Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MSS
Hej FP.

Min og bror og jeg købte vores første fladskærms TV i 2008, en Samsung model LE40A656. Vi købte det dengang hvor MPEG 2 var kommet og MPEG 4 ville komme senere, dette var vi ikke blevet oplyst om ved forhandleren og derfor indledte vi en sag med forbrugerstyrelsen og denne er lige blevet afgjort til vores fordel og vi kan nu hæve 4000,- for disse TV, en udmærket pris vil jeg mene.

Nu står vi så og skal have nyt tv. Det første der slår mig er at det er blevet en endnu større jungle nu end det var dengang, derfor håber jeg på at kunne få en god rådgivning herinde(da jeg ved at sælgere i diverse forretninger bare skal have så meget provision som muligt). Vi står i mellem to scenarier:

1. Køb et nyt dyrt TV som er fremtidssikret

2. Køb et TV som ligger i prislejet 4000,- (+- 1000,- - 2000,-). Og vent med at købe "nyt dyrt" til 4k(Eller andet nyt?) er kommet ordentligt på markedet til en ok pris.

Hvad vil i anbefale? Jeg hælder mest til nummer 2 selv, men er slet ikke sikker.
Derudover kunne jeg rigtig godt bruge nogle bud på de bedste handler lige nu til omkring de 4000,-, eller hvis man kan gøre en endnu bedre handel så smid os endelig den op.

Med venlig hilsen,
en forvirret forbruger som vil gøre den bedste handel :)

God weekend!

EDIT: Bud på specifikke specifikationer som er vigtige modtages også meget gerne.
Af troopa85
Det kommer jo helt an på jeres økonomi, man ved aldrig hvad fremtiden bringer af teknologi og nye standader og man kan aldrig "fremtidssikre" sig helt.

Når det er sagt er der dog et par ting der ser ud til ville vinde indtog på markedet inden for de næste år, OLED og 4k tv. I øjeblikket kommer de fleste af topmodellerne med 4k men OLED TV koster stadigt meget mere end hvad de fleste er parat til at give, og de findes endnu ikke i 4k. Personligt tror jeg at OLED 4k tv vil være til at betale om ca 5 år, og at OLED iløbet af de næste år vil overtage markedet grundet den forbedrede billedekvalitet.

Læg dertil at der nok også kun vil være sparsomt 4k materiale i løbet af de næste år, så vil jeg mene det giver mest mening at finde et almindeligt full hd tv med et godt billede til en god pris.

Men igen det er svært at rådgive om da jeg ikke kender jeres økonomi hverken nu eller om 5 år, og heller ikke kan spå om fremtiden. Du snakker lidt om et prisleje på 4000, for den beskedne sum er det nok svært at få noget specielt godt og man er i hvertfald et stykke fra de gode full hd skærmes prisleje, man vil nok op og skulle give 6000-8000kr afhængigt af størrelse (eks sony w828) for at få noget jeg personligt mener er værd at opgradere til, og som snildt skulle være tilstrækkeligt de næste 5-7år til OLED og højere opløsning er standard.
Brugeravatar
Af edinger
@MSS:

Hvis billedkvalitet er den væsentligste "specifikation", så snup en X60'er og kobl en boks på. Så skulle du være ganske "fremtidssikret".

Review: AVForums
Af MSS
Det er selvfølgelig den vigtigste, men hvad skal man ellers tænke på?
100hz skal man vel og også have, hvis det er til at få for 4000,-?
Og kan se X60 kun er 720p og Plasma?

Og derudover regner jeg snart med at investere i en PS4 som skal bruges til gaming.
Senest rettet af MSS 11 apr 2014, 14:12, rettet i alt 2 gange.
Af troopa85
Hvis du gerne vil game så er det vigtigt dit TV har lavt input lag, jeg ville kigge efter Sonys w6 eller w7 (hvis du vil give det ekstra) som nok er det du kan få i dit prisleje. Disse TV udmærker sig ved godt sort niveau og kontrast og lavt input lag, eksempelvis:

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600123720

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600123950

Ideelt set ville jeg gå efter Sonys w828, men lyder ikke til du i øjeblikket er villig til at betale de 6000 et 42" koster eller 8000 et 50" koster....Specielt 50" versionen har en utrolig god pris og ville være blandt mine top valg i øjeblikket og et TV der sagtens kan bruges de næste 5-7år.