Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har netop købe et fint 55" samsung F8005.
Er egentligt godt tilfreds med den, men...
Vil høre her inde om der er andre der oplever det ganske forstyrrende at denne skærm nærmest er som et spejl, når der vises mørke sener ?
Jeg har en lampe over vores sofa bord, og den kan man tydeligt se som et spejlbillede inde i skærmen i mørke sener, ved lyse sener med massere af farve er dette ikke noget problem.
Er der 55" skærme på markedet der klarer genspejling bedre ?
Min stue hvor tv'et står er ganske lys, med lysindfald fra 3 sider.
Nogen der har et foreslag til alternativ skærm/fabrikant ?

Mvh Jannick
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er efterhånden ret normalt, at LCD/LED-modeller begynder at bruge disse blanke overflader. I dag er det svært at finde en som ikke gør, men du kan eventuelt søge efter modeller med mat belægning. Der er ikke mange af dem tilbage, og jeg kan faktisk ikke engang nævne en her på stående fod, men de er ikke helt ude.

Ulempen ved matte skærme er dog, at de i dagslys godt kan fremstå, ja lidt matte. De blanke overflader, som på f.eks. din F8005 er designet til at koncentrere lyset i et område, hvorimod de matte typisk spreder kraftigt lys ud over skærmens overflade, hvilket kan gøre specielt mørke scener matte/udvaskede.

Det hjælper heller ikke at gå til plasma-tv. De reflekterer også meget lys fordi der er flere glaslag indeni.