Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rednalyn2
CRT teknologien har jo ikke ændret sig meget i de seneste par år.
Dette har TFT teknologien tilgengæld.

Mange siger at CRT stadig er det bedste til at gengive et billede, både hvad angår respons, men også hvad angår farver.

Men med alt den forbedring der er sket på fladskærms markedet, så burde det vel ikke være sådan længere?

Personligt har jeg ikke muligheden for at sammenligne gode CRT med gode fladskærme, så mit spørgsmål må jo stilles herinde hos eksperten :)

Hvem fører, eller står den lige?
Selvfølgelig er pris ikke noget der skal vurderes, nu snakker vi teknologierne sat op imod hianden :)
Brugeravatar
Af yksa
tvivler ærligt talt at der er mere udviklen i CRT teknologien

måske er CRT bedst, men har ikke plads til sådan en krabat af en mursten
Af Rednalyn2
Ja, CRT kan nok ikke forbedres mere, men kan en teknologi der ikke er blevet forbedret i så lang tid stadig sidde på tronen?
Af andmm
Jeg vil sige at en af de største fordele ved crt er at de kan klarer mange forskellige opløsninger, modsat TFT som ku har én nativ opløsning
Af Blank
tjaa..
måske er der nogle ulember ved TFT, lcd, plasma...

måske er det CRT skærme som giver det bedste billede......

men jeg vil stadigvæk til enhver tid hellere kigge på en TFT, lcd, plasma skærm, da jeg synes at billedet er meget mere behageligt at kigge på.....!

tror det hele handler om at vores øjne er "vokset op" med CRT skærme, og derfor er det også den slags lys vores øjne kan lide at se på.

vores øjne er også bedst til at se grønne ting..
og mon ikke det er fordi at vi i hverdagen ser flest grønne farver (træer, græs osv)

jeg tror bare vi skal vende vores øjne til det nye lys, som de nye skærme gengiver....

dette undskylder selvfølgelig ikke respons tider mm.
men det kommer der en løsning på..

dog synes jeg at jeg er fuldt tilfreds med respons tiden på mine TFT/LCD skærme..!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TFT har for længst overhalet CRT når det kommer til farvegengivelse. LED baggrundsbelysningen viser over 100% af NTSC farvespektret.

Der er dog flere ting man savner ved LCD ift. CRT teknologien, såsom valgfri opdateringsfrekvens (her tænkes især på gamere), samt muligheden for skalering af opløsningen uden tab af skarphed. Sidstnænvte er dog ikke noget der kan laves om på - det er jo en fysisk begrænsning ved alle skærme med et fast antal fysiske pixels.

Mht. farvesensitiviteten af vores øjne så ser øjets følsomhed overfor de tre grundfarver (vi har kun receptorer der reagerer på rød, grøn og blå) således ud:
Billede
Det præcise forhold mellem intensiteterne af disse spektrale fordelinger er ikke helt veldokumenteret, men man ved da at der er en fordeling af røde, blå og grønne receptorer i forholdet: 64:34:2.
Man ved også at de blå receptorer er de mest følsomme, men der ligger nogle andre begrænsninger både i øjets geometri og selve farven blå, der gør at vores fokus på blå farver er mindre skarpt end for de to andre grundtoner. Af samme grund vil I lægge mærke til at et TV ofte har stort overskud af blå intensitet for at skabe et realistisk billede - tænk blot på den farve jeres stue får om aftenen når der kun er TV'et til at lyse op.