Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ShooterDK
Hej alle!

Jeg skal købe ny skærm (Sony W805B), men da jeg har nultolerance over for pixel fejl, og producenterne ikke er af samme mening, er returret vigtigt for mig. Jeg vil gerne kunne bestille på nettet, men have mulighed for fysisk at kunne levere den tilbage uden ekstreme udgifter til transport af skærmen.

Jeg har fundet min kommende skærm på bilka.dk, men ved i om jeg kan tage skærmen i brug for tjekke efter pixelfejl, og pakke den sammen og levere den tilbage hvis jeg ikke er tilfreds? Selvfølgelig i væsentlig samme stand.

Ved om det kun er bilka man kan levere tilbage til eller og bl.a. føtex som de samarbejder med? Dette skyldes jeg har meget længere til en bilka end føtex. :)

Jeg ved godt det er lettere at få svar fra dem, men de holder lukket til tirsdag og hvis nogen alligevel ved det.

På forhånd tak.

/Theis Jensen
Af Mortenhans89
Straks du bryder emballagen i bilka, så nægter de at tage den retur. Det står klart og tydeligt når man køber fx et tv derinde.
Ved ikke hvordan det er i Fona og Expert, men i Elgiganten ved jeg at de kører 14 dages fuld returret, hvor du kan teste produktet i 14 dage og levere det tilbage hvis du ikke er tilfreds. Tror også at komplett kører den service, men de har vidst ingen fysiske butikker.
Af ShooterDK
Jeg ved godt, at jeg ikke har returret, hvis jeg fysisk køber skærmen i butikken, men jeg ville også bestille den på deres hjemmeside. Jeg ved bare ikke om den lovpligtige ret på 14 dages returret (som bilka har forlænget til 30), også gælder hvis produktet er prøvet.

De skriver selv dette:
Ifølge forbrugeraftaleloven har du 14 dages fortrydelsesret efter modtagelsen af varen. Varer købt på Bilka.dk er dog omfattet af Bilka’s forbedrede fortrydelsesret, sådan at du inden for 30 dage efter modtagelsen af varen kan fortryde dit køb. Ved fortrydelse skal varen være i væsentligt samme stand som ved modtagelsen, og varen skal returneres i original emballage.

Udfra det tror jeg godt, jeg kan prøve den, så længe jeg pakker den forsvarligt sammen i original emballage og i samme stand, så den kan sælges videre.

Jeg er bare ikke sikker på, om jeg tolker det rigtigt.
Brugeravatar
Af Koluda
Har leveret et 2 TV retur i bilka, det ene samme dag, det andet efter et par dage, uden problemer..

Så passer altså ikke helt.
Af Supergris
FONA handler jeg personligt ALDRIG igen...
Der ved jeg, at du ikke kan levere varen tilbage, bare du har åbnet emballagen en lille smule!
Af M.Madsen
ShooterDK skrev:Jeg ved godt, at jeg ikke har returret, hvis jeg fysisk køber skærmen i butikken, men jeg ville også bestille den på deres hjemmeside. Jeg ved bare ikke om den lovpligtige ret på 14 dages returret (som bilka har forlænget til 30), også gælder hvis produktet er prøvet.

De skriver selv dette:
Ifølge forbrugeraftaleloven har du 14 dages fortrydelsesret efter modtagelsen af varen. Varer købt på Bilka.dk er dog omfattet af Bilka’s forbedrede fortrydelsesret, sådan at du inden for 30 dage efter modtagelsen af varen kan fortryde dit køb. Ved fortrydelse skal varen være i væsentligt samme stand som ved modtagelsen, og varen skal returneres i original emballage.

Udfra det tror jeg godt, jeg kan prøve den, så længe jeg pakker den forsvarligt sammen i original emballage og i samme stand, så den kan sælges videre.

Jeg er bare ikke sikker på, om jeg tolker det rigtigt.

Du tolker det korrekt. Det er de samme regler som gælder alle internetkøb. Det sikrer at du kan se produktet i funktion og fortryde dit køb, når du køber via Bilka.dk.
At varen skal returneres i væsentlig samme stand, betyder blot at du skal pakke det så pænt som muligt i originalemballagen.
Af stensen
ved godt, at jeg ikke har returret, hvis jeg fysisk køber skærmen i butikken, men jeg ville også bestille den på deres hjemmeside. Jeg ved bare ikke om den lovpligtige ret på 14 dages returret (som bilka har forlænget til 30), også gælder hvis produktet er prøvet

Hvis du køber noget i en butik så spørg om der er returnerings muligheder.
Kik på din kvitering-OG SØRG FOR der står 14 dages returret.

Der kan også stå på din kvitering-- embalagen ikke må være brudt/åbnet.
Snak med butikken - skriv på kvittering at varen må af prøves,og få en underskrift.

Her kommer så den gode nyhed.
Når du køber varer på nettet HAR DU ALTID 14 dage til at fortryde dit køb/handel.
Det vil sige du kan prøve varen i ca 12 dage og sende den retur hvis du er utilfreds.
Af ShooterDK
Dette står på min kvittering:

Bytteservice
Du har 30 dages returret. Varen skal være i samme stand som du modtog den og i original og intakt emballage. Du kan sende varen tilbage eller henvende dig i dit nærmeste Bilka eller A-Z varehus, så sparer du fragten tilbage.

Intakt emballage? Hvordan stemmer det overens med, at jeg kan bryde emballagen og prøve produktet i op til 14 eller 30 dage, som bilka tilbyder?
Af stensen
Varen skal være i samme stand som du modtog den og i original og intakt emballage.
Her kommer min fortolkning af det skrevene.

Varen skal være i samme stand - Altså ingen ridser eller
defekte dele fra eller på varen.

Emballage skal være i samme stand - Altså ingen huller eller
manglende dele fra emballagen.

For at kunne fortryde sin handel på nettet. Er for at sikre sig at det
man køber svarer til det man forventede sig.
Det han man mulighed for i en butik
og derfor ser du sjældent at der står på din kvittering 14 dages retur.

Skriv til forbrugerstyrelsen,og få deres fortolkning af det skrevene..
For alting handler om fortolkning,når det går rettens vej..
Af DavidHimself
Komplett.dk har 45 dages, fuld OG fri returret :)

Du skal nok ikke regne med at du kan ridse rammen eller noget som helst andet - men hvis blot du returnerer produktet i cirka samme stand som du modtog det er du "home free"... jeg har flere gange returneret ting efter cirka 30 dage og det er indtil videre gået fuldstændig gnidningsfrit 8)
Af doomguy
"Hvis varen er bestilt på nettet, er købet dækket af reglerne for e-handel, selvom du henter og betaler varen i den "fysiske" butik."
https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine%20 ... on/fortryd

Og det betyder at du naturligvis kan afprøve varen med mindre der er tale om softwarelicens og lignende.

Jeg kan også sige god for kompletts returret. Jeg har benyttet den to gange uden problemer. De refunderede også de oprindelige forsendelsesomkostninger (30 kr. til omdeling). Jeg ved ikke om de med "gratis retur" mener at de også refunderer de omkostninger man har til at sende varen retur. Det undersøgte jeg ikke. Det er jo lige før man føler at man udnytter dem hvis man sender noget retur så..
Dog mindes jeg at de var lidt sløve med at refundere pengene, men de kom da indenfor de 30 dage, som de skal.
Af ShooterDK
Jeg tror i misforstår mig. Jeg har bestilt på bilka.dk og får den leveret, men jeg ønsker at kunne levere den tilbage fysisk i deres butik hvis den ikke tilfredsstiller. ;)
Jeg gider ikke betale 300 kroner eller mere i fragt tilbage til en webshop hvis ikke jeg er tilfreds. Oven i det så ser det ud til at bilka er billigst med den skærm jeg har bestilt (50" W805) til 7499 kroner. :)
Af doomguy
Ok, jeg tror jeg er med nu. På deres hjemmeside står der følgende:

"Ifølge forbrugeraftaleloven har du 14 dages fortrydelsesret efter modtagelsen af varen. Varer købt på Bilka.dk er dog omfattet af Bilka’s forbedrede fortrydelsesret, sådan at du inden for 30 dage efter modtagelsen af varen kan fortryde dit køb. Ved fortrydelse skal varen være i væsentligt samme stand som ved modtagelsen, og varen skal returneres i original emballage."

Længere nede står der følgende:

"Du kan gøre din fortrydelsesret gældende ved at nægte modtagelse af varen, ved at aflevere den tilbage i dit lokale Bilka eller A-Z varehus eller ved at returnere varen til en af Bilka.dk angivet returadresse."

Det må betyde at du fint kan levere den afprøvede vare tilbage til et varehus (men ikke føtex).