Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MegaO
Jeg købte i November '12 dette tv, og har været rigtig glad for den og er det stadig.
Men kan det passe jeg ikke kan finde en guide til billedekalibrering herinde?
Der er kun til ST60 umiddelbart.
Har selv sat og forsøgt at få det indstillet lidt, og det er også meget godt, men ville godt lige se hvordan eksperter ville have det :D

- Desuden ville jeg, ang. smart-tv-delen, gerne have det fra '13 af, kan jeg ikke få det?
Det er lidt snildere end det fra '12. (Har prøvet det i butik).

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det kan ikke passe. Vi har en guide i hvordan man gør det avanceret:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

simpelt:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196

Men vi har ikke testet sen hvis det er dét du leder efter...

Andre har dog delt deres forslag:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... p?p=168673
Af MegaO
Hvis jeg nu skulle få lyst til at købe sådan en til avanceret kalibrering, har læst en masse om det, og det lyder jo alt sammen meget fedt, hvilken skulle jeg så købe? og evt. link? :)

Desuden har jeg skam set den du linkede som nummer 3, men det er jo ST60 og ikke ST50?
Er det ligemeget eller? :P
Af MegaO
Har nu sat den efter forslaget i det sidste link, og det virker umiddelbart okay. :)

Men kunne være sjovt nok med sådan en Spyder der hvis det er den jeg skal have? :)
Af cannavaro
Det er ikke så let at skulle sætte sig ind i kalibrering af et tv med Spyder (Som iøvrigt ikke giver særlig korrekte målinger, især ikke med standardsoftware), og selv at skulle rode med det, er en besværlig og lidt dyr vej at gå:)

De anbefalinger som der gives i de links er egentlig ok, da flere generelle justeringer går igen, så det er et fint bud, men der er stadig en del forbehold, da flere parametre, såsom panel-variationer, udstyr og lys-variation spiller ind.

En professionel kalibrering koster et sted mellem 2000-2500 Kr, og her er mit bud at tage fat i KT-Radio i København, Hifi-klubben eller Otto fra Tapeconnection i Århus (Det er lige de butikker jeg kan komme i tanke om, der tilbyder dette)

Ellers kunne du som en start købe en kalibreringsdvd: Det kan give dig udmærkede resultater, og så er det billigt.

http://www.hifiklubben.dk/Products/dvd- ... isk-26992/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som udgangspunkt vil du nok ikke få et ret meget bedre resultat end det jeg linker til i tråden om avsforum's anmeldelse af VT50, hvis du blot bruger en DVD-skive. Du kan ikke rigtigt gå ind og justere på IRE-trinnene uden brug af måleudstyr, så du skal betragte det som en overordnet justering.
Af cannavaro
Jamen er det noget jeg kan se ændringer ved at bruge? Synes ikke folk har talt ret godt om den herinde? :/
Mener du med DVE Basics eller ISF kalibrering:) ?

Ja der vil muligvis kunne ses forbedringer, i forhold til Out-Of-The Box indstillingerne hvis du følger guiden nøje på den kalibrerings-dvd. Det er et meget populært værktøj.

ISF-kalibrering er mange penge, måske lige en tand for meget, men sikrer dig den bedst mulige ydelse for dit Tv, og der vil være væsentlige forbedringer.

Hvis det er "kalibreringen" fra Elgiganten, så er det ikke den type kalibrering jeg henviser til:)
Det er langt fra den ægte deal.

Det er en ægte ISF kalibrering du skal gå efter, hvis du er villig til at betale pengene, og kun få autorisede personer/firmaer der tilbyder dette.
Af cannavaro
Det koster ikke en tusse af få ISF kalibreret sin fladskærm. Det koster et sted imellem 2000-2500 Kr.

Med en kalibrering indstilles din skærm til det mest korrekte billede jævnfør avanceret måle-udstyr. Processen tager et sted imellem 1-2 timer. Du får et papir med de indstillinger som er foretaget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Njah, ikke helt. Sensoren koster ca. 1000 kr og så kommer der et par hundrede til DVE Basics ved siden af.
Af cannavaro
MegaO skrev:Nej men det gør et sæt til selv at gøre det med vel :)
Kan ikke sidestilles med en ægte ISF-kalibrering. Sådan et sæt til 1000 Kr, kan give udmærkede resultater, men så ikke meget mere, da de stadig måler for unøjagtigt til min smag, og softwaren der følger med ikke er særlig avanceret, men til gengæld ok let at arbejde med.
X-Rite ColorMunki Display fra Amazon.uk giver dog et bedre resultat end de der Spyder 3-4, og koster det samme, men det er op til dig hvad du vil:)