Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Globulus
65led skrev: Jeg har måske misforstået artiklen. Men jeg læser det som om at der ikke er synlig forskel på 1080p materiale på et 1080p TV og 2160p materiale på et 2160p TV, på en afstand af ca. 3 meter på et TV under 77 tommer. Hvis jeg har ret, giver det ingen mening at købe et UHD TV. Jeg håber dog at jeg har misforstået artiklen.
Kig på dit 1080p-tv på almindelig afstand (lad os sige 3m). Sæt en BluRay på med en eller anden naturserie fra BBC der virkelig får det bedst mulige ud af tv'et.

Kig derefter ud ad dit vindue. Er den virkelige verden mere skarp og detaljeret at se på end dit tv-billede?

Hvis svaret er ja, så er der mere at komme efter ved at vise 2160p-materiale på et 2160p tv - selv i "små" størrelser som 55" - uanset hvad teorien måtte sige om, hvad øjet skulle være i stand til at skelne.
Brugeravatar
Af edinger
@65led:

Why the sad face?

At en billigere Full HD skærm (tilsyneladende) er fuldt ud tilstrækkelig, er vel ikke noget at græde over?
Af 65led
edinger skrev:@65led:

Why the sad face?

At en billigere Full HD skærm (tilsyneladende) er fuldt ud tilstrækkelig, er vel ikke noget at græde over?
Jeg er harm over elektronikbranchens (tilsyneladende) bondefangeri !:(
Brugeravatar
Af edinger
65led skrev:Jeg er harm over elektronikbranchens (tilsyneladende) bondefangeri !:(
Intet nyt under solen.

Desværre.
Af Nauticay
65led skrev:

Why the sad face?

hvad mener du med det? er der nogen som har sagt du skal købe UHD?.. køb en plasma til 8k.. så bliver du sikkert fornøjet, skal man tro det man læser her på sitet. ;)
Af 65led
Nauticay skrev:
65led skrev:

Why the sad face?

hvad mener du med det? er der nogen som har sagt du skal købe UHD?.. køb en plasma til 8k.. så bliver du sikkert fornøjet, skal man tro det man læser her på sitet. ;)
Hvorfor reklamerer elektronikbranchen med udsagn som:

4 gange så mange detaljer som Full HD

ubegribelige detaljer og klarhed

4 x bedre billedkvalitet

og så videre

TILSYNELADENDE PASSER DET IKKE :s
Af Globulus
Here we go again.

Samme diskussion som man havde for 6-7+ år siden. Dengang var spørgsmålet dog, om det kunne betale sig at købe et 1080p tv (Full HD) når et 720p tv (HD/HD Ready) var billigere og man alligevel ikke kunne se forskel på almindelig afstand:
http://rolandlim.wordpress.com/2007/07/ ... p-display/
http://www.techradar.com/news/televisio ... ing-165280

I stedet for at diskutere 1080p vs. 2160p skulle man måske argumentere for, at producenterne skulle levere store skærme med 720p-opløsning? Når alt kommer til alt, så sendes det meste tv i dag i max 720p så dette materiale ville stå skarpere på et 720p native tv hvor der ikke skulle foretages opskalering/interpolation. At man så skal se på et nedskaleret billede de få gange, man reelt ser en BluRay-film er så en anden snak.

Nej, som jeg vist har nævnt tidligere: Et 4K-tv giver ikke blot mulighed for at vise 4K-materiale når det engang bliver tilgængeligt men flere pixels giver også mulighed for en mere præcis opskalering og dermed et skarpere billede når almindelige 720p-udsendelser skal opskaleres. 720p på 1080p er *ikke* 720p men en udglattet udgave grundet interpolation, men 720p på 2160p er i det mindste tættere på 720p end tilfældet er på 1080p.

Om forskellen så er stor nok til, at man synes det betyder noget, må være op til den enkelte, men hvorfor ikke være en lille smule fremtidssikret, hvis prisforskellen på 1080p og 2160p er til at overse - dvs. hvis man kigger på et high-end tv på 55" eller mere?

Jeg har selv lige købt et 1080p tv for 2,5 måned siden og mine grunde til ikke at vælge UHD var:

- Prisforskellen var for stor. Dette var lige før Samsungs UHD kom på slagtilbud til 15.000 kr.
- UHD-tv'et havde et meget højere strømforbrug.
- UHD-tv'et havde begrænset understøttelse af diverse standarder/codecs.
- UHD-tv'et var ganske enkelt for stort til mit brug.

Når det så er sagt, så vil jeg formentlig købe et 55" næste gang og det vil formentlig blive UHD, men først når støvet har lagt sig mht. teknologi og standarder. Men valget vil ikke blive truffet på baggrund af teorier om, hvad man kan skelne eller ikke skelne på hvilken afstand, men hvad jeg selv kan se. Og lige nu vil jeg vove den påstand, at jeg godt kan se forskel på Full HD og UHD selv når der er tale om en opskaleret 720p tv-udsendelse.
Af Remmerboy
65led skrev:

4 x bedre billedkvalitet

og så videre

det passer jo. man skal bare sidde tilpas tæt på, for at kunne se forskellen
Af 65led
Remmerboy skrev:
65led skrev:

4 x bedre billedkvalitet

og så videre

det passer jo. man skal bare sidde tilpas tæt på, for at kunne se forskellen
Jeg vil kalde det bondefangeri ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er den samme slags kreativ markedsføring som man hele tiden har brugt. Du ser det alle vegne og det er alt sammen pyntet helt til grænsen for hvad der er direkte løgn - men også kun lige til grænsen.
Af 65led
Remmerboy skrev:
65led skrev:http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm

"When I moved back about 7 feet from the displays, differences between 4K and HD content were not discernable to any meaningful degree"

Jeg tror jeg går efter en Sony KDL-65W955B (1080p) :)
hvor lang sidder du fra skærmen?
jeg sider selv omkring 2m, så for midt vedkommende vil jeg kunne få noget ud af en 4k
7 feet er ca. lig med 2 meter. Hvis det er rigtigt hvad der skrives i artiklen, så skal du lidt tættere på, når du ser UHD materiale (som stort set ikke findes endnu). Jeg sidder selv lidt over 3 meter fra skærmen.