Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg anskaffede mig på experts’s black Friday et Panasonic 50” VT60 og når det gælder billede og funktion er jeg ovenud tilfreds. Jeg er desværre ikke helt tilfreds med støjen fra blæserne, jeg vidste godt at de kunne være et problem og jeg synes desværre de er ret larmende.

Jeg ved jo fra nettet at der er et fix som mange har fået lavet, ved at Panasonic installerer nogle små skum puder under blæseren som skulle lede luftstrømmen det rette sted hen. Spørgsmålet er derfor om der er nogen af jer der har haft jeres TV inde til denne reparation her i Danmark og om det har hjulpet? Panasonic tilbyder jo desværre ikke onsite service og jeg har ikke lyst til at undvære mit TV i en uge til 2 hvis ikke de laver fixet her i DK eller det evt allerede er installeret, der er jo ikke produktionsdato på TV’et her i Danmark.

Så håber i kan hjælpe.
Man kan udfra serie nr. se om den har fået lavet blæser ændring.

Hvad er serie nr. på din ?.
Af Tom01
Mit serie nr er FE-3350045 så vidt jeg har set på nettet er det før fixet men er i tvivl om der evt er forskel på europæiske og amerikanske serienumer.
Hej,

Jeg har selv tidligere haft anskaffet mig præcis samme TV (50'' VT60) - men måtte returnere det, da jeg ikke kunne leve med blæserstøjen. Det er underligt, og ærgerligt, at Panasonic selv kan leve med så "omfattende" støj fra et ellers så lækkert TV. Billedet er/var fantastisk.

Jeg returnerede først TV'et efter at have undersøgt det med Panasonic - via deres FaceBook side og en reference til en servicepartner - at der ikke findes noget foam-fix til 50'' modellen, men kun til 55'' og 60'' modellerne. Diverse engelske fora kan nok bekræfte dette.

Der findes diverse uofficielle "gør-det-selv" løsningsforslag, men om de virker ved jeg ikke - der er lidt blandede udmeldinger fra de engelske fora. Prøv eventuelt at google "Topgun vents".

Så jeg kan ikke forestille mig at Panasonic har et officielt fix til din skærm - desværre. I øvrigt synes jeg deres support er under al kritik - kun engelsktalende på telefonen (som IKKE kan hjælpe) og deres danske-email support har jeg lige fået svar fra igår efter 3-4 ugers ventetid.

Jeg endte med at købe et Samsung UHD-TV som præsterer fint, men billedmæssigt var VT60'eren at foretrække synes jeg.

God aften - og held og lykke.

//Martin
mrtnlrsn skrev:Hej,

Jeg har selv tidligere haft anskaffet mig præcis samme TV (50'' VT60) - men måtte returnere det, da jeg ikke kunne leve med blæserstøjen. Det er underligt, og ærgerligt, at Panasonic selv kan leve med så "omfattende" støj fra et ellers så lækkert TV. Billedet er/var fantastisk.

Jeg returnerede først TV'et efter at have undersøgt det med Panasonic - via deres FaceBook side og en reference til en servicepartner - at der ikke findes noget foam-fix til 50'' modellen, men kun til 55'' og 60'' modellerne. Diverse engelske fora kan nok bekræfte dette.

Der findes diverse uofficielle "gør-det-selv" løsningsforslag, men om de virker ved jeg ikke - der er lidt blandede udmeldinger fra de engelske fora. Prøv eventuelt at google "Topgun vents".

Så jeg kan ikke forestille mig at Panasonic har et officielt fix til din skærm - desværre. I øvrigt synes jeg deres support er under al kritik - kun engelsktalende på telefonen (som IKKE kan hjælpe) og deres danske-email support har jeg lige fået svar fra igår efter 3-4 ugers ventetid.

Jeg endte med at købe et Samsung UHD-TV som præsterer fint, men billedmæssigt var VT60'eren at foretrække synes jeg.

God aften - og held og lykke.

//Martin
Du skulle vist have valgt en F8505 plasma istedet. ;)
Af Tom01
Jeg er ret sikker på at der er et fix til 50" udgaven, jeg synes jeg har set flere henvisninger til folk der har fået dem lavet på diverse engelske fora. Men er da lidt bekymret for at de ikke fatter det her i Danmark, det er længe og skulle undvære sit nye TV hvis de ikke laver det.
Brugeravatar
Af A 666
>Kronholm

Eller et plasma tv UDEN nogen aktiv køle løsning..
Mates skrev:I pc verdenen, når en blæser støjer, så skifter man den ud med en noctua. Kan man ikke det på et tv?
Jeg har selv returneret et 65VT60 pga alt for meget blæserstøj.
Jeg tror ikke det er selve blæserne der larmer.
Det er luftens bevægelse inde i kabinettet der støjer/pulserer.
Mates skrev:I pc verdenen, når en blæser støjer, så skifter man den ud med en noctua. Kan man ikke det på et tv?
Svaret er desværre ikke helt så ligetil. For det første vil man formentligt bryde sin "garanti" hvis man selv åbner bagkassen og det er jo ikke det man helst vil. Derudover så er blæseren der sidder i TV'et ikke en standard PC blæser den skal monteres med 3 skruer som sidder placeret ret specielt.

Hvis du kigger her kan du se en række billeder af det.
http://www.avsforum.com/g/a/2253183/pan ... rs/flat/1/

Jeg har valgt at beholde mit TV og at ikke sende det reparation da jeg ikke ved om det ville ændre noget og så vil jeg ikke undvære det i 14 dage eller hvor lang tid det nu tager på værksted. Det er mig en gåde hvordan et stort firma som Panasonic kan lave et køle design der er så sindssygt ringe. Jeg har ikke nogen teknisk uddannelse men kunne med garanti lave noget bedre i løbet af en eftermiddag. Blæserne er bare smækket i uden tanke på airflow og formentligt også uden vibrationsdæmpende tiltag. Derudover så skal luften passere gennem nogle små borede huller.

I mine øjne havde det været simpelt og fixe.

1. udskift blæseren med en 120 mm blæser der kører langsommere
2. ret luftstrømmen hen mod de steder der er behov for det lige som man gør med foam fixet
3. monter gummi bøsninger mellem blæser og kabinet.
4. skær hul i bagpladen og monter en "Fan grille" i stedet.

så ville man have haft bedre køling og langt mindre støj og det ville ikke have kostet mange kr ekstra at producere.
Af Tonjus
Jeg er meget tæt på at købe et nyt vt60 55" men kommer meget i tvivl om det er det rigtige at købe når man læser denne tråd! Skal jeg istedet tænke wt60 ?
Mvh Tonni