Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af King26
Har haft mit VT60 i 2 uger og bruger THX Cinema og til tider bright room. Har læst testen og forstår det sådan at det burde være super godt.

Er dog ikke helt tilfreds, jeg synes til tider at der er meget knald på ansigtsfarverne. Kontrast er på 60 i den forudstillede er det ikke meget ?

I Bright Room er kontrast 100 er det den eneste forskel til THX Cinema ?

Hvis jeg eksempelvis synes at 100 er for meget i Bright Room og skruer den ned til 80 ødelægger jeg så balancen i billedet eller kan man bare gøre det ud fra hvordan man nu synes bedst om billedet i den aktuelle situation ? I min stue synes jeg man skal justere ret ofte selvom jeg ikke vil betegne stuen som specielt lys.

Som det fremgår har jeg ikke forstand på kalibrering, håber nogen kan svare mig
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
THX Bright room er som sådan ikke 100 % korrekt, men den er optimeret itl oplyste rum og prøver således at modarbejde den reflektion, som lyset i rummet sender mod skærmen.

Derfor kan du også godt bruge en mellemting, hvis det giver mere mening i din stue. Ideelt set skal en kalibrering jo laves specifikt på hvert tv til rummet, så uanset hvad, så har du ikke 100 % farvepræcision nu alligevel. Prøv, se om det giver mening. Det kan skyde lidt til farvebalancen, men det kan være det er nødvendigt i dine omgivelser. Lys i en stue er jo en ting, en anden ting er hvilken farvetemperatur lyset har.
Brugeravatar
Af intentus
@King26

Jeg har haft fornøjelse af VT60 i nu 5 dage - efter ca 3 år med G30 - med indstillinger baseret på kalibreringen i Flatpanels-testen.

P.t. er min oplevelse af billedindstillingerne således:

Jeg tog udgangspunkt i kalibreringen fra Rasmus' prisværdige anmeldelse her på sitet og har siden tjekket andres indstillinger, bl.a. D-Nice og CNET. Jeg ser ingen af disse indstillinger som endegyldige, men nærmere som et fingerpeg - til yderligere finjustering efter egen smag (det reelt vigtige må være at opnå egen tilfredshed med brugertilpasning, og den slags varierer jo en del fra person til person = "eye of the beholder"). En professionel ISF-kalibrering er heller ikke endegyldig, da den løbende bør efterjusteres alt efter brug.

Jeg opdagede desværre noget trist i går med THX- og Pro-billedindstillingerne, der gjorde at jeg i stedet overførte nogle af de indstillinger til Brugerdefineret:

Sagen er den, at både THX- og Pro-profilerne blødgør billedet hos mig. Profilerne udvisker simpelthen detaljer i f.eks. baggrunde. Prøv f.eks. at finde et billede med "mursten" eller med tilsvarende fine overfladedetaljer , og skift fra Normal til THX Cinema eller Pro. Om problemet er en fejl i profilerne på mit P50VT60Y - vides pt. ikke. Jeg ved dog, at Brugerdefineret giver mig et mere klart og detaljerigt billede med de samme kalibreringsindstillinger.

Jeg har desuden valgt at nedjustere Skarphed til 25 (50 kan få undertekster fra HD-materiale til at "stikke for meget i øjnene" her). Til normalt tv-kiggeri har jeg Kontrast på 60. Til HDMI-signal med animationsmateriale opjusterer jeg til 80. Skarpheden holder jeg konsekvent på 25, indtil videre. Det synes jeg modvirker, at evt. høj kontrast "også stikker i øjnene", især under dæmpede lysforhold i aftentimerne (60 virker for mig alt for lav til HDMI-signalet, især til animation/anime).

Så det er blevet meget "learning by doing", alt efter hvad jeg ser på denne ellers imponerende skærm. :)

Til "Panel luminansindstilling" er jeg i øvrigt gået fra "Mørk" (Low) til "Middel" (Mid), for at give HD-materiale via HDMI lidt mere livfuldhed - efter min smag. Jeg brugte oprindeligt Mørk, fordi det synes at minimere støj i billedet (blev dog en kende for livløst).

- intent