Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen :)

Jeg står her og skal til at anskaffe mig en fladskærm (Nu er jeg sku langt om længe blevet træt af mit kæmpe monster af en Dell Trinitron 19")

Men det forudsætter jo lidt at jeg kan bruge den til gaming! Primært counter-strike & World Of Warcraft, skal den kunne trække uden problemer, da det er det som jeg får de fleste af mine timer foran skærmen til at gå med!

Nu er det sådan at jeg ikke lige er den store haj til at bedømme hvad der eventuelt kunne være godt at game på i et prisleje op til maksimum 4000, - og derfor håber jeg lidt på jeres hjælp i den sammenhæng!

Skærmen skal minimum være 19 tommer (ser dog gerne hvis det kunne blive 20, men hvis dette ikke er muligt, er 19" helt fint)

Jeg har computeren til at trække langt de fleste spil i 1600x1200 i højeste opløsning, så det skal være en være en skærm som kan stå mål med dette.. (Spiller dog selv kun i 1280x1024, så hvis den trækker den opløsning maks, er det helt perfekt).

Jeg har kigget på følgende skærme:
Samsung 206BW
VS, VX922
Samsung 940BF

Jeg har været inde og læse bedømmelser af dem allesammen, men konklusionen syntes jeg er noget tvetydigt.. Pt. hælder jeg mest til 206BW'eren, da den har de 20" som jeg helst vil have, men hvis VX922 er meget bedre at spille på, så er størrelsen underordnet..

Håber i kan hjælpe mig med at træffe det rigtige valg!

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg vil også vurdere VX922 som den hurtigste, men de to andre er da bestemt også godt egnede til spilbrug. Der har også været en del rapporter om pixelfejl på ViewSonics VX922 - desværre.
Jeg har computeren til at trække langt de fleste spil i 1600x1200 i højeste opløsning, så det skal være en være en skærm som kan stå mål med dette.. (Spiller dog selv kun i 1280x1024, så hvis den trækker den opløsning maks, er det helt perfekt).
Du skal være opmærksom på, at en fladskærm kun har én rigtig opløsning, som kaldes for "native opløsning". Du kan naturligvis godt køre i andre opløsninger, men fordi det er et digitalt display, vil der være fysiske pixels, som skal udfyldes. Du kan således ikke rigtig køre én opløsning i spil og en anden på skrivebordet uden en vis form for kvalitetstab.

Sats derfor på den skærm, som har den rette opløsning. For Samsung 206BW er det 1680x1050 - fordi den er widescreen og for de to andre er det 1280x1024.
Af Simms
Rasmus Larsen

Mange tak for svaret, det gjorde mig en del klogere :) - Det dillema jeg står i nu, det er at jeg helst vil have en skærn på enten 20" eller 22" - kender du nogle som vil være egne sig til mit brug? :)

Et lille ekstra spørgsmål.. Blev anbefaldet denne igår:
Samsung 226BW - Af en kammerat som gamede WoW, og det er jeg ikke i tvivl om at den ville kunne trække ganske fint.. - Men når jeg spiller cs, spiller jeg det jo i 800x600 - ville den kunne følge med i den opløsning, uden det blev et helvede at se på? - Har læst i reviews'ne at en har testet den i Quake2/cs:s osv, og skriver den køre perfekt i dette..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ofte indstille skærmene til at beskære billedet, så der blot vises sorte kanter når opløsningen er lavere end native. I 800x600 vil du således få to brede sorte kanter på 440 pixels i hver side af skærmen og 225 pixels øverst og nederst på skærmen. Dette kan også gøres i indstillingerne for grafikkortet hvis det viser sig at skærmen ikke selv kan finde ud af det.

Pt. er Samsung 226BW eller HP W2207 det bedste bud på en 22" gamerskærm. Du kan læse en brugers anmeldelse af HP-skærmen her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3620
Af Simms
yakken:

Det gjorde mig faktisk så meget klogere at jeg har valgt at gå efter 226BW'eren, da jeg mener det er den som ville kunne give mig den bedste "spil-oplevelse" og samtidig også ville kunne fungere til almindeligt kontorbrug/handleplaner osv, som der jo engang imellem skal arbejdes på :)

Mange tak for hjælpen!