Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Alle skriver om skærme, der ser grå ud, når de bliver sorte. Min bliver så sort, at al tekst på skærmen bliver helt grå og dæmpet.
Er der nogen, der ved, hvilken indstilling, jeg skal ændre på for at komme af med det?

Jeg har skrevet de indstillinger ned, som Elgiganten har kalibreret på. Er der nogen, der efter jeres mening skal ændres? (jeg har slået perfect natural motion helt fra for at undgå, at billedet hakker ved hurtige kamerabevægelser)

Billedtype: standard
Backlight-kontrast: 69
Farve: 61
Skarphed: 5
Støjreduktion: middel
MPEG - artefakt-reduktion: middel
Pixel Precise HD:
- Perfect natural Motion: middel
- Clear LCD: til
- Avanceret skarphed: til
- Dynamisk kontrast: Fra
- Dynamisk baggrundslys: Bedste billede
- Farveforbedring: Middel
Avanceret:
- Lyssensor: til
- Gamma: 0
- Farvetemperatur: Varm
- Videokontrast: 97
- Lys: 53

VH Maja
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dynamisk baggrundslys. Slå det fra.

Dertil bør du også fjerne den avancerede skarphed. Umiddelbart ville jeg også gætte på, at farvepeofilen burde have stået på film og ikke standard. Har du betalt penge for det der?

Kunne du ikke holde spørgsmål til samme TV i én tråd i stedet for at oprette flere, når emnet basalt set er det samme?
Hej Maja.

Hvilken Elgiganten har lavet den?

Prøv og brug disse ændringer.

Billedtype: standard
Backlight-kontrast: 69 - sæt den op på 80
Farve: 61
Skarphed: 5 - skal ned på 2 eller helt fra
Støjreduktion: middel - skal slåes fra
MPEG - artefakt-reduktion: middel - skal slåes fra
Pixel Precise HD:
- Perfect natural Motion: middel - skal stå på høj
- Clear LCD: til
- Avanceret skarphed: til - skal slåes fra
- Dynamisk kontrast: Fra
- Dynamisk baggrundslys: Bedste billede
- Farveforbedring: Middel - skal ned på lav
Avanceret:
- Lyssensor: til - skal slåes fra
- Gamma: 0
- Farvetemperatur: Varm
- Videokontrast: 97 -
- Lys: 53
Det er Elgiganten i Hillerød.

Jeg prøver gerne med dine indstillinger, men jeg har været nødt til at slå den Perfect Natural Motion fra, fordi jeg slet ikke kunne holde ud at se på de hurtige bevægelser. Nu hakker billedet så til gengæld, så jeg sidder og overvejer, om det virkelig er en af de to ting, man er nødt til at vælge mellem.
Men jeg prøver lige dine forslag :)

VH Maja
SmileyFace skrev:Det er Elgiganten i Hillerød.

Jeg prøver gerne med dine indstillinger, men jeg har været nødt til at slå den Perfect Natural Motion fra, fordi jeg slet ikke kunne holde ud at se på de hurtige bevægelser. Nu hakker billedet så til gengæld, så jeg sidder og overvejer, om det virkelig er en af de to ting, man er nødt til at vælge mellem.
Men jeg prøver lige dine forslag :)

VH Maja

Mine forælre har selv det tv og er blevet indstillet med kalibrerings udstyret herhjemme. Hvis du har den på høj, så hakker billedet ikke. Hvad mener du med de hurtige bevægelser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Disse bevægelses-systemer laver jo netop flest fejl i billedet når der er meget bevægelse. Vi anbefaler altid at man slår det fra.
Nej, det kan Ikke passe, at billedet skal hakke eller ligefrem pixelere, som du beskriver det.
Der må være et eller andet galt et sted i kæden.
Måske det kun er et problem ved afspilning af film ved 24 billeder pr. sekund, eller er der også et problem, når der ses tv?
jones31, hvordan kan du finde på, at skrive, at Natural Motion SKAL stå på høj?
Jeg kender kun enkelte , der foretrækker det, derimod har jeg været mange steder for at slå det fra i indstillinger, da folk ikke kunne forstå, hvorfor deres billede lignede noget, der var optaget med hjemmevideo.
Jeg kan i få tilfælde, finde på at bruge det ved nogle sportsudsendelser, men om folk foretrækker det eller ej, må vel være en smagssag?
Selv gør jeg så ABSOLUT ikke...
Supergris (fedt navn), tror du, der er noget galt med skærmen, når den hakker?
Jeg har prøvet med flere forskellige film, og jeg synes, jeg kan se, at den hakker, når kameraet panorerer langsomt hen over et billedet, fx i naturprogrammer. Hvis jeg slår "perfect picture" til selv ved "lav", holder det op med at hakke, men så kommer al støjen, når kameraet eller noget i billedet bevæger sig hurtigt. Jeg er virkelig i tvivl, om jeg skal beholde den skærm, men det virker, som om at alle LCD'er har det problem. Jeg overvejer måske at prøve en Panasonic i stedet, for det problem oplevede jeg aldrig med min gamle plasma, men hvis det er en LCD-skærm, så har den vel samme problem?
Jeg har i øvrigt oplevet med tre forskellige skærme (LG, Philips (mit) og Samsung), at lyden kommer ud af sync, når de bliver sat igennem en digitalboks. Det er da også møgirriterende! (og lydforsinkelses-funktionen virker hat)