Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej FP,

Jeg har købt et Sony W805. Men uanset hvor mange gode forslag jeg har fået til kalibrering, så føler jeg mig ikke helt tilfreds med resultatet.

Kan det anbefales at få det kalibreret i Expert hvor jeg har købt tv'et?

De putter vidst nok noget udstyr på, men gør det en væsentlig forskel?
Hvis de foretager en egentlig ISF-kalibrering, hvad jeg er temmelig sikker på ikke er tilfældet, kan det da overvejes, om det er værd at smide en tudse efter.

I modsat fald ville jeg personligt holde på skejserne og overveje, om det mon var den rigtige skærm, jeg havde valgt, hvis jeg ikke kunne opnå et tilfredsstillende resultat via Flatpanels' guidelines.
Af NickAndreasen
Tusinde tak for svaret.

Altså de kommer en såkaldt "spyder" på skærmen. Aner ikke hvad det vil sige.

Men der er tale om Sony 55w805 som burde give en super billede. Det gjorde det i butikken i hver fald.
Det vil jeg tillade mig at tvivle på.

Dels er skærmene aldrig korrekt indstillet i "konsum"-varehusene (modsat visse entusiastbutikker). Dels kan man som forbruger -- bl.a. som en konsekvens af førnævnte -- ikke vurdere den reelle kvalitet af billedet ved at kigge i en butik.
En kalibrering skal foretages under de forhold skærmen skal bruges i, med andre ord er det ikke i butikken.
Kalibreringen tager hensyn til rummets belysning, og den er ikke den samme som i din stue.
Hvis der bruges indstillinger til kalibrering, foretaget på en anden skærm, kan dette faktisk give et dårligere resultat end ingen kalibrering ( når vi taler om producentens mest optimale billedindstilling ).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NickAndreasen skrev:Tusinde tak for svaret.

Altså de kommer en såkaldt "spyder" på skærmen. Aner ikke hvad det vil sige.

Men der er tale om Sony 55w805 som burde give en super billede. Det gjorde det i butikken i hver fald.
Spørgsmålet er mere hvad de så rent faktisk justerer på når de har Spyder siddende. Man kan jo justere på ret meget, men hvis man bare kører den basale guide fra Spyder, så får du ikke justeret gammakurven ind, hvilket så ikke giver dig ret meget for det er dér du vinder på billedkvaliteten.

En kalibrering af denne skala kræver noget fiflen med håndtagene i den avancerede menu.