Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har været igennem en kalibrerings-dvd og endte op med nedenstående setings:

- Active Backlight OFF
- Backlight 40 (gør sort mere sort, men jeg synes man mister for meget lys hvis man går længere ned)
- Contrast 100
- Brightness 42 (sort i signalet svarer nogenlunde til det sorteste skærmen kan klare)
- Colour 55 (synes ikke man mister detaljer i farverne ved 55)
- Tint 0
- Sharpness -10 (ikke for meget og ikke for lidt)
- Black stretch Off (ser ellers umiddelbart lækkert ud med denne på ON, men man mister enormt mange detaljer i skyggerne)
- MPEG NR Off (alle detaljer på store enfarvede flader (såsom hud) mistes hvis den er slået til)
- DNR Off (igen, detaljerne går tabt og der kommer sære artefakter hvis den er på slået til)
- Colour temp Normal (Cool bliver for blåt, og Warm for rødt...)

Hele øvelsen gik for mig ud på at få den sorteste sort og den lyseste hvid, uden at miste detaljer i nogle af enderne. Jeg ville gerne have haft mere lysstyrke (Backlight) på, men så begyndte sort at blive mørkeblå/grå. 40 er mit personlige komprimis... Den sorte er rigtig nok lidt blålig, men det er ret normalt for en LCD, så vidt jeg forstår. Her hjælper det IKKE at skrue på tint, sætte ekstra rød på, skrue ned for blå osv., og jeg synes ikke det påvirker resten af billedet.

Den rigtige bagbelysning kan måske afhjælpe det blå skær. En blålig lampe (6500k?) vil vænne øjnene til blå, og de vil kompensere ved at filtrere lidt blå fra (så sort på skærmen ses som ren sort). Hvis man så samtidig sætter Colour Temp til Cool, burde det kompensere for, at man opfatter farverne lidt varmere i koldt lys.

Hvad er jeres erfaringer med kalibrering?
Af MoobaS
Jeg har absolut ingen erfaring med kalibrering ud over det jeg har prøvet mig frem med...men jeg vil sige tak for at poste dine indstillinger, for de har faktisk afhjulpet et problem jeg har haft siden jeg fik tv'et...har haft nogen problemer med et blåt skær på tv'et specielt hvis der kom meget blåt i billedet. Det er helt væk nu, så mange tak :)
Af Neonode
MoobaS skrev:Jeg har absolut ingen erfaring med kalibrering ud over det jeg har prøvet mig frem med...men jeg vil sige tak for at poste dine indstillinger, for de har faktisk afhjulpet et problem jeg har haft siden jeg fik tv'et...har haft nogen problemer med et blåt skær på tv'et specielt hvis der kom meget blåt i billedet. Det er helt væk nu, så mange tak :)
Kører du med digitaltuner eller analog?
Af MoobaS
Neonode skrev:
MoobaS skrev:Jeg har absolut ingen erfaring med kalibrering ud over det jeg har prøvet mig frem med...men jeg vil sige tak for at poste dine indstillinger, for de har faktisk afhjulpet et problem jeg har haft siden jeg fik tv'et...har haft nogen problemer med et blåt skær på tv'et specielt hvis der kom meget blåt i billedet. Det er helt væk nu, så mange tak :)
Kører du med digitaltuner eller analog?
Øøøeh...har selector så det må vel være digital?
Af TYBO
Tommy: Har du oplevet at dit TV har udsendt nogle meget høje lyde mens du ser TV ?

Det sker ikke hver dag men har oplevet det et par gange.
Af thorber
Jeg har prøvet at sætte mit 37c3000p op efter din beskrivelse tommyhj, men synes det bliver for "mørkt".
Jeg har brugt dine indstillinger, men øget backlight og brightness til 70, og der passer det ret godt til mig.
Der skal selvfølgelig rodes noget mere. ;)
Hvor får man fat i sådan en kalibrerings DVD?
Af TYBO
Du kan downloade en på recordere.dk
Af eac
Her er de indstillinger, som efter min mening gi´r det mest naturlige billede på mit Toshiba, når jeg ser på DVB-t - kommentarer modtages gerne!!

- Active Backlight OFF
- Backlight 70
- Contrast 55
- Brightness 65
- Colour 30
- Tint 0
- Sharpness -20
- Black stretch Off
- MPEG NR Low
- DNR Low
- Colour temp Normal
Af David84
Hvad er forskellen på en DVB-T og så analog signal. jeg har selv en 42C3030D men kører på analog da vi har kabelTV i lejligheden. Billedet stor utrolig dårligt, men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at det står bedre?

KAn jeg på nogen måde bruge min DVB-t med KabelTV?

På forhånd tak
Af Datamax
til kabeltv skal du bruge en digital modtager går ud fra du har tdc så skal du have en selector så får du meget bedre billed , du kan ikke bruge din dvb-t til kabeltv på nogle måde,