Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har for nogle år siden købt mig en 46" NAD tv med dobbelt tuner (model NADTV46B4BK) hos Hi-Fi klubben, men jeg vil sige at det har jeg efterhånden fortrudt.

Jeg forsøger ivrigt at få hi-fi klubben til at presse NAD til at købe tv'et tilbage, så jeg kan købe mig et bedre tv af anden fabrikant. Jeg ved godt at det ikke var NAD selv der producerede deres tv'er. Hi-fi klubben er ikke afvisende for muligheden, men prøver konstant at modvirke de enkelte små fejl med underlige muligheder og forsøg. Så nu har sagen været i gang siden FØR den 21 april 2013, og det er endnu ikke lykkedes dem at forklare og finde løsning på halvdelen af fejlene, og de har stadig ikke købt tv'et tilbage på NADs vegne. Nu har de snart fået mig kørt træt i det.

Der har været og er stadig flere mindre ting med tv'et som irriterer mig alt for ofte.

Først og fremmest er der den lange opstartstid, som tager ca. 50 sek. Dvs. ca. 20 sek. går inden NAD logoet vises, og yderligere ca. 27 sek. før tv'et viser tv billede. Og selv da går der yderligere et par sekunder før den gider at reagere på remoten.

Desuden tager den også min. 8 sek. for den at starte dens indbyggede HDD, og åbenbart når der er 10-20 optagelser på den begynder den at tage en evighed før den vil afspille en optagelse. Hvis den da ikke brækker sig hvis der er MANGE optagelser på den.

Har haft mange små og store optagelser på den, men når jeg så gik ind i HDD'ens oversigt viste den bare dens grønne "play" icon på sort baggrund i visningsvinduet i stedet for at vise optagelsen. Og efter noget tid kunne den så finde på helt at genstarte tv'et. H-fi klubben mente at kun en formatering af HDD'en (som alt. til en pc's diskfragmentering) kunne afklare dette. Fedt at måtte slette alle optagelserne.

Ang. visning af logoet, så er det også sådan at tænder jeg mit surroundanlæg (NAD T757) (forbundet med lysleder), INDEN tv'et viser NAD-logoet, så er det lige før at højttalerenhederne bliver skudt ud af deres kasser, eller også lyder det som en smeltet grammofonplade afspillet med et søm. Jeg må bare ikke tænde anlægget før logoet kan ses på skærmen, ellers bliver jeg straffet af lyden.

Her på det sidste har jeg oplevet at lyden forsvinder fra venstre kanal, og at højre (måske pga. manglen fra venstre kanal) synes lavere. En genstart af forstærkeren afhjælper dette alt mellem et par sekunder til flere dage.

Den har det med at pixelere en lille smule en sjælden gang ind i mellem, og kun ganske kort. Hi-fi klubben mener at dette skyldes at mit tv, efter aflæsning på tv'et, kun har signalstyrke ~56% mens kvaliteten er 100%, hvilket skulle være et problem da tv'et har to tunere. Jvnf. Yousee's afmåling ved mit tv er signalstyrken dog i orden efter deres kriterier, og deres tekniker nævnte da også at der var / er stor forskel på hvilken styrke der skal til på de forskellige tv'er for at vise 100% i styrke Og i min verden må styrken også være god nok hvis kvaliteten kan være utrolige 100%.

Desuden kan lyden også finde på at blive lidt usynkroniseret i forhold til tv'et. Ligeså kan billedet hakke et par enkelte gange af meget kort varighed.

Selvom at det nu er noget tid siden det sidst skete, har den også en gang i mellem pludseligt frosset billede og lyd, for så at genstarte helt af sig selv. Og så havde jeg bare at være hurtig til at slukke min forstærker, før højttalerne eksploderede.

Og en anden lille træls ting. Dens programoversigt. Selv om jeg har sat den til at opdatere dagligt, hvilket den måske også gør, Så er det næsten hver dag således at når jeg åbner oversigten og vil kikke på oversigten for en bestemt kanal, så mangler der halve og hele dage i oversigten. Først efter en halv til en hel time er den helt med. Men hvis jeg under alm. kikkeri på tv lige vil vide hvad det er jeg ser / hvad der kommer bagefter, så er begge informationer mange timer for gamle. F.eks. hvis jeg kl. 19:12 ser tv og lige trykker på knappen så fortæller den mig at jeg ser et program der er fra f.eks. 08:00 til 08:30, og at det næste program vises fra 08:30 til 09:00. (eksempler).

Nogle gode råd? Eller anbefalinger (ikke ang. hvilket tv jeg bør købe!)?

Jeg kan tilføje at sidste kontakt var den 28 januar, hvor jeg oplyste deres tekniker at selv om anlæget stod til anden lydkilde når tv'et tændtes, var højttalerne nær ved at eksplodere. Jeg har endnu ikke fået svar fra dem...
Så har jeg lige igen haft den dejlige oplevelse af at mit tv af sig selv genstartede.

Jeg gik ind i dens oversigt over mine 9 HDD optagelser.

Her frøs maskinen så fast. Jeg kunne intet gøre med remoten, og intet blev vist i det lille tv vindue.

Efter ganske få sekunder kom så en velkendt lyd, et markant "bump" ud af højttalerne. Jeg skyndte mig at slukke anlægget, og LIGE efter slukkede og genstartede tv'et så af sig selv.

Så hvis nogen vil vide det, så er 9 optagelser nok til at et NAD tv bliver forvirret. Og det er altså ikke længe siden at jeg modvilligt måtte formatere dens HDD.