Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

OK, jeg har læst og læst, men sgu svært at bruge det man læser til meget, da ingen er ens..

Jeg læste at en HP w2207 skulle være sagen når man ønskede en skærm til spil.. "kom jeg frem til efter mange dages læsning samsung 226bw vs HP w2207"

Jeg bestilte skærmen, men den blev pakket sammen ret hurtigt og sendes tilbage ASAP.. den er slet ikke i orden til mine kræv.. når jeg kiggede på skærmen, uanset hvorfra, så var lysstyrken langt fra ens på hele skærmen - sad jeg midt for skærmen, var der tyligt mindre lys i siderne..
(Altså, de få graders forskel på synsvinklen ændrede lysstyrkn) ;;)

Det dur bare slet ikke Mr. Miyagi, wax on, wax off. ny skærm, men hvilken ??

Jeg sidder ved en IBM c220p nu, en halv stor dims af en CRT ting.. Den er fed nok, men er begyndt at støje, altså, den sender støj i mit lydkort..
"tager jeg skærmstikket ud af computeren, er der intet støj" så jeg skal bruge en ny skærm..

Jeg ønsker mindst 22" , widescreen, en behalig hvid, og ikke en som på HP w2207 der gav mig max hovedpine..

"forresten sjovt med den HP, den eneste måde jeg kunne få den hvide farve behalig at se på, var lys i rummet, men da skærmen har glossy coating er udefrakommende lys meget skidt.. så valget var mere eller mindre irriterende hvid eller sygt meget der reflektere i skærmbilledet.."

Men uanset om det er mig der har urimelige kræv, eller mig der ikke kan indstille en skærm, så ønsker jeg at høre jer kloge hoveder om evt. et andet panel kunne gøre mig glad.. det ser ud til at TN panelet ikke er mig..

Jeg spiller World of Warcraft, ser film (divx) og ellers normal kontor brug.. jeg vægter de 3 ting:
Spil 40%
Film 30%
Kontor 30%

Ville en Dell Ultrasharp 2407WFP kunne bruges ?, den er jo på tilbud lige pt. til under 6k .. jeg er bare ikke vildt glad for at skulle betale 750,- i fragt hvis skærmen ikke kan bruges..

Måske en BenQ - Hvad er forskellen på:
BenQ FP241W
og
BenQ FP241WZ

Og hvordan ser i den bedste af de 2 BenQ vs. Dell 2407WFP?

Jeg har desværre ikke de fedeste muligheder for at komme rundt og se på skærme, så jeg er nød til bare at prøve noget :((

maxpris er nok de der ca 7,5k..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det med lyset er noget du skal vænne dig til. En LCD skærm er langt mere lysstærk end den skærm du har nu, så det vil tage et stykke tid at omstille sig. Med en 24" skærm er arealet der kommer lys ud fra endnu større, så her vil effekten nok være værre. Hvis du læser nogle af de tråde vi har om 2407WFP vil du opdage at andre har haft samme oplevelser som du.

Tillæg: Nu er Dell 2407WFP jo på tilbud pt. så den er et særdeles attraktivt køb. S-PVA panelet er dog ikke SÅ velegnet til hurtige spil, men WoW vil den køre perfekt. Film vil ligeledes være bedre afviklet idet betragtningsvinklerne er betydeligt højere - det er også S-PVA paneler der bruges i TV.
Senest rettet af Torben Rasmussen 20 maj 2007, 11:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Silent Sniper
Har du læst det review jeg har lavet af skærmen?
Hvis ja, er det så samme opfattelse du har af skærmen hvis du f.eks. kigger på billederne?
Af muttleydk
Silent Sniper>>

Jeg har lige læst din brugeranmeldelser af HP'en, og jeg er skam nok enig med dig, jeg kan bare ikke leve med at lysstyrken på noget af skærmen ændre sig bare man flytter hovedet 10 cm.. Det var godt nok mest tydeligt på ens farvet baggrund, men kunne nu alligevel nemt ses i f.eks. world of warcraft.. havde jeg hovedet helt midt for skærmen og kiggede på det ene hjørne, og så flyttede hovedet 10 cm hen mod hjørnet, så ville hjørnet blive mere lys i det, og modsatte hjørne blive mere mørk.. det finder jeg ret billigt, det dur bare ikke efter min smag.. vi snakker 30-40 cm fra skærmen..

yakken>>

Ok, jeg kan måske vænne mig til den skrigende hvid, hvis du siger det er sådan på alle skærme.. Men det at lysstyrken ændre sig bare man flytter hovedet meget lidt, er det meget bedre på S-PVA end TN ?

Jeg har læst mange reviews af f.eks. BenQ FP241WZ hvor de siger den nemt kan bruges til First person Shooters, som Quake Half Life osv.... - det er måske bare noget fis ?

Måske jeg er 5 år for tidlig i min søgen efter en OK skærm O-O
Brugeravatar
Af Silent Sniper
muttleydk skrev:Silent Sniper>>

Jeg har lige læst din brugeranmeldelser af HP'en, og jeg er skam nok enig med dig, jeg kan bare ikke leve med at lysstyrken på noget af skærmen ændre sig bare man flytter hovedet 10 cm.. Det var godt nok mest tydeligt på ens farvet baggrund, men kunne nu alligevel nemt ses i f.eks. world of warcraft.. havde jeg hovedet helt midt for skærmen og kiggede på det ene hjørne, og så flyttede hovedet 10 cm hen mod hjørnet, så ville hjørnet blive mere lys i det, og modsatte hjørne blive mere mørk.. det finder jeg ret billigt, det dur bare ikke efter min smag.. vi snakker 30-40 cm fra skærmen..

Måske jeg er 5 år for tidlig i min søgen efter en OK skærm O-O
Prøvede kort at køre monitorTEST med "Color Range" kan dog ikke fremprovokere det du beskriver, det er for lyst til at tage et par billeder af det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-PVA har som sagt langt bedre betragtningsvinkler, så du vil ikke opleve samme effekt mht. ændring i farve når du flytter hovedet. Dog har S-PVA en anden effekt, som gør at dynamikken i kontrasten faktisk ikke er bedst lige foran skærmen, men et par grader til siderne. Det vil du dog ikke opleve som fald i lysstyrke, men som en forøgelse af detaljegraden. Du kan læse mere om dette i vores panelteknologi-sektion på forsiden af flatpanels.dk.

Du kan se et eksempel på kontrasttabet mellem et S-PVA panel (forrest) og to TN paneler (bagerst):
[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/dell2 ... lineup.jpg[/img]

Omtalte BenQ og Dells skærm har samme panel. S-PVA er ikke den mest velegnede type til hurtige spil, selvom de dog ikke er så langsomme som de har været engang. Det er værst i de mørke nuancer. Jeg spiller da selv HL2 på min 2007FP (samme type) men til online FPS spil såsom CounterStrike eller Quake vil jeg ikke mene at disse er de rette skærme.

Spiller du primært RTS såsom WoW og af og til FPS spil, så er der ingen problemer med at benytte disse 24" modeller.

Silent Sniper: Prøv at tage en ensfarvet baggrund fra testprogrammet og tag billeder af skærmen i et mørkt lokale i stedet for i fuld dagslys. Så vil du kunne se effekten.
Af muttleydk
yakken>>

Ok, jeg takker og bukker for din hjælp.

Inden jeg får pengene igen for HP'en, og inden jeg har de ekstra penge til en 24", går der lige til engang i næste måned.. Jeg skal nok fortælle senere hvad jeg ender med at gøre, lige pt. må jeg igang med google igen :)

Som du siger er WoW nummer 1 spil, har faktisk ikke spillet andet siden det udkom.. Skulle jeg bruge skærmen til FPS spil, er det for Single player delen, og ikke Multi player..

Jeg har sådanset heller ikke det vildeste hardware til FPS i 1920x1200, men AMD 64 X2 4200+ og GF 7900 GTX er lige nok til WoW

--------------------

Jeg må inderømme at jeg tror jeg fravælger Dell, kun fordi jeg ikke kan komme af med skærmen igen i danmark.. det er helt til grin at man ikke kan se skærmen før køb, og så skal betale 750,- for at komme af med den igen.. Eller har dell Demo butikker i danmark ?

Men så er der BenQ, der ved jeg så bare ikke endnu hvad forskellen er på
FP241W 6500,-
FP241WZ 7400,-
FP241VW 7400,-
men google længe leve sikkert O-O

er der ellers andre skærme der kunne anbefales at kigge på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville ikke selv være så betænkelig ved at vælge en Dell (jeg har allerede indkøbt en god portion af dem uden fejl) og som du kan se i de tråde vi har omkring denne model, så er langt hovedparten af de brugere der har købt den også tilfredse med den. Men det er selvfølgelig op til dig - prisen bliver i hvert fald svær at slå, men den stiger igen i næste måned alligevel.

Jeg må være dig svar skyldig mht. modelnumrene på BenQ. HP har dog også en 24" version der bruger samme panel: LP2465. Brug vores panelsøgningsværktøj til at søge på LTM240M2 så kan du se hvilke modeller der er ens.