Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zylian
Min kæreste har lige købt et sådan Philips 40PFL4528T til 4000 kr

Jeg så lige igen tv'et i dag i butikken (det er ikke pakket ud endnu derhjemme så det kan fortsat returneres), og jeg må sgu sige jeg synes billedet er ret træls. Der er tydeligt motion blur konstant (Mere end de tv ved siden af), og billedet er ret grumset. Så kan jeg også læse mig til på deres hjemmeside, at tv'et kun vil køre 60hz med HDMI. Det synes jeg er underligt, det burde vel køre 120hz når det er 3D - eller?

Er der nogen der har kendskab til dette tv og eventuelt til om man kan få bedre til samme pris eller lidt mere?

På forhånd tak :)

Link til TV: http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600450280
Af Globulus
3D Max = Aktiv 3D = dyre 3D-briller. Hvis du lige nærlæser specifikationerne vil du se, at 3D-briller er ekstratilbehør. Den pågældende type koster ca. 250 kr. per par så du skal lige lægge 500+ kr. oveni hvis du skal have to par.

Hvis den ikke viser et godt 2D-billede (og det gør 4000-serien bare ikke) skal du nok heller ikke forvente for meget af 3D, så spar de briller.

Hvis det absolut skal være Philips får man først et ordentligt billede + billedbehandling + passiv 3D når man går op i 6000-serien. Bemærk lige, at der er en vis forskel på billedet fra 42PFL6008 (Fona) og 42PFL6158 ( Bilka) mens man ikke rigtigt får noget for de ekstra penge (andet end en anden fjernbetjening) hvis man går fra 42PFL6158 til 42PFL6678 (Elgiganten).

Det burde være muligt at få et 42PFL6158 til 5.000-5.500 kr. hvis man er lidt tålmodig eller får et apparat handlet ned men vær opmærksom på, at de nye modeller, som formentlig kommer på markedet i løbet af få måneder, har en anden (og forhåbentligt bedre) Smart TV-platform. Om det så kun kommer til at gælde de største modeller eller om det kommer over hele linien skal jeg ikke kunne sige.

4000-serien? Nej. Så skal det godt nok være billigt. Eller billigere end 4.000 kr. for den størrelse. Men det er svært at få noget, der er virkeligt godt til 4.000 kr. eller derunder. Det er først omkring de 6.000-8.000 kr. at der virkelig åbnes for nogle muligheder (efter min mening).

Evt. kig på Sony 42W653 eller 42W654 som begge fås til 3.999 kr. i Fona. Disse har dog ikke 3D.
Af Zylian
Tak for din post, den var super brugbar :)

Det behøves bestemt ikke være Phillips, det skal bare være bedst billedkvalitet til prisen og så ikke bruge for meget strøm (altså helst LED). 3D er et plus, men ikke et must.

Vil du mene Sony W654 er bedre end Phillips 5000 eller 6000 serie eller hvordan? Den W654 til 4000 i Fona ser meget indbydende ud nemlig (uden jeg har set den andet end online endnu)
Af Globulus
5000-serien giver dig et pænere design + Ambilight + passiv 3D (kaldet Easy 3D) + 2 par medfølgende briller (4 par i 6000-serien) men det er først med 6000-serien, at du får et 100Hz panel, bedre billedbehandling, en kraftigere Smart TV-platform (men efter min mening stadig noget bras).

Sony W653/W654 vil måske virke lidt skrabet i forhold til Philips 6000-serie men i forhold til Philips 4000/5000-serier får du i det mindste et 100Hz panel. Det er vanskeligt at finde andre apparater med et 100Hz-panel til under 4.000 kr.

Jeg havde et Philips 42PFL6678s hjemme et par dage for nogle måneder siden. Jeg kunne godt lide designet, Ambiligt og billedbehandlingen (specielt håndteringen af bevægelser) men jeg kunne ikke leve med den efter min mening elendige software - herunder navigation og Smart TV. TV'et blev udskiftet med et Sony W9, som jeg har været udmærket tilfreds med.

Men læs og dan din egen mening (om W6). Og tag ud og se det et sted.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 113237.htm

I store træk positive brugeranmeldelser, men det er altid værd at starte med de mest negative for at se, om der er ting, som kunne have betydning for en selv.
http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B00BV6411Q
Af Bent odense
Globulus skrev:
Sony W653/W654 vil måske virke lidt skrabet i forhold til Philips 6000-serie.
Det betyder også at Sony W653-W654 ikke har avancerede billede indstillinger som ofte ødelægger billede.
Zylian skrev:Så blev det byttet til et Sony W8 42" :) Så håber jeg det er bedre, og lever op til kravene. Og at det både er bedre end W6 og ikke alt for meget ringere end W9
Det går nok.

En væsentlig forskel på W8 or W9 er, at W9 har mulighed for at vise et bredere farvespektrum men hvis man er purist og ikke forsøger at skubbe almindeligt materiale (som ikke udnytter denne mulighed) ud i hjørnerne er der ikke væsentlig forskel på billedet.

W9 har også local dimming (i det omfang, dette kan lade sig gøre med et edge-lit panel).

W8 har bedre betragtningsvinkler end W9 men knapt så godt sortniveau. IPS i stedet for VA. 100Hz i stedet for 200Hz.

Lyden skulle være bedre på W9 end på W8, hvilket ikke siger meget da den efter min mening ikke er specielt god på W9.

W8 har en mat fod i stedet for den blanke fod på W9. Jeg havde foretrukket den matte fod (eller en sort fod) på min W9'er.

W8 har passiv 3D hvor W9 har aktiv 3D. Passiv 3D koster på opløsningen men er mindre trættende i længden. Hvis du ikke har noget 3D-materiale at afprøve det med er der vist en 3D-kanal/app (kan ikke huske, hvad den hedder) inde i Smart TV-delen hvor du kan se en række trailere og andet småpjat.

Havde man stadig kunnet få 46W905 til 7.500 kr (eller mere typisk 8.000 kr) var 5.500-6.000 kr. for 42W805 måske et knap så godt køb, men det ser ud til, at de er holdt op med at "forære" 46W905 væk til de priser og laveste pris nu er 9.000 kr. Det er 50% over 42W805, hvilket gør det knap så tillokkende. Men bestemt bedre end et Philips i samme prisklasse.