Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndreasThomsen
Hva min viden siger, så køber man bare en digital receiver boks, og så er man uden om den...du bruger jo alligevel disse til parabol osv, og så er vi jo lige vidt.

Og ang kvalitets forskel, så tror jeg da ikke det bliver dårligere af at den digitale tuner er ekstern ? gør det ?

...og velkommen, syns det vælter ind med nyere brugere, heller ikk lang tid siden jeg meldte mig ind. Total nice forum.
Af kirneh
Ekstrabladet er ekstrabladet. De sælger på store overskrifter, og det er lige hvad der sker her.

Når der sendes digital TV vil man kunne modtage det via en boks, som f.eks en selector.

Det smarte ved at have det som en ekstern boks er jo at det er nemmere at følge med udviklingen uden at skulle skifte det hele ud.

En digital tuner i et tv vil da være en dejlig ting.

Men den overskrift er typisk ekstrapladet og faktisk ret sjov syntes jeg.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg plejer at kalde dem katastrofeoverskrifter, for det er det virkelig. Det er det, som fanger majoriteten af forbrugerne, som ikke lige har fået sat sig så meget ind i markedet.

Vi havde også en lignende diskussion på et andet forum omkring forbrugerstyrelsens konklusion efter en test. Den lød på noget á la: "Fladskærms Tv er ikke gode nok - vent eller bliv snydt".

Sådan er der så meget, men hvad så når butikkerne sælger et nyt CRT-TV, en ny projektor, en ny bagprojektion? Er det så ikke lige så meget at snyde kunderne, hvis de ikke har digitale tunere?

Man kan jo blot - hvis den ikke er indbygget - købe en separat, som Andreas nævner. I nogle tilfælde vil du så få en ekstra fjernbetjening, men i langt de fleste tilfælde an du kode dem, som følger med til din fladskærm =)
Af KlausM
Har jeg ikke forstået det rigtigt, at hvis man udelukkende har kabel-TV eller Parabol behøver man ikke nogen digital-tuner?
Ja at man faktisk slet ikke behøver nogen tuner ?

På forhånd tak
\Klaus
Af kirneh
KlausM skrev:Har jeg ikke forstået det rigtigt, at hvis man udelukkende har kabel-TV eller Parabol behøver man ikke nogen digital-tuner?
Ja at man faktisk slet ikke behøver nogen tuner ?

På forhånd tak
\Klaus
Det har du ikke forstået rigtigt.
Et digitalt signal der sendes over parabol eller gennem hybridnettet skal altid kodes om til dit tv. Ellers ville du jo kunne modtage alle kanaler. også dem du ike betaler for.

Så du skal have en box til det. Hod TDC hedder den en selector.
Af drdjdennis
Hvis du ser kabel-tv, er man nød til at have en tuner der kan stille ind på de frekvenser kanalerne har. Hvis man har parabol, må der vel være en form for tuner i selv modtageren.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I kan se hvilke tunere man skal bruge til hvad her: http://www.flatpanels.dk/tv.php#13 (DVB afsnittet)

Det som er meget underligt ved EB's artikel er samtidig, at de slet ikke nævner mulighed for de eksterne bokse, altså settop bokse. De udlægger det blot som om, at man køber et Tv, der reelt set bliver ubrugeligt senere hen, og det er jo en stor løgn.

EB har dog ret i, at mange Tv ikke har disse DVB tunere integreret, men det skyldes naturligvis flere ting.
Af kirneh
Ja pointen i EB's artikel fejler jo egentlig ikke noget.
De undlader bare en masse og så elsker de at skræmme folk med død og bål overskrifter.

Men syntes det er sjovt at læse om deres samtaler med sælgere.

Gad godt at se noget skjult kamera hvor en testperson udspørger div sælgere fra de store kæder om ting vedr fladskærme :-)
Af KlausM
drdjdennis skrev:Hvis du ser kabel-tv, er man nød til at have en tuner der kan stille ind på de frekvenser kanalerne har. Hvis man har parabol, må der vel være en form for tuner i selv modtageren.
Jamen det er jo præcist det jeg mener.
Ekstrabladet nævner jo ikke med et eneste ord, at langt de fleste som ser TV lidt mere seriøst har enten parabol eller kabel-tv med en eller anden form for for reciever med indbygget tuner.
Så det jeg mener er, at hvis man aldrig ser tv via en alm. antenne men kun via f.eks. TDC´s kabeltv med en selector eller en parabol med f.eks. en Digital reciever - ja så behøver man vel ingen andre tunere?
Med andre ord kan man købe et TV helt uden tuner.
Er det ikke rigtig forstået?

\Klaus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
KlausM: Det er helt rigtigt forstået. EB farer nok bare op over, at langt størstedelen af skærmene ikke har DVB tunere til de jordbaserede signaler (altså over antenner) - altså det som hr. og fru Jensen typisk bruger.

Ligemeget hvad, kan man dog ikke bare integrere alverden i skærme. Der er jo også en masse ting, som endnu ikke er på plads.