Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sovsen
Hej

Overvejer seriøst et 46" Philips 8008. Nu ser jeg der også findes et der hedder 9707... Kan det anbefales i stedet ? Det er lidt billigere... Hvad er forskellen ? Synes deres specs ser rimeligt ens ud....

Mvh. Sovsen
Brugeravatar
Af edinger
PFL9707 er sidste års topmodel med full-array LED backlight samt Philips' patenterede "Moth-Eye"-filter.

Med full-array backlight følger dyb, homogen sort -- i modsætning til skærme med LED-sidebelysning, herunder PFL8008 -- men uundgåeligt også en vis grad af såkaldt haloing (glorie-effekt).

PFL9707 er bestemt en overvejelse værd, alene fordi det er den sidste skærm på markedet, som det åbenbart stadig er til at opdrive, som benytter sig af full-array backlighting-teknologien.

Review: AVForums | HDTVtest
Af Sovsen
Okey tak

Men eftersom det er sidste års model, har de så ikke fundet en måde at kompensere, så den nye næsten er ligeså god mht sort og hvidt niveu ? Tænker at den "gamle" må halte en del efter på andre ting såsom Smart TV og billed kvalitet på alle andre punkter end lige netop det som den baggrundsbelyste er mester i ?

Har det svært med at købe en "gammel" model da jeg vælger at tro de hele tiden bliver dygtigere. Men kan godt se hvis de er gået væk fra den bedste teknik for at tilgodese dem der ønsker en endnu tyndere skærm for designets skyld frem for billed kvalitet... jeg vil hellere ha en smule "dårligere" design hvis jeg får et bedre tv samlet set....
Brugeravatar
Af edinger
Det er to forskellige måder at implementere LED-belysningen på. Med hver sit karateristiske resultat. Man kan derfor ikke tale om at "kompensere" for ulemperne ved LED-sidebelysning.

Full-array LED backlighting er ikke "den bedste teknologi". Det er blot en anden måde at anvende LED'erne på. Ulempen her er, som nævnt, glorie-effekten, som nogle hader, mens andre synes, at det er til at overse med tanke på al det andet gode, man får med.

At PFL9707'eren er ældre end PFL8008 er ikke i sig selv et argument for at vælge den fra. Husk på, at Pioneers Kuro-skærme fra 2009 indtil i år, hvor Panasonic VT60 og ZT60 slog dem af pinden, var reference på billedkvalitet.
Af Ham_Der_Hansen
Du er på ingen måde ringere stillet med 9707'en kontra 8008'en. 8008'eren har elementer af 9707 i sig. 9000 serien er det ypperste Philips kan diske op med.