Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg er på udkig efter en fladskærm som er hurtig nok til at kunne klare mine hurtige ryk i musen i spil som counter-strike, uden at den på nogen som helst måde trækker slør eller lign, og en skærm som er behagelig i windows også.
Lige nu har jeg en ældre 19" CRT, som jeg gerne vil skifte ud.
Vil det være grimt at spille i 1024x768 i counter-strike:source?

Mit budget ligger omkring 2300-2500 kr.
Jeg synes ikke at jeg vil ha en 17" da det ville være fedt med en 19"
:D
Men hvis det er det som alle klart vil anbefale så kan det være at jeg må bøje mig.

Venter spændt på svar. Julen nærmer sig, og forældrene vil vide hvad man ønsker sig. hehe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus har efterhånden haft en del af de hurtige 19" modeller til test, så du kan jo passende læse de tests der ligger her på siden.

Af konkrete modeller finder du nok ikke så mange i prislejet under 2.500 kr. men kig på følgende modeller som kan fås for ca. 500 kr. mere:
Viewsonic VX924
Samsung 930BF
BenQ FP91GX
Af Qax
Ja, jeg har læst dem, men jeg har næsten ingen penge, og jeg får 2000,- til en ny skærm. resten er ud af et fattigt lærlingebudget, så vil en
Samsung 913N være god nok, eller skal jeg virkelig af med over 3000,- for en skærm?

Er fladskærme gode nok til at spille på, hvis man spiller på middel plan.
Jeg fik ikke svar på om man kan spille i 1024x768 eller om det bliver for grimt. Det koster jo kræfter at spille i 1280x1024 og folk er sværer at ramme da de jo så også er mindre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En fladskærm skal helst køre i sin native opløsning hvis du vil ha et godt resultat, men strengt taget kan man godt køre i 1024x768 men det vil nok se lidt hakket ud. 913N har ikke nogen DVI indgang og det er virkeligt et minus ved den - find hellere end 913B hvis det endeligt skal være den model.

Har du kigget på den her BenQ? Den er ikke dyr...
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159254

Edit: jeg kan se at 913B er udgået...
Af psychodad
Er fladskærme gode nok til at spille på, hvis man spiller på middel plan.
Ja de hurtigste fladskærme er fine til FPS-spil på middel plan. Men du vil dog nok ikke kunne undgå at se sløret når du kommer lige fra en CRT skærm til fladskærm.

Jeg vil også klart anbefale at du kører 1280*1024 med hensyn til billedkvaliteten.

Og du skal nok gå for en af de hurtigere fladskærme, dem som yakken allerede har listet.
Af Qax
Vil du så sige at BenQ FP91GX er bedre end Samsung 913N?
Min PC kan godt trække Source i 1024x768
AMD 64-3500+
2x512 Geil 2,5 CL
AX800 XL 256 mb
Af Qax
hovsa, glemte lige resten af sætningen.

... men kan den godt trække det i 1280x1024?
Af psychodad
Jeg ved ikke hvor god Samsung 913N er som gamerskærm, men jeg kunne da forestille mig at den BenQ er noget bedre til CS-Source da den er på kun 4ms responstid.

BenQ skærmen er jo testet er på sitet.

Du burde kunne trække CS-Source i 1280*1024 ved 80-100 fps på den hardware, men igen er jeg ikke 100% sikker.
Af Qax
Du skriver at BenQ FP91GX er testet her på siden, men jeg kan kun finde

12.12.2005: 17" BenQ FP71GX

Der er jo, så vidt jeg ved, forskel på 17" og 19" versionerne af fladskærme!?!
Af teamet
Nu ved jeg jo ikke, hvor seriøst du regner med at game, men jvf http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200511300730 kan du spille source i 1600*1200 med 4x AA og 16x AF til ca 45 fps. Hvilket virkelig giver dig massere af krafter til at trække lavere opløsninger. Det menneskelige øje kan optimalt se ca 60fps, men fuldt 3d bedrag opnåes ikke før ca 100fps. Hvis man nu antager at du køber en fladskærm, som er opgivet til 5ms gray2gray svare det til at din skærm kan tage 200fps. Dog er det meget optimistisk mht til hele farvespektret, hvor du ikke skal regne med mere end 16ms ~ 60fps.

Derfor er det alt efter hvor seriøst du vil game. God oplevelse koster plads, men er lig en crt skærm med god opdatering. Her er http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21864 et virkelig godt bud til billige penge.

Er du mere la la mht spil og går mere op i plads på skrivebordet, skal du selvfølgelig vælge en tft, og når du snakker lave tft opløsninger så kan dit grafikkort trække alt hvad du smidder efter det (undtagen f.e.a.r. måske :)), men så skal du til gengæld også se på lave opløsninger, hvilket kan være innerverende til tider...
Af Qax
Der burde gerne stå i min underskrift at jeg allerede har en 19" CRT.
Fujitsu x191
Den klarer 1280x1024 i 85 hz så den er fin nok, men den fylder alt for meget på spisebordet.

Jeg er ikke mega seriøs gamer, men jeg spiller da ikke på noob plan.
Det ses også ud fra mit valg af mus. MX512 og steelpad 4D

Men jeg tror jeg satser på den BenQ skærm.

En af mine venner har en ACER 1712(et eller andet) og den er underlig.
Ser man på den normalt, så kan man ikke se den gule farve som ulæst post har inde i indbakken i Hotmail, men ser man nede fra, så ser man farven. Sådan en skærm håber jeg for guds skyld ikke at BenQ FP91GX er.
Af Qax
MX510. :p
Det var en tyrkfjel
Af teamet
i det tilfælde skal du huske at aktivere noget aa og af.. Det har du virkelig masser af grafikkræfter til, og det giver et væsentligt pænere finish
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo det med farverne vil være det samme på BenQ skærmen. Det skyldes selve panelet i skærmen som er af typen TN. De er kendetegnet ved nogle generelt lave betragtningsvinkler især i det vertikale plan.