville kræve en ekstern box for at kunne modtage signalet - men jeg synes at jeg har rigeligt stående, og vil gerne undgå flere tilkoblinger.. Når nu TV'et skal købes til fodbold, ville det jo også være rart om det var 100hz, men jeg tvivler på om jeg kan få reel 100hz for pengene..

2. I min nuværende lejlighed er der lidt længere fra siddepladsen til TV'et end der var da jeg købte sidst.. Jeg sidder næsten 5 meter væk fra skærmen, og ville derfor gerne en lille smule op i størrelse.. Det er sådan set ikke helt vildt vigtigt, men jeg ville ærgre mig over at opgradere, og så ikke gå lidt op i størrelse samtidig.. Jeg vil samtidig nødigt over 46", men det bliver vist heller ikke et problem på mit budget..

3. Jeg har fået ny forstærker (Pioneer VSX-923-K - 7.2, 4K, etc.), og ville gerne se om jeg kunne få lidt samspil imellem de to.. Eksempelvis ville det være fedt om TV'et selv tændte, når forstærkeren blev sat til at sende signal derop og lignende, men her har jeg ærligt talt ikke helt overblik over hvad der er muligt, og det er da heller ikke et must..

Og her kommer så lidt mere om mine behov, krav og præferencer..

- Jeg behøver ikke nogen som helst smart-funktionalitet.. De ligner allesammen lort alligevel, og med min Roku3, min Chromecast lige om lidt, og min AppleTV, så snart der kommer en opdatering, tror jeg at jeg er dækket godt ind hvad gælder streaming-tjenester m.m., og de kan i øvrigt allesammen smides i min forstærker, så jeg skal ikke have mere end en enkelt HDMI-port.. Jeg ville synes at det var sjovt at kunne kontrollere TV'et med telefon og iPad, men det tænker jeg typisk går hånd i hånd med diverse apps, og det er ikke en prioritet..

- Som man måske kan regne ud, sætter jeg heller ikke store krav til TV'ets højtalere.. Mit Pioneer-/Jamo-setup skulle gerne kunne tage sig kærligt at lydsiden..

- Det kunne være sjovt med 3D (især passiv p.g.a. brille-prisen), men jeg skyder på at jeg ville få brugt det et par gange i løbet af den første måned, og derefter en gang eller tre om året, så det er heller ikke en fa'ens vigtig feature..

- Jeg holder et usandsynligt lavt strømforbrug i min lejlighed, og ville få dårlige nerver af energiklasse lavere end A.. A+++++++++ ville være at foretrække..!

- Jeg kommer fra at 720p, og vil gerne i minimum 1080p, men det ser nu heller ikke ud til at markedet byder på så satans meget andet, og skulle jeg finde et 720p hvor alt andet var perfekt, kunne jeg nok også leve med det..

- Jeg vil gerne have en pæn ramme.. Jeg synes at "husalteret" fylder rigeligt, når man panorerer henover min stue, så jo mere usynligt det kan blive, når det er slukket, jo bedre..

- Når slutrunden er ovre, kommer jeg max. til at se en fodboldkamp om ugen, og derfra står den igen nok mest på film og serier via streaming..

- Jeg kunne godt finde på at købe en brugt PS3, for at prøve en enkelt Blu-Ray, eller spille et spil, men jeg ved også at det højest bliver til et par dage henover vinteren..

Og så er det store spørgsmål så hvor jeg får mest for pengene.. Tak fordi du læste med så langt!
Af troopa85
Jeg vil slå et slag for denne:

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600123880

- God billede kvalitet til en billig penge
- Godt sort niveau for et led tv
- Fornuftigt tv til sport (i denne prisklasse vil plasma være bedst, men du foretrækker jo lavt størm forbrug, og plasma er også mer eller mindre udgået)
- Lavt input lag hvilket er vigtigt ved gaming (hvis du skal bruge den til ps3 som du skriver)

Den har IKKE 3d, og det kan du stort set ikke få i denne prisklasse, samtidigt har stort set alle TV dog smart-tv denne inkluderet.

Anmeldelser:

http://www.trustedreviews.com/sony-brav ... _TV_review
http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 113237.htm

Tvet er også anbefalet af flatpanels og står som w6 her:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Note: w653 og w654 er samme TV, w654 har en sølv farvet ramme hvor w653 har en sort. w654 er det eneste du kan få til maks 4.000 kr.

Samme tv i sort findes her :

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2895326/ ... 653&sort=4
Vi tager den lige igen. ;)

Torben Rasmussen skrev:
For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
@troopa85: Tak! Det er i den høje ende af budgettet, men ser til gengæld ud til at komme tættere på mine krav end noget andet TV jeg har kigget på..!

@Bent odense (og Torben Rasmussen): Tak! Som jeg læser det er W6'eren 100hz, og har en "backlight scanning"-mode.. Er du enig med troopa85 i at det er et godt køb?

@PeterD + MegaO: Tak, men det går ud over mit budget, og det ser ud til at de 5k er et godt tilbud lige nu og her, så jeg forventer ikke store prisfald lige rundt om hjørnet..

Endnu en gang tak til alle.. Med mindre der dukker bedre bud op i løbet af de næste par dage, bliver det nok Sony'en.. Og hvis nogen skulle have lyst til at toppe W6'eren, er det nok prisen man bedst kan overbevise mig med.. Ville gerne bevæge mig noget der minder om 1.000 kroner ned i pris, hvis jeg kunne få samme høje kvalitet - til gengæld kan jeg godt gå et par tommer ned, og jeg behøver som sagt heller ikke smart-funktionalitet..
Af Wendelboe
@Bent Odense: Okay, som jeg havde forstået det findes der 50 eller 100 "ægte" hz, men at de bliver pakket ind i løfter om langt mere..

Det understøtter siden her, omend de også taler om "ægte" 200hz.. De fortæller at Sony MotionFlow 200hz reelt giver 100hz..

Hvor sikker er du i din sag? Jeg er bestemt ikke sikker i min, men bildte mig ind at jeg var ved at have forstået hvordan man tyder marketing-tallene..

Og endnu vigtigere - mener du at jeg vil blive glad for TV'et, når jeg sidder og ser fodbold på det?
@Wendelboe:

Det findes ikke noget materiale, som bliver vist ved 100 Hz eller mere. Det, der kommer ud igennem væggen (eller via parabol), er 50 Hz.

Hvis en skærm hakker, er det derfor ikke, fordi den "kun" viser 50 Hz, men netop fordi den ikke viser 50 Hz.

For at få en tilfredsstillende oplevelse skal din skærm kunne vise 50 Hz (ordentligt) ved almindeligt TV samt 24 fps i forbindelse med Blu-ray-visning.
Af Wendelboe
Ja, der er ikke noget at sige til det, hvis Fru Hansen står nede i sin lokale Radio-/TV-bix og bliver forvirret..

Nå, men tak! Jeg læser ikke i anmeldelserne at W6'eren ikke er god til sport, så jeg gætter på at jeg har fundet mit nye TV..
Af HAT
W805B er også en fed og forholdsvis billig skærm. Eneste detalje ved det er at det er noget l... hvis den skal hænge på væggen.
Af samme grund har jeg lige bestilt et Panasonic 50" LED TX-L50E6Y, som pt. kun koster 5500,-.... Den har ikke 3D men ellers har den fået rigtigt gode ord med på vejen. Sågar mener nogle anmeldere at den slår Panasonics egen topmodel 8) Tror ikke man kan finde bedre value-for-money