Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg har et LG PQ6000 42". Det har de sidste 2-3 år fungeret helt perfekt lige indtil i går. Fjernsynet havde kørt i omkring en times tid. Jeg går på et tidspunkt ud fra mit værelse i mens fjernsynet er tændt. I mens jeg er væk fra mit værelse hører jeg et forholdsvist højt brag. Jeg går ind på mit værelse for at se hvad det er, og kan kun se at fjernsynet er slukket. Da jeg prøver at tænde det med min fjernbetjening sker der intet.

Jeg prøver at tænde og slukke fjernsynet på knappen der sidder på fjernsynet. Det røde lys forsvinder da jeg slukker, og kommer tilbage da jeg tænder, men det vi stadig ikke tænde. Efter nogle minutter skete følgende så uden at jeg gjorde noget:

http://tinypic.com/r/25qrbeo/8

Dette gentager sig ca. 1 gang hvert minut medmindre jeg slukker helt for fjernsynet.

Nogle der ved hvad der kan være galt og hvad der evt. kan løse problemet?

På forhånd tak.
Af Fiddoo
Lyder som om der er sprunget en elektrolyt kondensator i strømforsyningen.
Af Bent odense
Fiddoo skrev:Ja, du bør nok vide lidt om elektronik. Det kræver jo så at du skiller tv´et ad og finder printet med strømforsyningen.
Og når han har gjort det hvad så? hvis man ikke har forstand på at måle sig frem til fejlen eller ved hvad man skal mål på så er det kun gætværk.
Ja, og at få et tilbud hos en radio/tv mekaniker koster som regel en bondegård, og endnu mere at få det lavet, og så kan noget andet lige så godt gå i stykker kort efter, så med mindre der er tale om en nyere topmodel, der lige er rendt over garantien, så kan det som regel ikke betale sig, at bruge tid og penge på det.
Se det som en chance for at erhverve et nyt, større og bedre tv, selv om det faktisk havde et rigtigt godt billede, men ingen DVB-C tuner...
Af Fiddoo
Bent odense skrev:
Fiddoo skrev:Ja, du bør nok vide lidt om elektronik. Det kræver jo så at du skiller tv´et ad og finder printet med strømforsyningen.
Og når han har gjort det hvad så? hvis man ikke har forstand på at måle sig frem til fejlen eller ved hvad man skal mål på så er det kun gætværk.
Se. nu ved vi jo så ikke om han har det, eller kender en som har.

Skulle det være tilfældet, er det jo bare at prøve. Der er jo intet at tabe, vel ?
Af Kaare
Ja, det er en elle flere kondensatorer, der er gået på printpladen. Oplevede det samme med mit Samsung TV for fire år siden. Afmonterede printpladen og sendte den til et værksted i England, som udskifter kondensatorer på samlebånd, da jeg ikke er en mestr med at lode. Det kostede mig 550,-kr ink. forsendelse og efter en uge havde jeg printpladen igen med nye kondensatorer. Monterede pladen og vupti; de funkede atter. Defekte kondensatorer er bulnede i toppen, så de kan tydeligt skelnes fra de ikke defekte. Hvis interesseret kan jeg finde adressen på elektronikværkstedet. Herhjemme skal reparatører have en bondegård for at udføre det samme arbejde, som højst tager 20 min.
Af WillfullyMad
Jeg står desværre i en situation hvor der ikke lige er penge til et nyt fjernsyn.

Havde egentlig håbet det var noget man selv kunne ordne, evt. hvor der var en step-by-step guide på nettet, men kan høre det nok ikke er så lige til.

Kaare du må meget gerne skrive navn og adresse på værkstedet. Jeg går ikke ud fra afmontering af printpladen er noget problem?
Hej,

Her er adressen på Andys, som prisbilligt reparerer defekte boards på samlebånd for nærmest hele Europa:

http://www.andyselectronicstuff.co.uk/p ... _kits.html

Her er der mulighed for at kontakte ham, inden du går i gang med af afmontere boarded/printpladen med de defekte capacitors/kondensatorer.

Du vil tydelig kunne skelne de defekte fra de fejlfrie. De er bulnede i toppen og ofte er der flydt lidt væske fra dem. Jeg gjorde det, at jeg tog billeder af printpladen før afmonteringen, så jeg var bombesikker på, at de tilsluttede kabler med stik kom rigtigt på plads ved den efterfølgende påsætning. Held og lykke, hvis du går i gang med opgaven. For mig var det både sjovt og spændende og et fantastisk øjeblik, da man første gang tændte for tv'et - og det igen virkede.

mvh
Af Fiddoo
Og så lige en sidste ting: Nu er det jo ikke 112 % sikkert at det er forsyningsprintet som er defekt. Det KAN også være andet.
Nej, det behøver ikke at være Power Supply Boarded, det er for så vidt også ligegyldigt, selvom sandsynligheden taler for det, men summa summarum. Vedkommende vil til en hver tid kunne nærstudere samtlige kondensatorer/Capacitors på de printplader , der forefindes, når bagkabinettet er afmonteret, og er nogen af dem bulne i toppen, ja, så er det den pågældende printplade, der skal afmonteres og have nye isat.

mvh