Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg leder en efter en ny skærmså jeg håber i kan hjælpe mig herinde.

Jeg skal bruge en skærm til lidt blandet grafisk arbejde som billedebehandling. Derfor skal farverne være rimelig godt gengivet.

Derudover bruger jeg pc til film og spil, dog mest strategi og et enkelt slag cs en sjælden gang. Så det er ikke hurtige spil der er den primære brug, men det vil da være rart med en skærm uden ghosting.

Mit budget er desværre kun op til ca. til 5000 kr, så jeg har jo desværre ikke mulighed for at få de helt gode skærme til grafisk brug. Så vidt jeg har kunne sætte mig ind i via de forskellige guides herpå siden må det være en S-PVA skærm eller evt. en S-IPS skærm jeg skal skaffe mig.

Er det muligt at få en 24" i mit budget eller skal jeg nøjes med en 20"-21" ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er kun 1 24" skærm i det prisleje og det er Acer 2416Ws eller As. De har begge et PVA panel fra Samsung.

Det lader ikke til at du selv har søgt efter nogen skærme på forhånd, for eftersom der kun er denne ene model, må det have været ret nemt at finde frem til den? Et minimum af fodarbejde kan vel forventes? ;)

Ellers kan du jo se i vores liste over anbefalede skærme - der er en række forskellige modeller - du finder listen på forsiden under vores fokusartikler.
Af pbp
så må jeg have overset den da jeg brugte panel søgningen. For jeg har da været igang med at kigge efter skærme og læse indlæg i forumet hele dagen idag.

Jeg har set en del indlæg om dell og samsung skærme men var ikke lige stødt på Acer skærme i min søgning. Er det så en skærm der er anbefaldesværdig?

men hov det er jo fordi det er ikke er en S-PVA skærm men en PVA skærm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg mener: Du har vel undersøgt hvad du rent faktisk kan få for 5000 kr. først? I prisdatabaserne er der kun 1 skærm til de penge og det er Acers.

Du får hvad du betaler for og Acers model ER meget billig ift. andre skærme i samme størrelse. Jeg har set modellen på min arbejdsplads, men ikke på tæt hold da den kun benyttes til CAD arbejde og ikke grafik.
Af pbp
ja det må nok blive til 20-21 tommer for der nogle enkelte hp skærme der til lidt mere.

Men med en 20" er der jo temmelig mange skærme at gå igennem så det ville da være rart med lidt hjælp :)
Af Thomas-DK
pbp skrev:ja det må nok blive til 20-21 tommer for der nogle enkelte hp skærme der til lidt mere.

Men med en 20" er der jo temmelig mange skærme at gå igennem så det ville da være rart med lidt hjælp :)
Jeg står lidt det samme sted som dig og jeg har følgende skærme, jeg ikke kan bestemme mig for.
Har brugt 12-15 timer på at søge hele flatpanel og lidt af nettet igennem :D

Samsung 215TW S-PVA 1680 x 1054 8ms-g2g 8,2kg 21” wide - 3.290 kr.
Samsung 226BW TN 1680x1050 2ms-g2g 4,9kg 22” wide - 2.734 kr.
Samsung 244T S-PVA 1920 x 1200 6ms-g2g 24” wide - 7.225 kr.
BenQ FP241W S-PVA 1920 x 1200 8ms-g2g 10,6kg 24” wide - 6.387 kr.
Eizo S2111W S-PVA 1680 × 1050 8ms-g2g 5,8kg 21,1” wide - 5.885 kr.
HP w2207 TN 1680x1050 5ms g2g 5kg 22” wide - 2.693 kr.

Som du kan se er der et par TN paneler imellem, da jeg har set at 226BW'eren kan kalibreres så farverne står pænt, dog kun 6bit pga TN imod 8bit ved S-PVA panelerne. HP w2207 har jeg set i brug og det er sgu en lækker skærm. om farverne er gode nok er simpelthen forsvært at se.

Lige nu er det Samsung 215TW.
Da den har en okay responstid og et godt panel. desuden er det en meget fair pris. Designet er ikke som de nye skærme, men jeg synes nu ikke den er grim. Der ligger også en fin anmeldelse her på siden.

Noget andet du skal tænke på er, når du går op i en 24" så kommer opløsningen op på 1920x1200 kan dit grafikkort trække det? Mit kan ikke i spil i al fald. noget andet er at, den væg montering jeg har kun kan klare 8kg :D.

Der er mange ting at tænke på og jeg er slet ikke sikker på hvilken skærm jeg skal købe. Jeg har bare svært ved at forsvare over for mig selv at bruge de 5-6000kr på en dyrere skærm, når 215TW på papiret er stortset lige så god og til halvpris.

Jeg håber du kan bruge det til noget eller måske overbevise mig om at jeg har uret.
Af syberand
jeg vil så lige advare om at 215TW har et hæftigt input-lag der fik mig til at levere skærmen tilbage... Selv folk der sad ved siden af, kunne se der var et eller andet galt. Rent faktisk troede jeg at mine musedriver var defekte da jeg satte skærmen til...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
pbp skrev:ja det må nok blive til 20-21 tommer for der nogle enkelte hp skærme der til lidt mere.

... og du har kigget på disse modeller?
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... #grafikere

Det er jo den officielle liste over skærme vi anbefaler (dog mangler der at blive tilføjet et par større modeller, men de ligger udenfor dit prisniveau).
Af Søren Severin
Jeg står også og skal til at købe mig en skærm i denne liga, som jeg skal bruge til grafisk arbejde. Jeg står lige nu og overvejer følgende skærme:

- Samsung 215TW // 21" wide// S-PVA (kr. 3283,-)
- Dell Ultrasharp 2007WFP // 20.1" wide // S-PVA eller S-IPS? (kr. 3650,-)
- Dell E228WFP // 22" wide // TN? (kr. 2707,-)
- Acer AL2416WAs // 24" wide // S-PVA (kr. 3789,-)
- Acer AL2223W // 22" wide // PVA (kr. 2589,-)

Er der nogen der kan hjælpe mig med panel-typen på de modeller jeg har sat spørgsmålstegn efter?

Og er der nogen der kan bekræfte, at det ikke er noget problem at bruge disse skærme sammen med mac?

Til Syberand: Hvad vil det sige at "215TW har et hæftigt input-lag" og hvorfor er det en skidt ting?
Af Thomas-DK
Jeg synes sgu det er lige meget hvilken skærm jeg kigger på så er der et eller andet galt. :(

Nu har jeg bestilt og modtaget en 226BW (med C-panelet) og en 215TW så må vi se om det kan bruges, eller ruger de tilbage.

Jeg kan bare ikke forstå at der ikke er en TFT et sted som har gode farvegengivelser, så den kan bruges til (amatør) grafisk arbejde og har en responstid, så det er muligt at holde ud at se på den.......

Er det mit krav på 21" og op med en opløsning på 1680x1050 der ødelægger det?
Jeg er råd vild. Jeg har læst alt det der står på denne side og er stadig ikke overbevist om hvilken skærm der dur. ;;)
Af Thomas-DK
Søren Severin skrev:Jeg står også og skal til at købe mig en skærm i denne liga, som jeg skal bruge til grafisk arbejde. Jeg står lige nu og overvejer følgende skærme:

Er der nogen der kan hjælpe mig med panel-typen på de modeller jeg har sat spørgsmålstegn efter?

Og er der nogen der kan bekræfte, at det ikke er noget problem at bruge disse skærme sammen med mac?

Til Syberand: Hvad vil det sige at "215TW har et hæftigt input-lag" og hvorfor er det en skidt ting?
Jeg sidder med en bærbar og derfor ved jeg ikke helt om resultatet kan bruges.
Men jeg har kørt inputlag testen på den nu erhvervet 215TW. Testen viste at "lagget" var på 0,30 milisekunder.

Det synes jeg ikke lyder af ret meget.

Det vigtigste er at, jeg ikke mærker noget til det når jeg bruger skærmen.

Jeg har 226BW og 215TW ved siden af hinanden og "out of the box" er der en tydelig forskel. Det er meget tydeligt at den blå farve er meget mere dominerende på 226BW. Det er nogle flotte farver på 215TW'eren.
Jeg fortrækker 215TW'eren klart over 226BW(C-panelet). om en kalibrering kan ændre noget ved jeg ikke.

Edit: Jeg har lige spillet CS:Source (HL2) på 215TW'eren. Jeg ikke mærke nogen forskel på min nuværende 19" Acer med 6-8ms og denne. En cs nørd ville nok ikke kunne leve med det, men for mig betyder det mere at farverne er korrekte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Søren Severin skrev:Jeg står også og skal til at købe mig en skærm i denne liga, som jeg skal bruge til grafisk arbejde. Jeg står lige nu og overvejer følgende skærme:

2007WFP har S-IPS her i DK og E228 har TN. Alle 22" skærme har TN paneler.
Af Søren Severin
Ok. Tak for det.

Kan man regne med at Acer´s 24" AL2416WAs har det S-PVA panel som Multimediaworld.dk annoncerer med?