Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej kyndige folk.

Jeg har søgt lidt frem og tilbage herinde, men kan ikke finde det der lever op til mine kriterier, så håber at I kan hjælpe mig med at finde det nye TV.

Kriterierne er:

-50", hverken over eller under (har allerede 47" og 55" bliver for stort).

-Ser meget F1, Fodbold og spiller PS4, så hurtig reponstid er et must.

- Der skal være minimal ramme på.

- Må IKKE være Plasma, da disse stadig bruger for meget strøm (Panasonic fra "Købsanbefalinger" var ellers inde i billedet, indtil jeg så at det var energi C). Så energi gruppen skal være minimum A.

Jeg vil tror at det er de største kriterier.

Jeg har længe været fan af LG, da jeg selv synes de laver gode TV til fornuftige priser, hvilket også er en af kriterierne jeg har, nemlig at prisen er fornuftig, så prisrammen ligger på max 10.000,-

Lyden bliver kørt over anlægget, så det er heller ikke højtalerne der skal sættes fokus på.
Bruger ikke Netflix eller andre streamingsprodukter, så den del skal der heller ikke være fokus på.

Håber ikke at kravene er for urealistiske til mit budget. For vil gerne fremtidssikres i mindst 3-4 år, uden at skulle bruge en formue.
HDTVtest skrev:
Sony W6

CONCLUSION – Up until last year, a 42 inch LCD-based TV almost certainly points to the use of IPS-type panel whose contrast performance often disappoints. This year, we’ve tested at least two HDTVs with 42″ screen size which feature VA LCD panels, delivering the sort of deep blacks commonly associated with top-tier LED LCDs.

The Sony KDL-42W653A is one such TV: it handles both HD and SD feeds with great composure, and is above all a supreme large-screen gaming display. A few people may lament the omission of tri-dimensional capability, but given the lacklustre reception to 3D among the general public, we’re sure some potential buyers would gladly give this up in exchange for a more affordable price.

PICTURE QUALITY – The Sony KDL-42W653A uses a VA-type LCD panel supplied by Taiwanese vendor AUO (AU Optronics), which translates to deep blacks by LED LCD standards. On a 4×4 ANSI checkerboard pattern, we measured the TV’s black level to be 0.046 cd/m2 which is on par with this year’s VA-based high-end LED televisions like the Sony W9 as well as the Samsung F7000 and F8000. As is the case with most LED LCDs, the W653 dimmed its backlight down to 0.022 cd/m2 when asked to display a full black screen.

Considering its edge LED makeup and svelte build, our KDL42W653 review sample exhibited surprisingly good backlight uniformity, without any sign of clouding or corner bleed. A subtle dirty screen effect (DSE) was visible in the centre of the panel particularly when we put up 20% to 30% stimulus full-field grey patterns, but to be honest this is pretty much unavoidable on all large-sized edge-lit LED TVs due to the way a limited number of LED bulbs (which are placed along the borders) are required to illuminate the entire screen. The DSE on our Sony W6 review unit was extremely mild, and rarely bothered us in real-world content.

The KDL42W653A is advertised by Sony as featuring Motionflow XR 200Hz, but it’s important to understand that this is simply a figure for marketing purposes (similar to Samsung’s Clear Motion Rate or LG’s TruMotion), rather than the true refresh rate of the TV. Running our reference motion resolution test pattern (Chapter 31 in the FPD Benchmark Software disc) on the Bravia W65 returned a result of 300 which is what we would expect natively from an LCD panel without the help of MCFI (motion-compensated frame interpolation).

Interestingly, the Sony W653 doesn’t have any [Motionflow] control available in its user menu, but does offer an [LED Motion Mode] option which activates backlight scanning on the television. When enabled, motion resolution jumped to 1080 (the maximum value possible in the FPD Benchmark test pattern), but three undesirable side effects ensued: a drop in luminance; increased flicker that was especially noticeable on bright scenes; and double ghosted image on moving objects. In other words, although [LED Motion Mode] significantly reduced motion blur, it came with several shortcomings which made it pretty much unusable in our opinion. Your mileage may vary.

While we’re at it, we ran our custom “motion interpolation checker” pattern on the KDL42W653A, and verified that no forced motion interpolation took place in any of the [Scene Select] presets. Having no MCFI forcibly applied is particularly relevant for the [Cinema] mode which is our picture preset of choice for critical viewing – the last thing we want is for the cinematic quality of 24fps movies to be subverted by ugly soap opera effect.

HD feed looked nothing short of stunning, helped immensely by the set’s deep blacks and balanced colours. 1080p/24 signal from Blu-ray playback was presented impeccably without any sign of telecine judder. The Sony KDL42W653 is no slouch at handling standard-definition content too, delivering crisp upconversion without excessive ringing, as well as competent film cadence detection, though the TV’s jaggies suppression for video-based material was not as effective as Samsung’s or Panasonic’s (to be fair, the difference was more marked in HQV Benchmark than in real-life content).

Sony’s 2013 Bravias have proven to be superb gaming TVs, and the W65 is no exception. With [Scene Select] set to “Game“, the 42W653A effortlessly smashed through our existing input lag record (held by another Sony – the W8), posting a jaw-dropping figure of 14.6ms on the Leo Bodnar lag tester. Engaging [LED Motion Mode] – should you wish to do so – barely increased the lag by a mere 6ms to 20.5ms which is an excellent level of responsiveness no other non-Sony HDTVs have been capable of matching to date. Add full 4:4:4 reproduction (in [Game] and [Graphics] mode) to the equation, and we’re convinced you won’t find a better flat-screen television on which to play video games at the moment.

Read full review

Billede
Pricerunner: Sony Bravia KDL-50W656A (link).
Af Nixse
Takker for svarene, men hvad har det at sige, at den kun har en frekvensskanning på 50Hz?
Kommenterer lige på din vildfarelse omkring strømforbrug.

Tommelfingerregelen har været at merprisen for at løfte et LCD/LED op på pasmaens overall billedkvalitet IKKE kan tjenes hjem på strømregningen i TV'ets levetid .
Af Bent odense
Nixse skrev:Takker for svarene, men hvad har det at sige, at den kun har en frekvensskanning på 50Hz?
Som moderator Torben Rasmussen skrev i denne tråd:

Citat:

For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Senest rettet af Bent odense 12 mar 2014, 18:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
Nixse skrev:Hvad har det at sige, at den kun har en frekvensskanning på 50Hz?
Idet tv-kanalerne herhjemme netop bliver vist i 50Hz, ingenting.
lennon skrev:Kommenterer lige på din vildfarelse omkring strømforbrug.

Tommelfingerregelen har været at merprisen for at løfte et LCD/LED op på pasmaens overall billedkvalitet IKKE kan tjenes hjem på strømregningen i TV'ets levetid .
Helt enig.

Jeg undlod dog at kommentere på det, da jeg hæftede mig ved, at gaming -- hvortil jeg som hovedregel ikke vil anbefale (nutidens) plasmaskærme -- er en del af brugsmønsteret.
Af Nixse
edinger skrev:
Nixse skrev:Hvad har det at sige, at den kun har en frekvensskanning på 50Hz?
Idet tv-kanalerne herhjemme netop bliver vist i 50Hz, ingenting.
lennon skrev:Kommenterer lige på din vildfarelse omkring strømforbrug.

Helt enig.

Jeg undlod dog at kommentere på det, da jeg hæftede mig ved, at gaming -- hvortil jeg som hovedregel ikke vil anbefale (nutidens) plasmaskærme -- er en del af brugsmønsteret.
Igen takker jeg for gode svar.

Kan I uddybe lidt mere, for mellem linjerne læser jeg at i faktisk mener at Plasma giver et bedre billede, bare ikke til Gaming og der må da være stor forskel på (strømforbrug), mellem C og +A?
Plasma giver det mest naturlige billede.

Misforstå mig ikke. LED er glimrende, men pris-kvalitet er det svært at komme uden om plasma, medmindre du vil betale mere for en LCD/LED der kan det samme.

Det lyder som om skærmen skal stå tændt 13 timer i døgnet, hvis du vil købe skærm for at spare på strømmen..?
PeterD skrev:Plasma giver det mest naturlige billede.

Misforstå mig ikke. LED er glimrende, men pris-kvalitet er det svært at komme uden om plasma, medmindre du vil betale mere for en LCD/LED der kan det samme.

Det lyder som om skærmen skal stå tændt 13 timer i døgnet, hvis du vil købe skærm for at spare på strømmen..?
I vinterhalvåret, står det tændt mellem 4-5 timer i hverdagene, mens den godt kan snige sig op på det dobbelte i weekenderne. Om sommeren er det helt anderledes og færre timer. Synes bare at 100W er meget i forskel (VT60 og W6).

Jeg vil bare gerne have det bedste billede til mine krav.

Hvad kan du anbefale, som er billigere, men kan det samme eller bedre som W6?
Tja. Den er svær.....

Syntes jeg har kigget nogle steder men der var W6 ikke blandt..

Er det allerede en skærm der er ved at udgå?? Det kan da ikke passe!!

For bare en 3-4 måneder siden havde Fona og Elgiganten også "tilbud" på Panasonic's E6, men nu er den pist forsvundet..

Fandt præcis et 50" E6 fra Pana. Godt nok til 6500 kr og ved ikke rigtig mht. Pixmania og deres produkter...? O-O

http://www.pixmania.dk/led-fjernsyn/pan ... 395-a.html

Så er det lettere med Sony's W6.

50" W685. 7400 KR. Wupti.

http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 1205000000.

Læs også nogle artikler på hdtvtest.co.uk og måske kan denne her være til hjælp?:

http://www.hdtvtest.co.uk/selector.php
PeterD skrev:Tja. Den er svær.....

Syntes jeg har kigget nogle steder men der var W6 ikke blandt..

Er det allerede en skærm der er ved at udgå?? Det kan da ikke passe!!

For bare en 3-4 måneder siden havde Fona og Elgiganten også "tilbud" på Panasonic's E6, men nu er den pist forsvundet..

Fandt præcis et 50" E6 fra Pana. Godt nok til 6500 kr og ved ikke rigtig mht. Pixmania og deres produkter...? O-O

http://www.pixmania.dk/led-fjernsyn/pan ... 395-a.html

Så er det lettere med Sony's W6.

50" W685. 7400 KR. Wupti.

http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 1205000000.

Læs også nogle artikler på hdtvtest.co.uk og måske kan denne her være til hjælp?:

http://www.hdtvtest.co.uk/selector.php
Troede du ville linke til plasma og billigere, men du linker til LED og det lidt dyrere Sony? Ikke at det er dårligere bud, men du nævnte selv plasma.

Pixmania holder jeg mig fra, da de sender ud fra Frankrig (Har allerede købt 1 tv via Redcoon, som befinder sig i Holland og de har ikke samme signal som vi har, så det tv kræver lidt mere snilde, at få alle kanaler til at fungere optimalt) og har generelt meget dårlig erfaring med deres pakker, som er pakket ind i "rispapir", så dårligt holder emballagen nemlig.
@Nixse:

Plasma giver et bedre billede. Risikoen for retention eller sågar burn-in gør dog, at plasma sjældent er det optimale valg til gaming, skønt teknologien som sådan, ofte med lavt input lag, egner sig fortrinligt.

Lavt input lag er netop en af de store forcer ved Sonys 2013-lineup, hvorfor W6 foreslås som et fornuftigt valg til dit brugsmønster.
Ja, Plasma GIVER det bedste billede, hvor du får mest for pengene (under de korrekte forhold)

...Men nu efterspurgte du jo udelukkende LCD/LED, og så vejleder vi i den boldgade..Og som Herr edinger påpeger er det svært ikke at have W6 med når det endelige valg skal træffes..

Men vi kan da godt udvide søgningen til også at finde nogle plasma der muligvis kunne være interessante.. :)