Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arentzen89
Hej!

Jeg skal have mig et nyt tv og har overvejet ovennævnte modeller.
Mit forbrug hedder cirka 70 % tv-kiggeri og 30 % gaming/film. Jeg skal spille på en PS4, hvis det har nogen indflydelse.

Jeg kunne godt tænke mig en 55" skærm (som minimum), og den må maks koste 15.000 kroner. Plasma eller LCD/LED er sådan set ligegyldig, så længe billedet er kanon. Design og diverse features prioriteres heller ikke så højt som billedkvalitet.

Er der nogle alternativer til de to jeg har nævnt og hvis ikke, hvilket et af dem skal jeg så vælge? Planen er at jeg tager i elgiganten og ser dem live (hvis de er udstillet) og det vil forhåbentlig hjælpe mig med, at træffe et valg. Men jeg vil alligevel lige høre hvad i har at sige.

Sony W905 eller Panasonic VT60, eller en helt tredje?
Af cannavaro
VT60 har klart den bedste billedkvalitet. Jeg ved ikke hvor meget du får ud af at se begge Tv live i Elgiganten, ikke hvis du har for øje at vurdere og sammenligne billedkvaliteten, da det langt fra er ordentlige forhold, og ikke er indstillet optimalt.

Læs evt de 2 anmeldelser af skærmene her på siden, hvorved du kan danne dig et rigtig godt indtryk af begge skærme, og se dem i Eg med øje på evt. design, byggekvalitet, fjernbetjening osv.
Af arentzen89
At VT60 har den bedste billedkvalitet er også hvad jeg kan læse mig til. Jeg har læst utallige anmeldelser af de to tv, blandt andet også her på siden.

Men hvad med sådan noget som input-lag? Der skulle W905 være bedre. Men det er måske ikke noget den almindelige bruger, ligger mærke til?

En anden ting er strømforbrug. Der skulle LCD bruge mindre strøm end Plasma. Er det nok til, at tage det med i overvejelserne?

Jeg har lige nu et VT20 50" og har aldrig oplevet burn-in. Dog har jeg oplevet at logoet fra f.eks TV3 kan ses, hvis man kigger godt efter. Det forsvinder efter et par minutter (er det dét der hedder retention?). Der burde vel ikke være nogle problemer med burn-in på et tv der er 3 år nyere, vel?
Af cannavaro
Jeg tror ikke at du skal lægge for meget vægt i Input-lag. VT60 klarer dette ganske fint, og er rigtig godt til de fleste gamere. Plasma-skærme er generelt også en teknologi, som klarer sig rigtig fint ved hurtige bevægelser, især VT60.

LED-modellen fra Sony vil bruge lidt mindre i strøm. Men alt i alt vil man ikke spare det store på årsbasis, ved normal brug. Den bedre billedkvalitet bør eliminere lysten til at spare lidt kroner:)

Burn-in er relativ sjældent på Plasma-skærme efterhånden, og hvis man bare følger de anbefalede indstillinger på Flatpanels, så er der intet problem.

Ja, det som omtales er retention, og de nyere skærme er ikke helt 100% fri for dette, det kommer an på panelet, og hvordan Tv'et bruges, men det er lettere harmløs.

For mig er der ingen tvivl. Du bør vælge et VT60. Når du først får sat det op derhjemme, så bliver du mere end tilfreds.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er rimelig meget på linje med cannavaro her. Jeg synes ikke input lag behøver at spille en større rolle i din overvejelse. Begge to klarer det ganske flot på det punkt.

Dit nuværende VT20 var jo Panasonics første 3D-tv og det værste mht. retention i mange år. Det er blevet en del bedre på VT60, så hvis du ikke oplever problemer på din VT20 i forhold til din daglige brug, så synes jeg ikke du bør være bekymret omkring VT60.

Hvilken skærm du vælger i sidste ende afhænger nok mest af jeres behov derhjemme. Hver teknologier har jo sine forcer. Hvis du har været tilfreds med VT20 og gerne vil have noget i samme dur, så er VT60 jo oplagt. Klart bedre tv, men stadig samme forcer. W905 er en af de bedste indenfor LCD og også et super tv på mange punkter, men det har nogle andre ulemper, såsom f.eks. risikoen for ujævn fordeling af lys + ikke så dybt sortniveau som VT60.
Af GudernesGud
Kære ven....

Tilslutter mig.......

Har du været, el er du...som du jo skriver du er i dit nuværende tv.. -panasonic'mand i plasma'genren... Og detaljen, tilligemed en tilfreds en af slagsene... Jamen så er der ingen vej udenom.... Kør på det sikre...pana'plasm igen.... Skifter du over, skal det kun være pga spændingseffekten i noget helt totalt nyt........og igen måske (skuffelsens) til følge.. Sir ikk det blir sådan... Men det gamle ordsprog -man ved hva man har, passer meget godt her... :)

Held og lykke med valget...., dejligt med nyt uanset hva.... har selv lige selv købt både til sovev. og stuen.. :) (Pana'plasm)
Af kennethbrdk
Hvis jeg kunne gøre mit køb om igen, da jeg valgte VT50, så havde jeg købte Sony'en. Dette er ene og alene pga. de retention problemer jeg har på panasonic'en - jeg vil gå så langt som at sige at mit VT50 stort set er uegnet til alm. tv kigning pga. logoer. 1,5 time på f.eks tv2 - gav mig retention i 3 uger og jeg kører med flatpanels indstillinger og har gjort det fra dag 1.
Eneste grund til jeg ikke har kasseret VT50'eren, er fordi jeg ikke ser så meget alm. tv. og derfor kan leve med begrænsningerne på panelet. Jeg har passeret de 3000 timer og det er ikke blevet synderligt bedre. Nogle siger det er blevet bedre på VT60, andre ikke. Så hvis du både skal spille PS4 og 70% af tiden se alm. tv - så havde jeg valgt Sony'en og så levet med, at billedet måske ikke helt er på højde med VT60'eren. Eller måske valgt topmodellen hos samsung i plasma. Den skulle ikke have de samme retention problemer.
Af arentzen89
Jeg er netop kommet hjem fra elgiganten og har set begge tv for 2. gang.

Jeg valgte W905, både fordi det imponerede mig mest, men også fordi VT60 slet ikke var en mulighed hos dem, da de åbenbart er udsolgt.

Den eneste model af W905 de havde hjemme pt var en de havde fået retur. Jeg er normalt ikke meget for, at købe "brugte" ting, men han smed en gratis kalibrering oveni, til en værdi af 1000 kroner og hvis der er den mindste skramme på tv'et, ryger det retur og så får jeg en ny gratis kalibrering på det nye tv, så jeg havde ikke rigtig noget at miste.

Nu glæder jeg mig til, at få det hjem på torsdag og se hvad det kan.

Tak for rådene og hjælpen alle sammen!
Af PeterD
Spændende! :)

Husk at bruge tid på at indstille billedet ordentligt.

Se under Artikler her på siden.

Ofte: Biograf indstilling og skru ned for farver og slå alle billedeforbedringer FRA..

Giver måske et køligt billede, men efter et par timer vil du givetvis opdage flere detaljer i billedet

Find evt. yderliger inspiration på hdtvtest.co.uk, whathifi.co.uk og læs nogle brugeranmeldelser
Af arentzen89
Jeg satser da på at elgiganten klarer det der med at indstille billedet. Det er vel dét en kalibrering er? :)
Af Bent odense
arentzen89 skrev:Jeg satser da på at elgiganten klarer det der med at indstille billedet. Det er vel dét en kalibrering er? :)
Det var bedre du fik slået 1000kr af prisen og i stedet indstille tv'et efter flatpanels kalibrering (Indstillinger)

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1373873823

Og det er åbenbart ikke uden problemer.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =8&t=29875