Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej proffer

Jeg er flyttet i hus, så stuen er vokset markant i forhold til min gamle lejlighed. I øjeblikket sidder jeg 4,5 m fra mit gamle Panasonic på "42", hvilket ikke er tilfredsstillende.

Har kigget på markedet, og læst at "60" ville passe fint til en afstand på 4,5 m. Problemet er dog, at mængden af skærme i den størrelseorden er yderst begrænset sammenlignet med "55", med medmindre man vil betale 15-20 tusinde.

Så spørgsmålet er om det er en dårlig ide at vælge "60" (havde samsung PS60F5505 i tankerne) i stedet for "55". Og i så fald hvilket tv i størrelsen "55" bør jeg vælge, når budgettet er på 10 tusinde?

Det skal lige nævnes, at stuen er meget lys, hvor 2 ud af 4 vægge kun består af ruder (næsten:-D). Så er det bedre at vælge LED i stedet for plasma?

Ved ikke om det har nogen betydning til jeres forslag af skærm, men vi ser en del sport, og gamer en gang i mellem på PS3.

Mvh.

Solkongen
Når det gælder TV (og billede generelt) har størrelse helt klart noget at sige. Især hvis man skal spille og se film. Og selv om at man kan sige: 5" herrer gud, det er ikke meget", så giver det alligevel (cirka) 19% større billed-areal.

Der er pros og cons ved det hele (teknoligi-mæssigt)... plasma er døende så du skal være hurtigt ude hvis du skal sikre dig de bedste af skærmene, hvis ikke det allerede er for sent. Normalt anbefaler man ikke plasma til konsolspil, pga burn-in faren. Personligt har jeg aldrig haft problemer med det.

Komplett.dk havde 60LN575 til 9000,- på et tidspunkt... jeg skal ikke kunne afvise at du kan få den til samme pris igen hvis du ringer til dem - de plejer at være flinke. Det er faktisk en rigtig glimrende skærm.

Du kan også spise pasta og ketchup i en måned til og springe på 55" 8005 ;) https://www.komplett.dk/samsung-55-3d-l ... 005/809104. Det er et ultra high-end TV, forrygende billedkvalitet... og personligt mener jeg at Samsung (nu) har en smart-tv-del der rent faktisk fungerer.

Der er også virkelig meget value-for-money at hente i 55" ST60 fra Panasonic. Med "plasma-spidsfindighederne" in mende, kunne det være en model at gå efter... med mindre det allerede er for sent.
Jeg har lige læst, at der ikke lang tid til at Samsung kommer ud med deres 2014 skærme. Burde det så ikke være en ide, at vente til lanceringen? Jeg formoder at prisen på modeller fra 2013 vil falde.

Men jeg kan godt se, at en reduktion på 19% er meget. Og måske for meget. Hvad ville du vælge når afstanden er 4,5 m?
Det er ikke muligt at rådgive hvorvidt du skal vente eller ej, for det kan også ske at prisen pludselig stiger i takt med at flere og flere forhandlere får dem udsolgt, og derved er der ikke så meget konkurrence om laveste pris, men det kan også ske at skærmen er udsolgt overalt, og så står du og skal ofre penge på en 2014 model, som starter i et helt andet prisleje end 2013 modellerne står i lige pt.