Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

HD ready eller Full HD?

HD ready styrer!
8
38%
Full HD for alle
13
62%
Jeg er i tvivl og selv om jeg nogen gange føler jeg bliver klogere når jeg blandt andet læser her i forum, så er jeg stadig stærkt i tvivl.

Hvad skal man vælge? HD ready eller Full HD?

Jeg har en Xbox og vil gerne udnytte den maksimalt, jeg vil også gerne benytte en skærm til PC og jeg skal helt klart også have en HD-DVD afspiller når de kommer med indbygget Harddisk. Pt. har jeg analogt tv signal.

Prisen er ikke så afgørende, da prisforskellen på de skærme jeg kigger på ikke svinger mere en et par tusind. Så spørgsmålet er skal man bruge et par tusind mere og få 1080P.

Jeg synes jeg læser og læser omkring dette og nogengange bliver jeg klogere og tænker nej, hvorefter der dukker et indlæg op og så ændre jeg mening. Ud over opløsningen er skærmene næsten ens.

Jeg skal op at bruge 25 - 30.000 på en skærm for at mit øje kan se forskel på sådan en og så Toshibas skærme, som jeg er blevet rigtigt vild med - særligt efter at have købt en.
De laver de fedeste TV og jeg har kigget på stort set alt indtil jeg faldt over dem, men er det X - serien eller C - serien jeg skal kaste min kærlighed over næste gang det ved jeg ikke lige nu.

Ved du det eller kan du forklare hvorfor man skal købe Full HD eller hvorfor man skal lade være?
Af Soffe
Full HD er stærkt overvuderet, at vælge en skærm udelukkende på basis af opløsningen, svarre til at vælge en Fiat over en Ferrari, fordi den har større fælge (;

Der er så mange faktore som spiller ind, om en skærm giver et godt billede, og opløsningen er bare de sidste 5-10%

Nu ved jeg ikke hvilken størrelse skærm du er ude efter, men jeg kan klart anbefale Pioneers plasma skærme, da deres sorthedsgrad og farvedybe er det bedste jeg nogenside har set.

Har du posen kan du selvfølgelig også vælge Pioneers 1080p skærm, men den koster lige 75.000 (;
Af TYBO
Det kommer jo helt an på størrelsen af skærmen og hvad du skal bruge den til.
Hvis du skal bruge den til PC skærm og sidde tæt på den så er det Full HD.
Er det en skærm som er over 50" så gå da Full HD.

Ellers er det penge ud af vinduet :)
Af Talryn
Du burde lige kigge lidt på Samsung's M86/M87 det er en suveræn fed skærm og prisen ligger på de 16.000-20.000 for 40" alt efter hvor man køber den..
Af tommyhj
1080p vil altid være bedre end 720p i samme model. Dvs. at en Ferrari med en super fed motor vil altid være bedre end en ferrari med en ikke så superfed motor...

Spørgsmålet er om du vil få glæde af 1080p - om du overhovedet vil kunne se forskellen. Det kommer an på hvor stor skærmen er, og hvor langt du kommer til at sidde fra skærmen. Er du halvblind, så drop 1080p :-D

Her er et diagram, hvor du kan se sammenhængen mellem størrelse og afstand.

http://www.carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter/

JEg vil sige at på 3 meters sofaafstand, skal du op i et 42" for at få glæde af 1080p.

Hvis valget f.eks. står mellem 42C3030D og 42X3030D, så kal du helt klart vælge FullHD X modellen, hvis du har råd. Men hvis valget står mellem 42C3030D og Benq DISCOUNT-FULLHD, så vælg 42C...