Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madsmagnus
Halløj!

Jeg er ny herinde men jeg tænkte at jeg ville høre nogle eksperter ad omkring køb af nyt TV.

Jeg har valgt selv at stå for al signal indgang, i form af at bygge mig en HTPC som vil fungere som XBMC maskine/Steambox til streaming af spil fra mit "monster" (PC).

Jeg sidder 3.5m fra skærmen, så i følge beregningerne skal jeg have 75-80 tommer at gøre godt med for at udnytte 1080 fuldt ud.

Mine tanker er som følgende: Jeg gider ikke til at købe nyt TV hvert 3-4 år, jeg har min gode gamle Sony Bravia 32 tommer fra 06(?) og jeg er for nyligt begyndt at se en del mere TV i form af film/serier. Derudover vil jeg rigtig gerne kunne sidde og stene lidt spil via min PC via Steam OS eller lign LAN streaming. Så vidt jeg kan se er markedet ligesom ramt en plateu, producenterne forsøger ihærdigt at vise at 4K er the new shit, selvom vi alle ved at det er noget værre pis fordi vi skal jo enten sidde 1.5m fra skærmen eller have en GIANT skærm. OLED er for dyrt, men det kunne være man skal satse på det som at være mere "fremtidssikret" som jeg prøver at beskrive..

Hvad tænker i? Sorry for wall of text, ville bare lige forklare mine tanker så i havde noget at gå ud fra.
Brugeravatar
Af edinger
Mantraet er det samme som altid:

- Køb tv, når du skal bruge det.

Der er ikke noget, der er "fremtidssikret". Omvendt er landvindingerne til at overse, hvis man nu skal være helt nøgtern og ikke falde på halen over "3D", "UHD", stemmestyring osv.

Så en fem år gammel KURO-skærm er i virkeligheden ikke spor "outdated", selvom man let kunne få det indtryk, hvis man holdt hof med drengerøvene på M!-redaktionen.

Hvis du vitterlig vil op i så stor en størrelse som 80 tommer og derover, var der måske nok værd at overveje en projektorløsning i stedet (?)

Hvad angår OLED, ja, så er det et ædrueligt bud, at der kommer til at gå mindst et par år, førend priserne er kommet ned i et tåleligt leje. Om vi på det tidspunkt så også er kommet eventuelle børnesygdomme til livs, er et HELT andet spørgsmål…
Af madsmagnus
Altså som du siger, jeg kunne ikke være mere ligeglad med UHD, 3D eller nogle af de der latterlige funktioner. Jeg skal bare have en "hjemmebiograf" som er lækker at se film i.

Ja en projekter er vel en mulighed, men jeg tror kablerne blive rimelig svære at skjule i min stue hvis jeg skal være helt ærlig. Derudover har jeg ingen kendskab til projektore overhoved.

Nu hvor jeg tænker en ekstra gang burde jeg måske lige se om jeg overhoved har plads til så stor en skærm på min væg uden at det vil se helt forfærdelig ud..
Af Kaare
Du skriver: "Jeg sidder 3.5m fra skærmen, så i følge beregningerne skal jeg have 75-80 tommer at gøre godt med for at udnytte 1080 fuldt ud". Det er fra den teoretiske verden, du vil blive kugleskør af at sidde foran en 75-80" skærm på den afstand. I den praktiske verden vil en 46" passer bedre, hvilket du vil blive bekræftet i ved at afprøve/opleve skærmstørrelser vs. afstande i diverse forretninger. Kender godt den beregning, som for øvrigt også har været udsat for tordende kritik.

mvh
Af kronholm
Sidder ca. 3.2 meter fra et 64", og jeg vil nu ikke mene jeg er blevet mere skør efter at have fået det. Jeg er glad for at jeg ikke fik et mindre, og et 46" ville være uacceptabelt for mig.
Senest rettet af kronholm 10 mar 2014, 12:19, rettet i alt 1 gang.
Af madsmagnus
Jeg tror mest af alt at det er en tilvænningssag men man burde nok være på den lempelige side og vælge noget som er lidt mindre end anbefalet ift. den beregning. Så måske en 65 tommer eller lign ville være passende.

Apropos: Sygt at prisforskellen mellem 60-65 er så stor?!
Af x99gump
Vi sidder ca. 3,5 meter fra 63" og det er på ingen måde for tæt på! Når der skal games ps3 smider vi sækkestole hen foran, og så er afstanden vel 1,5 - 2 meter. Og det er stadig ikke for tæt...
Brugeravatar
Af edinger
kronholm skrev:Sidder ca. 3.2 meter fra et 64", og jeg vil nu ikke mene jeg er blevet mere skør efter at have fået det. Jeg er glad for at jeg ikke fik et mindre, og et 46" ville være uacceptabelt for mig.
Nej, du blev skør efter at have erhvervet dig en PS6500'er, som du så valgte at udskifte med en PS8505'er – efter mindre end et år! :p
Af PeterD
Panasonic plasma billedkvalitet, hudtoner, farver og sortniveau i de korrekte omgivelser, har været så overskudsagtig terapi for mig, at jeg slet ikke behøves et ophold på Skodsborg.dk :)
Af PeterD
...og det var så et forkert gæt af min skæm. Prøv igen! :)

Det er IKKE alle skærme der buzzer, men god kampagne for at få folk til at vælge noget andet. Samsung, LG og Sony siger tak! (Hvis LCD/LED ikke buzzer, har de måske dårlig hudfarver, dårlig sortniveau, langsomme menuer, "filmisk"/glat billede" ved panorering, en fjernbetjening der er lang tid om at reagere? )

og Buzz...Ja, med en helt hvid baggrund er der buzz, hvis du "mute'r" lyden og lægger øret fladt ned på bagsiden af kabinettet. Går du 60 cm væk fra en 42" er der intet. Selv med "mute"/ingen lyd på..Sæt lyd på og det er helt væk.

Måske er jeg bare heldig med min skærm, men at påstå at ALLE skærme buzz'er må i særdeleshed betegnes som misvisende!! LED/LCD har/ kan have "Backlight Bleed".

Men jo, jeg syntes BESTEMT OGSÅ Philips Ambilight er en SAND FORNØJELSE og det kan måske lure mig væk fra plasma, mens vi alle venter på OLED.

Ingen skærm er perfekt. Heller ikke Pioneer KURO. Men jeg mener dog at den "samlede pakke"(farver, billedegengivelse, sortniveau, prisniveau) gør at Panasonic's plasmaskærme er svære IKKE at have med i overvejelserne.

At der så er mange sælgere der mener noget andet, tja..De vil sælge den skærm de tjener mest på, og plasma er på vej ud fordi det handler om kroner og øre for producenterne

Til trådstarter:

Læs nogle anmeldelser på den skærm du har set dig varm på.

Jeg er ligeglad med om du vælger plasma eller lcd, bare du har undersøgt markedet og
ved 100% hvorfor du fravælger den ene eller anden teknologi, og vælg nu en flatpanels eller andre testsider anbefaler.

Der kan være situationer, hvor led er at foretrække og omvendt med plasma.

Uanset hvad du køber er der sikkert noget bedre til samme pris om 2-3 år, så fremtidssikre..

..æh nej.