Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
Jeg kan se at mange af de nyere OLED og 4K TVer har DisplayPort og HDMI.

Har DisplayPort overtaget den analoge (VGA) port som mange af de "gamle" TVer har nu?

Jeg er nemlig ved at bygge en HTPC og den har kun HDMI 1.4a dvs når jeg engang skifter til 4K, kan jeg ikke opnå 60 fps i 4K via HDMI porten. Så jeg er nødt til at bruge DisplayPort istedet.

Så er det noget vi vil se på kommende 4K TVer? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Næsten alle branchens medlemmer har skrevet under på, at VGA udfases senest i 2015. Så det bliver nok sidste år, at vi ser VGA (og evt. VGA-omformere) på tv-skærme.

HDMI og DisplayPort ligner fremtidens stik og når VGA udgår, så kan jeg forestille mig, at DisplayPort samler op, ja.

Den nuværende DisplayPort 1.2 understøtter 4K, men der er faktisk en DisplayPort 1.3 lige på trapperne, som understøtter op til 8K eller to 4K skærme på samme kabel.
Af Lape
Synes bare ikke de første 4K TV har DisplayPort? Har kun fundet et par enkelte med det. Men ellers er det udelukkende HDMI?

Jeg forstår ikke de smider HDMI 1.4a på de helt nye OLED/4K TV hvis det er begrænset til 30 fps. Film begynder jo allerede at komme i mere end 30 fps..

Burde de ikke havde brugt HDMI 2.0..?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der findes jo kun Full HD OLED-TV lige nu, så her er HDMI 1.4a nok, men et Ultra HD uden HDMI 2.0 er bare tumpet. I deres iver for at få nye produkter på gaden, hopper producenterne ind imellem over hvor gærdet er lavest.
Af Lape
Okay, tak for hjælpen. Jeg vil så håbe på at DP bliver standard på 4K TVer om et år eller to :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ved ikke om DP bliver vidlt udbredt, umiddelbart tror jeg mere det bliver en niche på den korte, mens HDMI fortsætter som den udbredte - på trods af at DP er den langt overlegen.

Men hvis du samler en PC til 4K, giver det vel ingen mening at have den uden HDMI 2.0 alligevel? Det kræver jo også power at afspille indhold i 4K, så når det bliver aktuelt i nær fremtid, vil en grafikkort opadtering vel være nødvendig uanset hvad?
Af Lape
Jeg mangler kun bundkort og CPU til min HTPC. CPUen bliver en i3-4150T dvs to kerner og HT, hvilket er nok til 4K :) Men jeg tror bare ikke de nyere bundkort (Z97, som snart kommer) får HDMI 2.0 i starten, derfor havde jeg håbet på DP blev standard istedet for VGA.

Men ellers må jeg jo skifte bundkort når det bliver aktuelt med 4K..
Af Lape
Ja det bliver software der klarer det
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er bare spændt på hvordan software dekodning håndterer det. Tænk f.eks. udgivelser i 4K@60Hz, f.eks. timelapse eller dokumentarer.

Hvad jeg hører ude i byen, så har flere personer problemer på et Intel i3 eller i5 system med at dekode blot Full HD HEVC-enkodet indhold.

Tag f.eks. DivX's publicerede tests.
Med et system bestående af i7 CPU (3.5 GHz, 4 kerner og 8 threads) kunne de hive følgende i HEVC:
210.9 fps ved 720p
101.5 fps ved 1080p
29.6 fps ved 4K

Det kan sagtens være at jeg bekymrer mig uden grund, da vi stadig er tidligt i processen, men jeg tror bare ikke, at det vil blive en optimal løsning med 4K in mind.
Af BudZa
Jeg er helt enig, har selv hentet bunny videoen i 1080p og kørt den via min stationære computer. og er du sindsyg den throttler når videoen starter. Det må kræve nogle hestekræfter at få det implementeret i et fjernsyn.
Af Lape
Tror nu ikke min i3 vil få nogen problemer når det bliver aktuelt for mig. Som du selv siger er det meget tidligt i processen. Ellers må jeg jo skifte noget. Men hvis det er planen ARM CPUer skal kunne trække HEVC, mon ikke en forholdsvis kraftig HTPC også klarer det :)

Hvad er det for en bunny video? HEVC? Kan da prøve på min i7 og disable cores.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men ARM chips vil vel i stor grad være komplementeret af HEVC hardware acceleration i de tilfælde, hvor de kan håndtere f.eks. Full HD og 4K?