Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nikobo
Jeg står i den situation at jeg endnu ikke er gået over til digitalt tv. Kører stadig på det gamle analog signal og har allerede mistet en del kanaler.
Det ser nu ud til at jeg står til at miste alle kanaler da de vil lukke for det analog signal :(
Jeg kan dog ikke helt beslutte mig for om jeg vil ud og investere i et helt nyt TV eller om jeg skal være økonomisk fornuftig og bare købe en boks så jeg kan modtage digitalt signal.
Mit nuværende tv er et Panasonic TH-42PZ85EA og har egentligt været ganske tilfreds med det. Fjernsynet bliver brugt til film og almindeligt fjernsyns kiggeri O_O
Står selv med disse fordele og ulemper -
Boks
Ulemper:
- Skal ha en boks stående
- En til fjernbetjening

Fordele:
- billigste alternativ

Nyt TV:
Ulemper:
- Dyrt $$

Fordele:
- ingen boks
- kan få et "pænere" og større tv
- evt. bedre billede kvalitet

Jeg er lidt i syv sind om hvad jeg skal gøre og vil gerne høre jeres mening om det.
Hvor meget vil det koste at erstatte mit nuværende TV uden at gå ned i billede kvalitet?
Skulle jeg have et nyt TV ville jeg gerne have et større et (+50").
Hvilket prisleje vil jeg skulle op i før det ville være fornuftigt at udskifte mit Panasonic hvis man skulle have et +50" med en del bedre billede kvalitet?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp :)
Af Kaare
Dine spørgsmål er og bliver subjektive vurderinger, hvorfor jeg vil anbefale dig bare at lytte til dit indre jeg. Alle tv, selv de prisbillige, præsterer en god billedkvalitet, hvis det er indstillet korrekt, så hvis du vægter ønsket om en 50" skærm højere end at bevare dit nuværende tv med anskaffelsen af en converterboks, så er det det, du skal. Modsat, en converterboks koster så vidt jeg ved kun et par hundrede kroner, så det er ingen herregård, hvis du alligevel senere fortryder og vil have et nyt tv med kabel-tuner. Held og lykke med dit valg.
Af Globulus
En boks koster nok mindst 500 kr for DVB-C eller 600-700 kr for DVB-T2. Regn med lidt mere hvis det ikke blot skal være en tilfældig boks fra Harald Nyborg eller Aldi.

Hvis det er for bøvlet med to fjernbetjeninger kan du overveje en universalfjernbetjening. Disse fås til under 100 kr men man skal nok lige op i mindst et par hundrede kr før de bliver tålelige.

Sammenligner du dit gamle plasma-tv med et nyt LED (LCD) skal du også regne med et løbende merforbrug i strøm på måske 500-700 kr eller mere om året.

Dit tv har måske en brugtværdi på omkring 2.000-2.500 kr - hvis du ellers kan finde en køber. Et 46" af samme type er i DBA til 3.000 kr.

Så lad os sige du gerne vil holde liv i dit nuværende tv de næste 3 år:

- Nuv. brugtværdi: 2.500 kr (hvad du går glip af ved ikke at sælge nu)
- Ekstra strømforbrug: 2.000 kr
- Boks: 700 kr
- Universalfjernbetjening: 200 kr

- Ialt: 5.400 kr

Dette er et ca-beløb der i stedet kunne bruges på et nyt tv.

Der er selvfølgelig alt muligt i vejen med disse tal:

- Du kan måske slet ikke sælge det gamle tv - eller i hvert fald ikke til den pris.
- Du ser måske ikke så meget tv at merudgiften til strøm kommer op på 600-700 kr om året.
- Du kan måske klare dig med en billigere boks - evt. en brugt - eller evt. få signalet fra en HD-optager som du alligevel ville have købt.
- Du kan måske leve med to fjernbetjeninger og behøver ikke en universalfjernbetjening.
- Hvis du går ud og køber et nyt tv i dag vil det også tabe værdi over de 3 år du ville have beholdt det gamle.

osv osv osv

En anden ting er, at hvis du er vant til at få lyden fra tv'et alene vil du måske ikke være tilfreds med lyden i et "moderne" tv og skal derfor tillægge udgiften til en soundbar eller anden ekstern lyd.
Af jng
nikobo skrev:...
Boks
Ulemper:
- Skal ha en boks stående
- En til fjernbetjening

...
Med en “dyr” boks (Panasonic, Samsung, LG) får du selvfølgelig en ekstra fjernbetjening, men den kan styre dit tv. Du kan optage to programmer på samme tid. Og afspille dvd, mp4, osv. Og du kan beholde et tv, du er glad for.
Af Globulus
Vindfeld skrev:Den box for Harald Nyborg er ganske udemærket, og især i betragtning af han har levet med analog indtil nu...
http://www.harald-nyborg.dk/p2432/denve ... dvb-c-boks
Har den selv i soveværelset og er ganske fornuftig.
Jo, bortset fra

"Med denne boks kan man modtage alle kanaler der følger med ens pakke ved udbyderen, og som ikke kræver ekstra kort (Free-to-cable) kanaler"

Hvis der kræves kort for at kunne gøre brug af "bland-selv" eller andre tilbud, der kræver et kort, så du'r den ikke.

Men det ved OP nok bedst selv. Blot noget, man skal være opmærksom på.
Af Vindfeld
Globulus skrev:
Vindfeld skrev:Den box for Harald Nyborg er ganske udemærket, og især i betragtning af han har levet med analog indtil nu...
http://www.harald-nyborg.dk/p2432/denve ... dvb-c-boks
Har den selv i soveværelset og er ganske fornuftig.
Jo, bortset fra

"Med denne boks kan man modtage alle kanaler der følger med ens pakke ved udbyderen, og som ikke kræver ekstra kort (Free-to-cable) kanaler"

Hvis der kræves kort for at kunne gøre brug af "bland-selv" eller andre tilbud, der kræver et kort, så du'r den ikke.

Men det ved OP nok bedst selv. Blot noget, man skal være opmærksom på.
Det var også derfor jeg skrev, at hvis han havde levet med analog indtil nu, så var den sikkert ganske udemærket [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Af nikobo
Tusind tak for alle svarene.
Ved godt det lidt er en smagssag og et personligt valg, og der skal vist tænkes en del!

Men vil det sige at stort set alle nyere fjernsyn er bedre end mit "gamle" Panasonic?
Det er mest det jeg er i tvivl om mht nyt TV. Om det vil være et dårligere eller ubetydeligt lille bedre billede jeg ville få ved at købe et nyt til f.eks. 5.000kr ?
Jeg vil helst ikke stå og ha smidt penge efter et nyt TV, for så og finde ud af at det gamle rent faktisk var bedre kvalitet, hvis det giver mening? :)

Håber i kan forstå mit vrøvl og evt komme med et bud på et prisleje hvor det vil være en klar forbedring af kvaliteten og gå fra mit Panasonic til nyt?
Hvis kravene til det nye sådan set bare er +50" og godt til film :)

Tak for jeres tid og ekspertise :)